SLI tips (första gången jag kör dubbla gpuer)

Permalänk
Medlem

SLI tips (första gången jag kör dubbla gpuer)

Råkade impulsköpa mig ett till GTX780 (där rök julbonusen ) idag .....

Nått speciellt jag bör tänka på när jag dunkar i kortet ?
Avinstallera drivisar ?
Klocka ner det befintliga 780 kortet till default ?
Nått annat ?

Eller e det bara kasta i,koppla bryggan å leta fram kablarna till nätagget å koppla in ?

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Råkade impulsköpa mig ett till GTX780 (där rök julbonusen ) idag .....

Nått speciellt jag bör tänka på när jag dunkar i kortet ?
Avinstallera drivisar ?
Klocka ner det befintliga 780 kortet till default ?
Nått annat ?

Eller e det bara kasta i,koppla bryggan å leta fram kablarna till nätagget å koppla in ?

Hehe, köpa nya saker är alltid kul

Det låter som att du har överklockat ditt nuvarande 780? Isåfall skulle jag nog klocka ned det, eller klocka upp det andra, då de kommer köra på det lägsta kortets frekvenser.

Drivrutiner behöver du inte bry dig om eftersom du kör samma drivrutin med SLI som single. Det är ju inte som att du byter mellan Nvidia och AMD.

Du borde även kolla att ditt nätagg klarar av 2x 780, drar en hel del ström.
Vad har du för nätagg?
Vad har du för fler delar i datorn?

Om allt funkar är det bara att sätta i kortet, koppla i bryggan och strömkablar.
Sen går du in i Nvidias kontrollpanel, under konfigurera SLI eller något liknande (Configure SLI, Surround, PhysX står det på mitt) och aktivera SLI (Maximize 3D Performance för mig, antagligen något liknande på Svenska).

Lycka till!

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Det du bör tänka på är.

Kolla vilken nätaggregat du har för det krävs ofta högre när du köper till ett till grafikkort.

Se till så att det finns gott om utrymme inne i chassit så det blir bra ventilation så att det inte blir för varmt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Najs då har jag lite och pyssla med ikväll
Burken e rätt nybyggd med Sli i bakhuvvet (tänkte dock vänta till typ nästa år nångån för kort nr2) så lite speccs :
Asus P8Z77 mobo
i7 4770k med Antec 620 vatten kyl
8gb Corsair minnen
Asus GTX780 DirectCU II oc (snart 2 )
Corsair RM850 modulärt nätagg ... bör räcka

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Najs då har jag lite och pyssla med ikväll
Burken e rätt nybyggd med Sli i bakhuvvet (tänkte dock vänta till typ nästa år nångån för kort nr2) så lite speccs :
Asus P8Z77 mobo
i7 4770k med Antec 620 vatten kyl
8gb Corsair minnen
Asus GTX780 DirectCU II oc (snart 2 )
Corsair RM850 modulärt nätagg ... bör räcka

Tvivlar på att ditt nätagg kommer funka. RM nätaggen är skit och stänger av sig själva vid hög load för att fläkten inte börjar snurra i tid. Din dator kommer även att flaskas av CPU i BF4/3 multiplayer.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Tvivlar på att ditt nätagg kommer funka. RM nätaggen är skit och stänger av sig själva vid hög load för att fläkten inte börjar snurra i tid. Din dator kommer även att flaskas av CPU i BF4/3 multiplayer.

Är du full eller är du bara väldigt ironisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Tvivlar på att ditt nätagg kommer funka. RM nätaggen är skit och stänger av sig själva vid hög load för att fläkten inte börjar snurra i tid. Din dator kommer även att flaskas av CPU i BF4/3 multiplayer.

Vilken bullshit!

Det finns ett udda problem med RM-serien som innebär att i några få specifika fall så hinner nätaggen bli överhettade innan fläkten i dem snurrar igång som den ska vid 40% belasting. Enligt Corsair kan detta tydligen drabba folk med extremt varma chassin (typ utan några fläktar alls), själv har jag plågat min dator (se signatur) till förbannelse utan några som helst problem.

