Permalänk
Medlem

Styra 10st PWM-fläktar

Jag byggde precis ihop min första riktiga vattenkylningsloop och jag kyler den med 10 st Corsair SP120 QE PWM. Jag har kopplat dem till CPU_Fan och CPU_OPT på min Sabertooth Z87 och har använt mig av 2st Akasa Flexa FP5 PWM-splitters. Problemet jag har stött på är att de är på max RPM hela tiden. Det går inte att styra dem alls. Jag har provat allt känns det som. Har varit i BIOS och ställt in Q-fan till Auto och Advanced, ingen skillnad. Har provat Chassi Fan headers och CPU Fan headers, ingen skillnad där.

Gick in på Asus Fan Xpert 2 och ställde in en fin kurva till CPU_Fan och tryckte på apply, ingen skillnad, 100% oavsett temperatur. Läste att man skulle köra Thermal Tuning för att Fan Xpert skulle "lära" sig fläktarnas hastigheter och annat. Körde Thermal Tuning och nu är kurvan borta och har ersatts av ett utropstecken och går inte att gå tillbaka till en kurva

Har provat med Speedfan men enligt andra användare och egen erfarenhet så går det inte att styra Z87 moderkort från Asus med Speedfan än... Den hittar bara GPU Fan.

Vet ni vad jag borde göra? Finns det något bra program som funkar i stil med Fan Xpert och Speedfan men som faktiskt funkar hehe Eller kanske någon bättre PWM-splitter om det nu är Akasas fel allt.

Visa signatur
Permalänk

Zalman voltsänkare eller vanlig fläktstyrning min vän.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Zalman voltsänkare eller vanlig fläktstyrning min vän.

Så jag borde bara ha köpt vanliga 3 pin och inte PWM-fläktar? Jag ville bara ha lite automatisk fläktstyrning som något program kunde styra åt mig

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Testa först så att det går att styra bara en fläkt i CPU_FAN. Om du får det att fungera så kan du koppla in en fläkt till på CPU_OPT. Funkar bägge, plugga in en adapter med 5 fläktar. Funkar det sen, plugga in bägge adaptrarna. Jobba stegvis så hittar du säkert var felen sitter
Jag kör själv med samma fläktsplitter som fungerar fint, men det kan ju vara fel på den så inte styrningen funkar. Thermal Tuning kan jag inget om så det kanske nån annan kan svara på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Denna VET jag funkar.

https://www.inet.se/produkt/8906279/adapter-1x-cpu-2x-flaktar...

Men den ger bara kontroll över TRE fläktar. Kört med TVÅ sånna på CPU FAN och Chassi FAN som finns på mitt ASUS P8P67-M PRO.

Du har inte skrivit något om du har satt Fläktstyrningen till PWM eller RPM/Volt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Testa först så att det går att styra bara en fläkt i CPU_FAN. Om du får det att fungera så kan du koppla in en fläkt till på CPU_OPT. Funkar bägge, plugga in en adapter med 5 fläktar. Funkar det sen, plugga in bägge adaptrarna. Jobba stegvis så hittar du säkert var felen sitter
Jag kör själv med samma fläktsplitter som fungerar fint, men det kan ju vara fel på den så inte styrningen funkar. Thermal Tuning kan jag inget om så det kanske nån annan kan svara på.

Ska testa Kommer behöva vara snabb hehe Vet inte hur bra datorn mår av att vara passiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Två stycken sådana kablar https://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4... Då kan du styra alla pwm fläktarna via två pwm uttag på moderkortet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Om du är lite händig kan du göra en kabel själv som kan med hjälp av moderkortets PWM styra alla fläktar via CPU-porten, och plocka ström från nätagget.

En av fläktarna rapporterar hastigheten till moderkortet, och alla andra tar bara den begärda PWM-signalen. Strömmen kommer som du ser direkt från nätagget via en SATA-strömkontakt, för att inte bränna moderkortet med 10st fläktar på samma port

Finns nog färdiga lösningar, men inte som ger dig plats för 10st.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Denna VET jag funkar.

https://www.inet.se/produkt/8906279/adapter-1x-cpu-2x-flaktar...

