i5-4670k en av de fyra sladdarna har hamnat i fläkten

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

i5-4670k en av de fyra sladdarna har hamnat i fläkten

Hej!

Idag hände något märkligt. Jag har en i5 4670k och råkade slå på datorn när sladdarna från den medföljande kylfläkten råkade vara i närheten. Sladdarna åkte in i fläkten. Fläkten "märkte" detta på en gång och la av.

Det ser inte ut att vara några skador på kablarna. Det som jag tycker är konstigt är hur den svarta (det är fyra tunna kablar) har hamnat under själva övre kåpan. Hur kan detta ha gått till? Jag hittar inga öppningar. De fyra kablarna sitter fast i båda ändarna (kontakten som ska till moderkortet samt högst upp på kylfläkten).

Jag förstår inte hur jag kan lösa detta utan att ta bort den svarta sladden från ena änden. Om jag skulle göra det så vet jag inte hur man kan få fast den igen, ingen direkt erfarenhet av lödning.

Har detta hänt er? Hur kan man lösa detta? Vad finns det för alternativ och vilket alternativ är bäst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Feb 2010

Kom den in i fläkten så kommer den ut. Lirka lite. Tror ingen kan svara dig exakt hur den hamnat där..

Burk 4670K@4.7GHz, 290 x2 byggt i Phanteks Enthoo Primo med custom loop.
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Koreaskärm Qnix PLS 1440p 96 Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2010

Byt kylare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogarna runt katrineholm
Registrerad
Okt 2012

Om du är orolig för det ska hända igen så ta några tajraps och dra ihop dom!

R9 295x2 / i7 4790k / Msi Z97 Krait / 16gb HyperX Fury 1600mhz / Super Flower Leadex 1000w / ASUS PB278Q / Qpad QH-85 & OM-75 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av rabiesekorre:

Kom den in i fläkten så kommer den ut. Lirka lite. Tror ingen kan svara dig exakt hur den hamnat där..

Jo jag håller med. Den har ju inte lossnat och sedan farit in i kontakten därefter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Jan 2007

Liknande sak hände mig, va bara att lirka å pilla tills den kom lös (: Tro mig, det va pilligt men det gick!

Main. - Corsair Obsidian 350D Mod - Custom Loop - Corsair AX860 - Asus Maximus V Gene - Intel i7 3770K - 16GB Muschkin Redline 2133mhz - EVGA GTX 780 SC ACX - Asus Xonar D2X - Samsung 830 128GB SSD - 2x Samsung 840 Evo 250GB RAID0 - Corsair F120 120GB - 750GB lagring - Logitech G502 - SteelSeries 6Gv2 - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Tandborste:

Liknande sak hände mig, va bara att lirka å pilla tills den kom lös (: Tro mig, det va pilligt men det gick!

Så du lossade inte kabeln i någon ände?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Jag lyckades..