Väldigt mycket snack om flaskande CPU:er när det gäller BF4 multiplayer. 780 i SLI kommer att ge bättre framerate än ett 780 med en i7 4770K. Körde själv lite bechmarks på betan (mutliplayer givetvis, på min 1920x1080 120Hz skärm) med min i7 4770K (4.2GHz) och 780 SLI och kan inte klaga på prestandan (min 79 fps, max 169 fps) antagligen bättre nu när det inte längre är beta.

Cruiser, ta och ignorera Xelithiums synnerligen meningslösa inlägg.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

hehe , ignorerat

joråsåatt..... var lite trixx (fick flytta lagringsdisken , å hadde inga brackets , men den kan ligga löst å skramla ett tag,burken är stationär )

drog ner det första benchmark progget jag hitta innan jag började riva (3d Mark 11 demo , på steam)

gtx780 x 1 resultat
Graphics score 12966

gtx780 x 2 resultat
Graphics score 22259

fick iaf ett humm om lite ökning iaf

BF4 kommer testas senare ikväll , gissningsvis så lär det flyta ännubättre nu ... ska öka resolution scalen å se om det vart vackrare åxå , kör ju bara 1080p ..... men nu blir det Blodpudding till middag

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

hehe , ignorerat

joråsåatt..... var lite trixx (fick flytta lagringsdisken , å hadde inga brackets , men den kan ligga löst å skramla ett tag,burken är stationär )

drog ner det första benchmark progget jag hitta innan jag började riva (3d Mark 11 demo , på steam)

gtx780 x 1 resultat
Graphics score 12966

gtx780 x 2 resultat
Graphics score 22259

fick iaf ett humm om lite ökning iaf

BF4 kommer testas senare ikväll , gissningsvis så lär det flyta ännubättre nu ... ska öka resolution scalen å se om det vart vackrare åxå , kör ju bara 1080p ..... men nu blir det Blodpudding till middag

Men derp, synthetic benchmarks har ju typ 100% scaling.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk

ser bra ut så långt, läser med intresse eftersom mitt andra 770 e påväg hem, så roligt att se att saker "scalar" bra, dock kan jag inte förvänta mig riktigt samma värden lycka till och har roligt !

Visa signatur

|Intel i7 8700K | Asus ROG Strix z370 gaming-F | Corsair Dominator 3200 Mhz 16gB | Nvidia Palit 1080ti | Corsair force mp500 1tB

Permalänk
Medlem
Skrivet av amateurgeek:

ser bra ut så långt, läser med intresse eftersom mitt andra 770 e påväg hem, så roligt att se att saker "scalar" bra, dock kan jag inte förvänta mig riktigt samma värden lycka till och har roligt !

i 1080p kan du förvänta dig exakt samma prestanda. Du är bara limited by VRAM.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

åja , BF4 flöt på klart bättre .... ändrade inte ett skit (skiter faktiskt i FPS ... bara "känslan" sitter där)

märkte dock att stereoscopic hadde försvunnit , finns inte ens å enabla längre , får forska lite

btw , inte spelar det nån roll vilken DVi port jag använder ?

//edit , stereoscopic problemet löst , clean install av drivisar så e det igång igen

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

liten update igen då .... stereoscopic å SLI e ingen bra kombo , iaf inte i BF4 (de enda jag testat hittils iofs) , kan dels bero på att BF ej har nått vidare stöd ännu MEN , har jag 3d aktiverat via drivrutinen och slår av det med ctrl+t så får jag framerate ala 486'a med 3DFX kort (typ 50-70)
Stänger jag av 3d via drivrutinen så ligger jag på hyffsat stadiga 144 (som jag ställt som max)
Men BF4 är någonstans i beta stadiet fortfarande så synd att testa nått med det liret ... antar att det mesta kommer lösa sig mjukvarumässig/drivrutinmässigt framöver

//edit .... nätagget pallar med utan probbs förresten

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W