Fildelare döms till att betala 4,3 miljoner i skadestånd – för en enda film

Permalänk
Melding Plague

Fildelare döms till att betala 4,3 miljoner i skadestånd – för en enda film

En 28-åring döms till att betala rekordhögt skadestånd och får dessutom samhällstjänst för att ha delat med sig av en svensk film på Bittorrent-sajten Swebits.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att få ett sådant hårt straff för att göra något som miljontals andra svenskar sysslar med [...]

Jag är ganska skeptisk till att "miljontals" svenskar sitter och laddar upp filmer.

Citat:

Passa på att läsa artikeln noga innan du attackerar tangentbordet.

"TL;DR vill vara arg"-versionen:

En person (den dömde) har laddat upp, inte seeding, utan aktivt tagit kopior av filmer och serier (totalt 517st) och laddat upp som andra sedan kan ladda ner. Han har nu blivit dömd för en av de uppladdningarna.
I skadeståndet på 4,3 miljoner kronor så ingår licenskostnaderna (som egentligen är 5,5 miljoner) för att få dela ut filmen gratis + uteblivna vinster etc.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalSwede:

Jag är ganska skeptisk till att "miljontals" svenskar sitter och laddar upp filmer.

Ladda upp, ladda ner, båda parter bidrar....kan nog sätta min dator i pant på att miljontals svenskar fildelar!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

hmm.. har för mig att de sa i SVT att det var över 500filmer det handlade om.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

hmm.. har för mig att de sa i SVT att det var över 500filmer det handlade om.

Läste du artikeln?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att en beckrulle har laddats ner tillräckligt många gånger från hans sida för att det skulle kosta 4.3 miljoner. Jävla sjukt.
Sluta släpp filmer för 200kr per dvd och släpp dom för streaming så ska ni nog se att fildelandet minskar.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

4,3 mille för fildelning? Hur fan går det ihop? Skadestånd vid riktiga brott typ våldtäkt, mord, misshandel osv är inte i närheten av dessa belopp. Jag vet att det är skillnad på äpplen o päron osv, men ngn rimlighet måste det väl ändå vara? Helt sjuka belopp detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Läste du artikeln?

Nu gjorde ja det.
Ändå lite missvisande rubrik?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nu är de fan bäst för honom att skrapa lottor och hoppas han vinner eller en jäkla bra advokat som kan minska skadeståndssumman åt honom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är löjligt. Det finns inte en chans i världen att filmen hade dratt in 4.3 miljoner, någonsin. Ingen tittar på svenska skitfilmer. 1-2 mille, kanske. Max.

Permalänk
Medlem

EDIT: Skrev detta inlägg i all hast och det blev fel eftersom jag inte hade mycket tid att skriva; men också ett par misstag i vad jag skrev också. Snälla läs inlägg #157 där jag förklarar vad jag egentligen menade, ändrar inte det originella inlägget då personer som fortsätter läsa igenom inte ska läsa en redigerad text här för att sedan läsa en oredigerad quote.

Det finns två sidor utav detta.

Dels har du en sida där man vill att saker skall kunna spridas fritt. Samtidigt så är nedladdning så pass mycket enklare än att dra och köpa en film vilket gör att fler väljer att ladda ner då man kan få ut 720p eller 1080p på ett snabbt vis.

Tjänster som Netflix och liknande börjar också komma ut och ska ge tanken att kunna se film vid bra kvalité samtidigt som du inte ska behöva betala 200KR per film. Dock skapar detta ännu ett problem, personerna som ligger bakom företagen som gör film; vill tjäna pengar, inte bedriva nöje. De kommer försöka kringla ur sig, och detta är ett bevis där man försöker kringla ur sig detta. Att avskräcka personer från att ladda ner, tyvärr så kommer det inte fungera & det man kommer se inom ett par år är en totalförändring inom film & TV.

Många kommer larva sig om att det ska vara gratis etc. Att ladda ner film är samma sak som stöld, vare sig du vill eller inte så är det fortfarande stöld. Du laddar ner en film som du egentligen inte äger. Samma sak om du går in på valfri Inet-butik och plockar med dig en SSD. Det fungerar inte att säga "Neh, vadå? Jag lånar bara!", stöld är fortfarande stöld. Dock så är den moraliska skillnaden stor, då det är lättare att sno något som du inte kan hålla i än att gå in och plocka en SSD.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Det är inte jämförbart att han ska betala som om han köpt en licens att dela den fritt. Folk som laddat ner den har också begått ett brott och tagit en risk. Därmed har den inte delats fritt.

En annan sak, tycker man på allvar att det är värt att förstöra någons liv och döma denne till fattigdom över en film?
Och vi tycker Thailand är hårda där det är ett års fängelse för att stjäla en t-shirt.

Permalänk
Medlem

Ingen hade ju tittat på skiten i alla fall.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Citat:

Om fängelse hade valts skulle straffet uppgå till 6 månader bakom lås och bom.

