Vivo tillkännager telefonen Xplay 3S med 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Melding Plague

Vivo tillkännager telefonen Xplay 3S med 2 560 x 1 440 pixlar

Antalet pixlar fortsätter att växa i mobiltelefoner. Kinesiska Vivo är bland de första att tillkännage en telefon med 2 560 x 1 440 pixlar och talar även om en planerad expansion utanför Kina.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vilken hög upplösning

Permalänk
Medlem

Mer än vad ja har på min bildskärm, sjukt vad mobilerna har hunnit ikapp gällande upplösning.

Permalänk
Medlem

För hög för min smak. 6" skärm är för stor redan... Och 1400p på en 4.7" blir för mkt.. undra när mobilerna får en bra lagg fri känsla som 1080p har nu..

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla finesserna som telefonen har så måste jag säga att priset låter väldigt bra även om de förmodligen blir högre här i europa.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Gillar när skärmar är lite större men aldrig att jag skulle ha en lur som är större än 5".
Tycker det är synd att alla high end Android lurar ska vara stora, finns inga mindre varianter
som ligger runt 4" för dom som föredrar den storleken. Känns som att dom tänker "Större är bättre"
vilket knappast stämmer för fem öre.

Permalänk
Medlem

Där ja nu börja de hända lite rediga grejer i mobilbranschen, även om jag är helt positiv, så kommer jag nog iaf stanna kvar oss Samsung. Inte för att mobilen är ful utan tvärtom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av excizt:

Mer än vad ja har på min bildskärm, sjukt vad mobilerna har hunnit ikapp gällande upplösning.

Det kan man dock inte säga när det kommer till batterier tyvärr

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

1080p på <5" är allt som behövs. Detta räknar jag knappast som en telefon pga storleken. Gief bra batteri så att man kan använda telefonen utan att vara rädd för att den dör!

Permalänk
Medlem

Samma upplösning som på min 27"...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Gillar när skärmar är lite större men aldrig att jag skulle ha en lur som är större än 5".
Tycker det är synd att alla high end Android lurar ska vara stora, finns inga mindre varianter
som ligger runt 4" för dom som föredrar den storleken. Känns som att dom tänker "Större är bättre"
vilket knappast stämmer för fem öre.

Tillverkarna gör mobiler med stora skärmar för att det är det som säljer, kanske inte så mycket i Sverige eller Europa men i Asien är det bara stora skärmar som gäller. Och det är ju en större marknad än Sverige...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Avstängd

Vet inte om det är någon bra med så hög upplösning.
Det är ju ändå mer än vad ögat kan se, så då får man inget utav det.
Men det drar mer processorkraft och batteri med så höga upplösningar.

Tråkigt att det är Snapdragon 800, inte nya Snapdragon 805.

3800 kr exklusive moms. Hmm ganska bra pris, om man jämför med andra 6" phablets.

Tråkigt att dom har kapactiva knappar istället för virtuella skärmknappar.

Hoppas dom inte sabbat Androidupplevelsen med allt för mycket egna ändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vet inte om det är någon bra med så hög upplösning.
Det är ju ändå mer än vad ögat kan se, så då får man inget utav det.
Men det drar mer processorkraft och batteri med så höga upplösningar.

Tråkigt att det är Snapdragon 800, inte nya .Snapdragon 805

3800 kr exklusive moms. Hmm ganska bra pris, om man jämför med andra 6" phablets.

Tråkigt att dom har kapactiva knappar istället för virtuella skärmknappar.

Hoppas dom inte sabbat Androidupplevelsen med allt för mycket egna ändringar.

Tjenare REKTOR, en fråga då som jag säkert ställt till 100 här inne ....Vad e det du är ute efter som du tycker att det var tråkigt att denna mobil ej har Snapdragon 805...

räcker ej prestandan till på Snapdragon 800??? Så vad använder du mobilen till iomed ``att prestandan ej är tillräcklig i Snapdragon 800????

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

Kunde varit en tänkbar kandidat om det inte vore för sorgkanterna längst ner..bort bort bort..

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på den gamla klassiska reklamslingan "du får mycket mer hos vivo" när man hör namnet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av itkoll:

Tjenare REKTOR, en fråga då som jag säkert ställt till 100 här inne ....Vad e det du är ute efter som du tycker att det var tråkigt att denna mobil ej har Snapdragon 805...

räcker ej prestandan till på Snapdragon 800??? Så vad använder du mobilen till iomed ``att prestandan ej är tillräcklig i Snapdragon 800????

Snapdragon är ett väldigt bra soc med bra prestanda och är det bästa eller bland det bästa som går att få tag på idag.
Den kommer nog inte göra någon missnöjd.

Men nu kommer nya telefonerna som Oppo Find 7 och andra med Snapdragon 805 som har bättre grafikkrets och dramatiskt bättre minnesbandbredd.
Så då är det ju lite synd att den inte har den nya kretsen.

Snart är det Mobile World Congress 2014, i februari, räkna då med att tillverkare kommer presentera nya telefoner med Snapdragon 805.

Dock är det ju lite tråkigt att till och med nya Snapdragon 805 fortfarande inte har ARMv8 och 64-bit. Det har ju Apple, och är än så länge ensamma om.

Permalänk
Medlem

Måste vara nyhetstorka idag. Nyheter: en papperslansering i kina! Woot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Tillverkarna gör mobiler med stora skärmar för att det är det som säljer, kanske inte så mycket i Sverige eller Europa men i Asien är det bara stora skärmar som gäller. Och det är ju en större marknad än Sverige...

