Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Sluten vattenkylning vs luftkylning

Nu är det dags att köpa ny dator. Har nu kommit till att välja processorkylning vet inte riktigt vad jag ska ha helst vill jag ha sluten vattenkylning vet dock inte varför men men vet inte hur det ser ut för Corsair Hydro H100i kan tänka mig ett sådant men har hört att det kan finnas vissa problem med det. Kan även tänka mig andra sluten vattenkylningssystem som tex Antec eller CM kan självklart tänka mig andra märken också. vad tycker ni är det bästa valet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av XequrN:

Nu är det dags att köpa ny dator. Har nu kommit till att välja processorkylning vet inte riktigt vad jag ska ha helst vill jag ha sluten vattenkylning vet dock inte varför men men vet inte hur det ser ut för Corsair Hydro H100i kan tänka mig ett sådant men har hört att det kan finnas vissa problem med det. Kan även tänka mig andra sluten vattenkylningssystem som tex Antec eller CM kan självklart tänka mig andra märken också. vad tycker ni är det bästa valet

Luftkylning.

P.S Du måste ha en anledning om du vill ha något mer än något annat. D.S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

Vattenkylning har väl bättre kylförmåga. De passar sig också bättre i små byggen, som min exempelvis där det finns lite med rum.

Världens ondska rangordnas enligt följande:
Personer som fuskar i spel
"Nedladdnings annonser" på nedladdningshemsidor
Copyswede
TS som inte svarar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderhamn
Registrerad
Sep 2007

Jag har provat H80i, H100i och nu custom loop.

Du får lägre temp och mindre oljud med vattenkylning men med en radiator med 240mm eller mindre så ska du inte förvänta dig några mirakel, jag tror jag låg på runt 60 under load med min H100i på min i5:a.

Tycker du det är värt pengarna så ska du helt klart göra det, men ska du klocka ordentligt och vill ha ett svalt och tyst system så måste du bygga en egen loop.

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Luft(tystast) eller riktig vattenkylning.
Tycker luft är bäst, vatten behövs bara för gpu och då kan man koppla in cpun också.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Jun 2005

Luft är rätt överlägset, om man har plats. En stor tornkylare och en lågvarvig fläkt kyler i princip alla processorer bra, med slutna vattenkylningspaket så måste pumpen jobba plus att radiatorerna är rätt tunna.

Intel 4930K - 32GB - Asus RIVBE - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 GTX 980 HoF
Citera för svar! Fanboyism kan stanna hemma!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2013

kör på en noctua nh-u14s om du har plats, eller en uh-u12s om du behöver något lite mindre. Extremt tysta luftkylare med enastående prestanda. Gör lite research så ska du se att jag har rätt!

Main-burk: i5 4670K | 780 SLI | RM850 | ASUS Z97-A | Corsair 1600MHz | NH-U14S | 840 evo 250gb | WD Green 1TB | Define R4
LAN-burk: G3258 Anniversary ed | Gigabyte 760 | AX760 | MSI Z87I | HyperX 1866 | Kraken X31 | 840 evo 250gb | Corsair 380T
Tillbehör: 2x Quickfire TK (blåa/bruna) | 2x G500 | 2x Syncmaster S22B370 | HyperX Cloud 2 | Siberia V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av XequrN:

Skall du köra slutet system, köp Swiftecs H220 eller H320 (om du får plats)

Pumpen är överlägsen den som sitter i H100i/H80i

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Tancoll:

Skall du köra slutet system, köp Swiftecs H220 eller H320 (om du får plats)

Pumpen är överlägsen den som sitter i H100i/H80i

Ser bra ut vet du någon bra hemsida som man kan köpa den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Coolerkit.se

CPU: I7 4790k @99999.2Ghz (Custom water), Motherboard: Asus Z97-A, RAM: 8GB Vengeance 1600MHz LP (OC 2400), GPU: Asus STRIX 970 (dött), Chassi: Enthoo pro black version, CPU kylare: Nh-D15, SSD: Samsung EVO 250GB, HDD: WD blue 1TB, OS: Windows 10 Pro, Skärm: Crossover 2795QHD @96 Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

haft båda har custom loop nu, hade valt en luftkyl om det finns plats. blir bökigare med en sluten vatten kyl än en bra torn kyl, är du ändå sugen på vatten gå all in direkt istället

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Har en H100i, men tycker att den låter rätt mycket ändå, den surrar.. Vet inte om jag fått ett måndagsex eller om den inte ska vara helt knäpptyst?
En fläkt lät massor, så corsair skickade en ny fläkt som är påväg.
Har dock ändå planer mot att byta fläktarna på den mot ett par Noctua.

These pretzels are making me THIRSTY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009

Om jag får knycka tråden lite! Just nu sitter jag på en Corsair H55 men den är för klen så jag tänkte köpa Noctua NH-U14S men jag har ett Asus Z87-A och det moderkortet har ju en smal design så jag undrar om ramminnena kommer täckas över? Någon som har kunskap om detta?

tack

Citera för svar.