Men den ger bara kontroll över TRE fläktar. Kört med TVÅ sånna på CPU FAN och Chassi FAN som finns på mitt ASUS P8P67-M PRO.

Du har inte skrivit något om du har satt Fläktstyrningen till PWM eller RPM/Volt.

Den verkar bygga på samma princip som Akasa Flexa FP5.

När man ställer den på Auto i Bios så är den i PWM och i Advance så är den i DC mode, altså Volt. Men det blir ingen skillnad

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Två stycken sådana kablar https://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4... Då kan du styra alla pwm fläktarna via två pwm uttag på moderkortet.

Det är 2 sådana jag har Skrev ju Akasa Flexa FP5

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om du är lite händig kan du göra en kabel själv som kan med hjälp av moderkortets PWM styra alla fläktar via CPU-porten, och plocka ström från nätagget.

http://www.advancetec.co.uk/media/catalog/product/cache/1/ima...

En av fläktarna rapporterar hastigheten till moderkortet, och alla andra tar bara den begärda PWM-signalen. Strömmen kommer som du ser direkt från nätagget via en SATA-strömkontakt, för att inte bränna moderkortet med 10st fläktar på samma port

Finns nog färdiga lösningar, men inte som ger dig plats för 10st.

Jag kör med denna

Den tar PWM-signalen från CPU_Fan headern och skickar den till alla 5 kopplade fläktarna. Ström får de från en Molex. Men moderkortet verkar inte bry sig om vad man säger åt den att skicka för signal via PWM. Fläktarna är på full fräs hela tiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Så jag borde bara ha köpt vanliga 3 pin och inte PWM-fläktar? Jag ville bara ha lite automatisk fläktstyrning som något program kunde styra åt mig

Bra fläktkontroller brukar ha mjukvara för det.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Den verkar bygga på samma princip som Akasa Flexa FP5.

När man ställer den på Auto i Bios så är den i PWM och i Advance så är den i DC mode, altså Volt. Men det blir ingen skillnad

Enligt manualen skall moderkortet känna av fläkttyp även i advanced mode.

"[Advance Mode]
Detects the type of CPU fan installed and automatically switches the mode control.
When a 3-pin CPU fan is installed, select this mode for the DC mode Q-Fan control. "

Om du där får DC-mode, så tyder det på något problem med PWM-detektionen (adapter eller annat).

Som sagts tidigare:

-Testa med endast en fläkt (åt gången) kopplad till CPU-headern.
(de andra kan du vid behov, köra direkt på nätagget medan du testar)

Sedan kan du testa:
-att nollställa BIOS. (Kan lösa de märkligaste fenomen)
-uppdatera BIOS till senaste

I advanced mode, har du en myriad av fläktinställningar!
Vore trist om du inte får det att fungera.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Enligt manualen skall moderkortet känna av fläkttyp även i advanced mode.

"[Advance Mode]
Detects the type of CPU fan installed and automatically switches the mode control.
When a 3-pin CPU fan is installed, select this mode for the DC mode Q-Fan control. "

Om du där får DC-mode, så tyder det på något problem med PWM-detektionen (adapter eller annat).

Som sagts tidigare:

-Testa med endast en fläkt (åt gången) kopplad till CPU-headern.
(de andra kan du vid behov, köra direkt på nätagget medan du testar)

Sedan kan du testa:
-att nollställa BIOS. (Kan lösa de märkligaste fenomen)
-uppdatera BIOS till senaste

I advanced mode, har du en myriad av fläktinställningar!
Vore trist om du inte får det att fungera.

Fo3

Tack för tipsen Jag ska testa det imorgon om jag blir frisk snart Kan fördriva tiden med att läsa manualen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade med en fläkt kopplad till CPU_FAN och det funkade prima Så det var Akasa splittern som var problemet. Så de flög ut snabbt och in med min Bitfenix Recon igen Tack för tipsen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Testade med en fläkt kopplad till CPU_FAN och det funkade prima Så det var Akasa splittern som var problemet. Så de flög ut snabbt och in med min Bitfenix Recon igen Tack för tipsen

Var bägge splittrarna trasiga? I så fall är det maximal otur.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Var bägge splittrarna trasiga? I så fall är det maximal otur.

