GeForce Maxwell kommer mars 2014!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Att Maxwell i 28nm slår Kepler skulle förmodligen vara ytterst marginellt. Det finns bara så mycket man kan göra på en viss processnod. Nvidia har i princip redan pushat gränserna redan för vad som är möjligt på 28nm. Det är inte så att bara för man ändrar i arktitekturen lite så får man helt plötsligt fantastiskt mycket högre prestanda. Den stora vinsten är givetvis processnoden som gör det möjligt att prova arktitekturer som kräver fler transistorer än vad som tidigare varit möjligt. Återigen, jag tvivlar inte på att det bästa av Maxwell kommer slå det som finns nu, det jag försökte få fram var att det inte blir så tidigt som i mars. För laptops och mindre krävande enheter Ja, men med största sannolikhet inte någon större krets som kan konkurrera ut GK110.

Samtidigt är Hawaii betydligt effektivare sett till prestanda på given kretsyta så visst borde även Nvidia kunna öka prestanda vid införande av en ny arkitektur.
Men jag håller med om egentligen allt annat du skriver och ser det också som i stort sett uteslutet att förvänta sig en ersättare för 780gti redan i mars/april, hösten eller kanske tom nästa vinter låter mer troligt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Mer om Maxwell!

Idag kl 20.00 local tid i Las Vegas så har Nvidia ett event som de livestreamar över Twitch kring Tegra 5 men många rykten säger att Maxwell kommer på tal också. För oss svenskar så blir det kl 5 på morgonen måndag morgon, så jag antar att de flesta av oss inte kommer se hela grejen (förutom vi som sover ca 5-6 timmar per natt naturligt), men den kommer även finnas tillgänglig att se 7 dagar efteråt.

Ryktesfloran:

  • Maxwell kommer som 28 nm först

  • De flesta korten blir GTX 860 och GTX 870-liknande i prisklass till en början. Kretsen heter GM107

  • Senare i år/tidigt nästa år så kommer 20 nm.

  • När det gäller GTX 880 så är spekulationerna som störst, d.v.s. det går isär om den kommer så sent som 2015 eller Q4 2014. Kretsen heter GM204 och ska ersätta GTX 780 som flaggskepp.

  • GM 204 anses vara så energihungrig att den behöver ett steg ner i nodprocessen, alltså kring 20 nm.

Permalänk
Medlem

Sen kan man nämna Project Denver, d.v.s Nvidias sätt att integrera en 64-bit ARM CPU på GPU:n för att avlasta kortet. Detta ryktas nu bli försenat och istället introducerat på Maxwell refresh som ska ha 14 nm FinFET och då passar man på att göra en CPU på samma nod(enligt ryktet).

Om detta stämmer så blir det lite märkligt. Det skulle betyda att GTX 780 Ti skulle vara Nvidias flaggskepp ända fram till H2 2014 som tidigast och kanske så sent som Q4 2014 eller rentav Q1 2015(jag tror dock att de vill släppa kortet nu i år). Problemet verkar ligga kring processnoden. GM204 är antagligen, som tidigare nämnt, väldigt energihungrig och ett alternativ är att släppa en ganska bastardiserad form av kortet med många SMX-kluster avstängda för att senare aktivera dem när man får ner kortet på 20 nm.

GTX 790 ryktas också vara på gång. Helt enkelt två stycken GTX 780 tillsammans.
Men detta bör ses mer som ett svar på AMD Radeon Vesuvius project, alltså två stycken 290/290X(vi vet ännu inte exakt vilken av dem det blir) tillsammans.

Om AMD kan släppa en uppdatering till 290/290X Q2 2014 så skulle Nvidia stå utan ett snabbare kort i över ett halvår om detta alltså stämmer. Hur som helst så blir det minst Tegra 5 imorgon bitti(svensk tid) men kanske även Maxwell. Nvidia har nästan alltid talat om deras GPU:er på CES och ofta avslöjat planer för kommande år(det gjorde de CES 2013), så oddsen väldigt starka att vi lär se något liknande i år igen.

Permalänk
Medlem

Ska man uppgradera till Maxwell eller Maxwell refresh? Project Denver och 14 nm låter väldigt intressant.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Discokungen
Skrivet av elajt_1:

Finns inte på kartan att något kommer i mars som slår 780.

Det är Nvidia vi pratar om, de är glada i att släppa kort som presterar lite bättre än deras förra toppkort bara ett par månader efter.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag är egoistisk nu, men jag hoppas verkligen inte att Nvidia släpper något kort som presterar avsevärt bättre än GK110 på iallafall ett år. Min plånbok hade inte klarat det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag är egoistisk nu, men jag hoppas verkligen inte att Nvidia släpper något kort som presterar avsevärt bättre än GK110 på iallafall ett år. Min plånbok hade inte klarat det.

Man måste inte köpa nytt bara för att det finns ^^
Går ju att hoppa över någon generation.. om man inte lider av akut panikångest av att inte uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Går ju att hoppa över någon generation.. om man inte lider av akut panikångest av att inte uppgradera.

Jag är rädd att jag gör just det...

Jag satt på ett Radeon 2600 XT från 2007-2011 (sen hängde det inte med mer).
Sen fick jag blodad tand, och under 2012-2013 har jag gått från HD 6870 -> HD 6870 CF -> impulsköpte ett HD 6990 men det fick inte plats i chassit. Sen från HD 6870 CF -> GTX 670 referens -> GTX 670 Windforce -> GTX 670 Windforce SLI -> GTX 780 Twinfrozr SLI.

Nu sett i backspegeln så hade det räckt med ett GTX 670 Windforce fortfarande, men tro tusan att jag inte kommer skaffa GTX 870 eller 880 SLI när det kommer bara för att jag "måste ha det"...
Nåja, man har fått ett antal posotiva omdömen i marknadsreferenserna om inte annat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.