Köra två operativsystem samtidigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Köra två operativsystem samtidigt

Jag sitter på windows 7 idag men skulle vilja köra en windows 2008 server samtidigt på min dator, alltså att jag har båda körandes samtidigt med uppstart i windows 7 men windows server i ett "fönster". Jag har kollat på lite olika klipp på youtube där det ser ut som dom kör typ remote desktop och lätt kan skifta över till det genom andra operativet. Är det möjligt eller är det så att de kör sin server på en annan dator men de styr den med remote desktop?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder
Registrerad
Jun 2008

Visst kan man ansluta med något slag av fjärranslutning, men vad du letar efter är nog virtuella datorer...

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_PC

https://www.virtualbox.org/
VMware
Windows Virtual PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inte tillräckligt långt norrut
Registrerad
Okt 2001

installera Windows 8 sedan installera Hyper-V feature och kör in servern virtuellt. (kräver att man aktiverar Virtualization Technology i BIOS)

Var tar alla kreativa, smarta, utbildade människor vägen, och varifrån kommer alla politiker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2004

I Windows 8 och 8.1 har du inbyggt Hyper-V kolla min sign för guide.

Annars kan du köra VirtualBox eller VMWare-Player som är gratis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Om jag kör virtual box, hur fungerar kommunikationen mellan mina två datorer då? Jag vill kunna kommunicera med min windows server på ett liknande sätt som om den hade varit ansluten till mitt nätverk.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av MuChCuP:

Om jag kör virtual box, hur fungerar kommunikationen mellan mina två datorer då? Jag vill kunna kommunicera med min windows server på ett liknande sätt som om den hade varit ansluten till mitt nätverk.

Den virtuella datorn går att ansluta till ett nätverk på samma sätt som en fysisk, det kan kräva konfigurering om du valt att "isolera" den när du skapade den men det är aldrig värre än om du kört den på ett annat vlan.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.