Svenskt fängelse i ett halvår eller vara skuldsatt livet ut. Jag vet vad jag hade valt i alla fall...

Permalänk
Inaktiv

Bra artikel!

Läser man artikeln ser man att individen i fråga läckt film som inte än lanserats. Detta är någonting som ytterst få i vårt samhälle gör men den dömde verkar leva med dellusionen "Att få ett sådant hårt straff för att göra något som miljontals andra svenskar sysslar med...". Trist att vissa har svårt att se skillnad på de typer av fildelning som finns.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju klart att en individs liv ska förstöras för att han delade ut en film, det är ju fruktansvärt att göra sådant! Skaparna måste ju kännas sig besudlade och våldtagna psykiskt!!!! Ha lite förståelse för hur jobbigt de har det

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av cogiskart:

Tvivlar starkt på att en beckrulle har laddats ner tillräckligt många gånger från hans sida för att det skulle kosta 4.3 miljoner. Jävla sjukt.
Sluta släpp filmer för 200kr per dvd och släpp dom för streaming så ska ni nog se att fildelandet minskar.

Om du läste artikeln så framkom det att den största delen av bötessumman var licenskostnad. Däremot om det ha skadat filmbolaget för ett värde till 4.3 miljoner tror jag inte ett dugg på, om man bortser från licenskostnaden.

Permalänk
Medlem

Hmm denna raden tyckte jag summera hela klåperiet. "Dessutom ska mannen betala ersättning för utebliven vinst, marknadsstörning, skada på filmens anseende samt ideell skada."

Vilken skada på filmens anseende? Det är en Beck film... hur intressant är den egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så delvis så ska han få betala motsvarande belopp för lisenen för "fildela" filmen samt uteblivande vinst. Känns som om det är ett dubbelbelopp.

Permalänk
Medlem

Kul att de baserat beloppet på hur många som laddat det den och menar att de förlorat 5.5miljiner kr på honom men av de som laddat ner den så är det knappast mer än 2% som faktiskt köper filmer de andra 98% hade bara skitit i att kolla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Svenskt fängelse i ett halvår eller vara skuldsatt livet ut. Jag vet vad jag hade valt i alla fall...

Beror på hur mycket pengar man har på kontot..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Jaha vilka av er var det som hjälpte sätta dit han ;)?

Alla som laddade ner beck filmen den tiden har satt en skuld på honom.

(givetvis hans eget fel)

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av Bokenbergen:

Svenskt fängelse i ett halvår eller vara skuldsatt livet ut. Jag vet vad jag hade valt i alla fall...

Skadeståndet hade kvarstått även om han hade fått fängelse.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Men jag hänger inte med riktigt Tolkar jag det rätt att har han rippat och laddat upp filmerna i domen och inte bara först laddat ner dem och sedan laddat upp ("seedat") dessa 500 filmer för att hålla ratio på swebits?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

4,3 mille för fildelning? Hur fan går det ihop? Skadestånd vid riktiga brott typ våldtäkt, mord, misshandel osv är inte i närheten av dessa belopp. Jag vet att det är skillnad på äpplen o päron osv, men ngn rimlighet måste det väl ändå vara? Helt sjuka belopp detta.

Det har ju tyvärr varit vida känt (i alla tider) att ekonomiska brott vida överstiger brott mot personer i bestämning av straff. Detta märks även i skillnaderna på ekonomiska resurser som satsas på advokater, polistimmar och dylikt.

Såvida du inte är välbeställd eller är ett företag, naturligtvis.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Många kommer larva sig om att det ska vara gratis etc. Att ladda ner film är samma sak som stöld, vare sig du vill eller inte så är det fortfarande stöld. Du laddar ner en film som du egentligen inte äger. Samma sak om du går in på valfri Inet-butik och plockar med dig en SSD. Det fungerar inte att säga "Neh, vadå? Jag lånar bara!", stöld är fortfarande stöld. Dock så är den moraliska skillnaden stor, då det är lättare att sno något som du inte kan hålla i än att gå in och plocka en SSD.

Den stora skilnaden mellan att stjäla och att kopiera är att vid stöld försvinner nått vilket det inte gör vid kopiering.
om du "lånar" nått försvinner saken oavsätt.
inget försvinner mer en kanske potential kund thats it tänker inte diskutera om det är rätt/fel men kopiering är inte samma sak som stöld.

Permalänk
Medlem

300k för skada på filmens anseende genom att kopian var av dålig kvalitet. Hade han laddat upp en bra kopia hade han alltså fått 300k lägre skadestånd. That gotta hurt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSammeSamme:

Skadeståndet hade kvarstått även om han hade fått fängelse.

Ne? Jag är inte helt hundra men det verkar som att han kunnat välja mellan att betala 4,3 miljoner eller ta ett halvårs fängelse.

Permalänk
Medlem

Ponten dummaste människan i Sverige och har varit i flera år.

Come at me Ponten.