Eu+NA är inte någon liten marknad, grejen är ju att dom inte har EN endaste såvitt jag vet
som är high end som inte är med megastor skärm.

Permalänk
Medlem

Ähhh inte 4K då får det vara!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Man undrar ju lite vad en mobil ska med dessa otroliga upplösningar till när dagens dpi-standard redan ligger på 300+. Kan själv känna att det skulle vara mer värt att lägga ner kraft på att få utvecklingen att kretsa kring nätverksanslutning och batteritid.

Känns som att dagens mobilmarknad börjar likna datormarknaden där man spyr ur sig att X är bättre än Y för att X har 3 fler pixlar än Y.
prestanda och skärmupplösning är vad de flesta har som största säljargument när man ser få skillnader mellan skärmarna och mobiltelefoner fortfarande inte har något vettigt användningsområde där det verkligen krävs hög prestanda (Ja jag vet att det är trevligt med prestanda men när använder man mobilen för att göra prestandakrävande saker?) där det är hårdvaran och inte mjukvaran som är det största problemet?.

Permalänk
Medlem

Totalt ointressant för mig, hade varit bättre om dom kunde fixa batteri tiden

Permalänk
Medlem

Dessa upplösningar gör ingenting för något användningsområde. Det är bara ett säljningstrick. Mer är bättre, som tyvärr väldigt många konsumenter går på. Jag känner då inte att jag behöver fler pixlar på min telefon, min HTC One som har 1080p på 4.7" har alldeles nog många pixlar för det formatet.

Som många har sagt och kommer att säga så är det längre batteritid som det behövs fokuseras mest på just nu.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Batteritid är något alla lur-skapare borde tänka mer på. Jag menar, hur länge har det inte mer eller mindre stått stilla i hur mycket kapacitet vi får i våra batterier? Ladda telefonen en gång om dagen är ett måste, om man använder luren relativit flitigt åtminstonde.

Heja heja på batterierna, som ovan redan är nämnt! Detta tycker jag och många andra är av mer vikt än pixlar.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Det finns flera mobiler som sägs ha denna upplösning som kommer inom snar framtid att lanseras. Återstår att se hur dessa displayer presterar/uppfattas och hur det påverkar batteritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Gillar när skärmar är lite större men aldrig att jag skulle ha en lur som är större än 5".
Tycker det är synd att alla high end Android lurar ska vara stora, finns inga mindre varianter
som ligger runt 4" för dom som föredrar den storleken. Känns som att dom tänker "Större är bättre"
vilket knappast stämmer för fem öre.

Jag antar att många använder mobilen mer idag till allt därför är stora skärmar att föredra. Stor skärm har ju faktiskt sin fördelar så länge man trivs med storleken i övrigt vilket många tycks gör. Det säljer.
Jag ser att många Asiater tex med mindre händer ofta har Note, medan jag tycker det är något för stor. Därför har jag LG G2.
Vänta tills iPhone för 4,5"+, då finns det ingen som vill ha 4" längre kan jag tänka mig.
Det var ju samma tal om 3,5". iPhones skulle lätt kunna få plats med 4,5" utan att göra mobilen märkbart större.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Jag antar att många använder mobilen mer idag till allt därför är stora skärmar att föredra. Stor skärm har ju faktiskt sin fördelar så länge man trivs med storleken i övrigt vilket många tycks gör. Det säljer.
Jag ser att många Asiater tex med mindre händer ofta har Note, medan jag tycker det är något för stor. Därför har jag LG G2.
Vänta tills iPhone för 4,5"+, då finns det ingen som vill ha 4" längre kan jag tänka mig.
Det var ju samma tal om 3,5". iPhones skulle lätt kunna få plats med 4,5" utan att göra mobilen märkbart större.

Jag tror som du att många använder telefonen mer och mer som ett komplement till datorn, därav storleken.
Jag tror många tänker såhär, det gör iaf jag.
1. Vill ha så bra specs på telefonen som möjligt.
2. Den får inte vara för stor, skall typ kunna gå ned i byxfickan på den tiden av året då man inte har jacka.
3. Priset.

Tyvärr är det ofta så att de bästa telefonerna (specs) ofta är de största. Det är väl ok, om en telefon med bättre specs är på 4 tum istället för 3, men sedan tycker jag att de bara blir för stora. Kan tycka att det är OK med 5 tum, men inte större. De större telefonerna som ofta är flaggskepps modeller, får oftast även de högre upplösningarna, vilket renderar i att telefonens pris trissas upp pga den högupplösta displayen. Fast det är väl så i all teknik antar jag. Man vill äta av kakan, men inte riktigt betala för den. Tyvärr är det också så att vill du ha det bättre telefonerna, så måste du kolla på de större storlekarna, då tekniken inte används i de mindre formaten längre, vilket jag tycker är lite synd. Skulle älskat att ha top hårdvara i 4-4,5 tums faktorn. Skulle troligen även resultera i att man kunnat få längre batteritid.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Detta pixelkrig har övergått till vansinne.

Ge oss 1440p/4K på <27" innan ni fortsätter utveckla mobiltelefonernas skärmar. Vem behöver 490 ppi, eller ens 440.58 ppi som min Xperia Z har? Nej, satsa på datorfronten (stationära).

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Fortfarande så är det på tok för hög upplösning i en telefon, eller för hög är fel ord...onödig. Detta behövs i TV och datorskärmar. Tycker knappast min HTC ONE skulle behöva högre upplösning. What's the point really förutom högre priser?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

6 tum, för stort.

Permalänk
Medlem

Klumpigt med 6 tum, det går väl inte att navigera med bara en hand?