Asus P7P55D Pro - Vilka ram/SSD fungerar vid uppgradering?

Permalänk
Medlem

Asus P7P55D Pro - Vilka ram/SSD fungerar vid uppgradering?

Hej!

Jag har tänkt uppgradera min dator men är osäker på vilka komponenter jag kan köpa. Jag skulle vilja klämma in nytt ram men är osäker på vilken hastighet jag kan få samt hur mycket. Går det att bara använda två utav fyra ram platser och stoppa in 8 gig /ramminne altså totalt 16, eller ännu bättre på alla fyra och få 32? Jag skulle ochså vilja stoppa in en ny SSD men vet inte alls vad som funkar. Tack!

SPECS
---------
Asus P7P55D Pro 8 Gig Corsair 4X2 GB DDR3-1333 GeForce GTX 460 X2 SLI
QuadCore Intel Core i5, 3100 MHz
Hard drives:
1. SSD Intel 40 GB
2. SAMSUNG HD103SJ 1000GB.
Microsoft Windows 7 Ultimate
Och Bäst av allt min wacom platta

MVH // Jimmy

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det du inte klarar med ditt nuvarande system? Vad är det för CPU?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimpaw80:

Hej!

Jag har tänkt uppgradera min dator men är osäker på vilka komponenter jag kan köpa. Jag skulle vilja klämma in nytt ram men är osäker på vilken hastighet jag kan få samt hur mycket. Går det att bara använda två utav fyra ram platser och stoppa in 8 gig /ramminne altså totalt 16, eller ännu bättre på alla fyra och få 32? Jag skulle ochså vilja stoppa in en ny SSD men vet inte alls vad som funkar. Tack!

SPECS
---------
Asus P7P55D Pro 8 Gig Corsair 4X2 GB DDR3-1333 GeForce GTX 460 X2 SLI
QuadCore Intel Core i5, 3100 MHz
Hard drives:
1. SSD Intel 40 GB
2. SAMSUNG HD103SJ 1000GB.
Microsoft Windows 7 Ultimate
Och Bäst av allt min wacom platta

MVH // Jimmy

Ditt moderkort stödjer: 4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 1600/1333/1066mhz, antingen kör du 4x4GB ram, eller 2x8GB isåfall

Men kör 2x8GB, blir bäst och köra Dual Channel mode

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441708

Här har du en supersnabb SSD och det är SATA som gäller, och det har ditt moderkort. Bara stoppa i den i SATAIII uttaget

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det du inte klarar med ditt nuvarande system? Vad är det för CPU?

CPU:n stpr i specsen. Det är en i5 quad. Generellt sett så är det ram minnet som inte räcker. Jag märker det tydligt när jag använder Mudbox,Maya samt photoshop samtidigt vilket jag gör rätt ofta när jag målar. Så 16 GB vore grymt skönt att få dit.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441708

Här har du en supersnabb SSD och det är SATA som gäller, och det har ditt moderkort. Bara stoppa i den i SATAIII uttaget

Oj det kändes lite väl mycket för min nuvarande ekonomi, men den här är grym säger du? Hur kan jag veta vilken teknik på SSD mitt moderkort klarar max så att säga? Förstår inte riktigt det där med sata. en del verkar ha 6GB/S och jag har 3GB/S va?

Tack För tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Ditt moderkort stödjer: 4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 1600/1333/1066mhz, antingen kör du 4x4GB ram, eller 2x8GB isåfall

Men kör 2x8GB, blir bäst och köra Dual Channel mode

Tack För Tipset! Jag är lite nyfiken på varför det blir bättre att köra två minnen iställer för fyra? Hur som helst blir jag glad när du säger det, hade verkligen hoppats på det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jimpaw80:

CPU:n stpr i specsen. Det är en i5 quad. Generellt sett så är det ram minnet som inte räcker. Jag märker det tydligt när jag använder Mudbox,Maya samt photoshop samtidigt vilket jag gör rätt ofta när jag målar. Så 16 GB vore grymt skönt att få dit.

Tack!

Jo men det är ju inte modellens namn. Det finns ett namn på den typ i560/i2500/i3570 eller vad det nu är och det var detta jag frågade om.

En i7:a skulle funka ännu bättre med just dessa program då de kräver en vass prolle. Dock är det inte värt att uppdatera den om du inte kan få tag i en beggad. Men visst är det bra med mer minne. Dock vet jag inte om just ditt moderkort klara så stora minnesstickor alltså 8GB:are?

Edit: http://www.hardwaresecrets.com/printpage/ASUS-P7P55D-PRO-Moth...

Det ser tyvärr ut som att du inte kan ha större stickor än 4GB stickor i ditt system så det tar bort 2x8GB alternativet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)