Jag testade bara en av dem. Den andra funkar kanske men min Recon funkar 100% Jag ska spara mina splitters till framtida budgetbyggen som inte behöver fläktar som kan styras, som kan köras på 12V konstant

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag kör med denna
http://www.advancetec.co.uk/media/catalog/product/cache/1/ima...

Den tar PWM-signalen från CPU_Fan headern och skickar den till alla 5 kopplade fläktarna. Ström får de från en Molex. Men moderkortet verkar inte bry sig om vad man säger åt den att skicka för signal via PWM. Fläktarna är på full fräs hela tiden

Jag kör exakt likadana själv på ett ASUS Rampage IV Extreme och där fungerar det i alla fall. Samtliga fläktar verkar hålla samma hastighet hela tiden och samtliga verkar även lyda PWM signalen. RPM signalen kommer dock enbart från en av dom.

När dina fläktar på en PWM lösning håller max hastighet så har det i alla fall inte med spänningen att göra(med tanke på att Molexkontakten matas via konstant 12VDC), utan PWM signalen är avsedd för att bromsa fläkten. Dvs ingen PWM signal=full fart på PWM fläktarna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag kör exakt likadana själv på ett ASUS Rampage IV Extreme och där fungerar det i alla fall. Samtliga fläktar verkar hålla samma hastighet hela tiden och samtliga verkar även lyda PWM signalen. RPM signalen kommer dock enbart från en av dom.

När dina fläktar på en PWM lösning håller max hastighet så har det i alla fall inte med spänningen att göra(med tanke på att Molexkontakten matas via konstant 12VDC), utan PWM signalen är avsedd för att bromsa fläkten. Dvs ingen PWM signal=full fart på PWM fläktarna.

Ja jag tror att PWM-delen av splittern var sönder. Men det har löst sig nu i alla fall

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Ja jag tror att PWM-delen av splittern var sönder. Men det har löst sig nu i alla fall

Flera på Amazon.co.uk har rapporterat samma sak. Troligtvis så når inte metallblecket ända ner till kretskortsstiftet(4:e stiftet).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om du är lite händig kan du göra en kabel själv som kan med hjälp av moderkortets PWM styra alla fläktar via CPU-porten, och plocka ström från nätagget.

http://www.advancetec.co.uk/media/catalog/product/cache/1/ima...

En av fläktarna rapporterar hastigheten till moderkortet, och alla andra tar bara den begärda PWM-signalen. Strömmen kommer som du ser direkt från nätagget via en SATA-strömkontakt, för att inte bränna moderkortet med 10st fläktar på samma port

Finns nog färdiga lösningar, men inte som ger dig plats för 10st.

Den ser ju okej ut

Skrivet av BennyZ:

Jag kör med denna
http://www.advancetec.co.uk/media/catalog/product/cache/1/ima...

Den tar PWM-signalen från CPU_Fan headern och skickar den till alla 5 kopplade fläktarna. Ström får de från en Molex. Men moderkortet verkar inte bry sig om vad man säger åt den att skicka för signal via PWM. Fläktarna är på full fräs hela tiden

Denna är ju typ samma som "DeathDancer" länka fast din ser inte ut att ha någon kontakt som skickar en signal till moderkortet om vilken RPM som dom snurrar i, eller ser jag helt fel? :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Den ser ju okej ut
Denna är ju typ samma som "DeathDancer" länka fast din ser inte ut att ha någon kontakt som skickar en signal till moderkortet om vilken RPM som dom snurrar i, eller ser jag helt fel? :/

Det är sant, den saknar tachometer

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Flera på Amazon.co.uk har rapporterat samma sak. Troligtvis så når inte metallblecket ända ner till kretskortsstiftet(4:e stiftet).

Tack för informationen Vet inte om det är värt att reklamera, orkar inte handskas med CDONs kundservice haha Den funkar till andra ändamål

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Det är sant, den saknar tachometer

Den jag kör med har, och kikar man på din bild så ser man att ben 3 har en använd anslutning, så en av fläktarna rapporterar sitt varvtal.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Den jag kör med har, och kikar man på din bild så ser man att ben 3 har en använd anslutning, så en av fläktarna rapporterar sitt varvtal.

Ser det nu

Visa signatur