i5-4670k en av de fyra sladdarna har hamnat i fläkten

Permalänk

i5-4670k en av de fyra sladdarna har hamnat i fläkten

Hej!

Idag hände något märkligt. Jag har en i5 4670k och råkade slå på datorn när sladdarna från den medföljande kylfläkten råkade vara i närheten. Sladdarna åkte in i fläkten. Fläkten "märkte" detta på en gång och la av.

Det ser inte ut att vara några skador på kablarna. Det som jag tycker är konstigt är hur den svarta (det är fyra tunna kablar) har hamnat under själva övre kåpan. Hur kan detta ha gått till? Jag hittar inga öppningar. De fyra kablarna sitter fast i båda ändarna (kontakten som ska till moderkortet samt högst upp på kylfläkten).

Jag förstår inte hur jag kan lösa detta utan att ta bort den svarta sladden från ena änden. Om jag skulle göra det så vet jag inte hur man kan få fast den igen, ingen direkt erfarenhet av lödning.

Har detta hänt er? Hur kan man lösa detta? Vad finns det för alternativ och vilket alternativ är bäst?

Permalänk
Medlem

Kom den in i fläkten så kommer den ut. Lirka lite. Tror ingen kan svara dig exakt hur den hamnat där..

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Byt kylare

Permalänk
Medlem

Om du är orolig för det ska hända igen så ta några tajraps och dra ihop dom!

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Kom den in i fläkten så kommer den ut. Lirka lite. Tror ingen kan svara dig exakt hur den hamnat där..

Jo jag håller med. Den har ju inte lossnat och sedan farit in i kontakten därefter.

Permalänk
Medlem

Liknande sak hände mig, va bara att lirka å pilla tills den kom lös (: Tro mig, det va pilligt men det gick!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Liknande sak hände mig, va bara att lirka å pilla tills den kom lös (: Tro mig, det va pilligt men det gick!

Så du lossade inte kabeln i någon ände?

Permalänk

Jag lyckades..