Permalänk
Inaktiv

Vattenkylning - tips och råd

Tänkte jag äntligen skulle få tummen ur och gå över till att vattenkyla burken.
Detta är vad jag har skramlat ihop hittills:

Radiatorer: 1 x Magicool Copper Radiator - 360mm, 1 x MagiCool Copper Radiator I - 120 mm
CPU: 1 x EK-Supremacy Acetal
GPU: 1 x EK Water Blocks EK-FC R9-290(X) - Acetal
Pump/Reservoar: 1 x EK-D5 X-RES 140 CSQ - Acetal
Fläktar: 3 x Phobya G-Silent 18 700rpm (istället för de AP fläktar som sitter orginal)

Hur ser detta ut? Vad kan/bör jag ändra på/till? Ska man hellre köra på en separat pump och reservoar?
Har försökt hålla mig till en sorts metall i blocken för att slippa problem senare. Vet att det saknas kopplingar och slang osv så det får ni gärna tipsa om vad som behövs.

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Tänkte jag äntligen skulle få tummen ur och gå över till att vattenkyla burken.
Detta är vad jag har skramlat ihop hittills:

Radiatorer: 1 x Magicool Copper Radiator - 360mm, 1 x MagiCool Copper Radiator I - 120 mm
CPU: 1 x EK-Supremacy Acetal
GPU: 1 x EK Water Blocks EK-FC R9-290(X) - Acetal
Pump/Reservoar: 1 x EK-D5 X-RES 140 CSQ - Acetal
Fläktar: 3 x Phobya G-Silent 18 700rpm (istället för de AP fläktar som sitter orginal)

Hur ser detta ut? Vad kan/bör jag ändra på/till? Ska man hellre köra på en separat pump och reservoar?
Har försökt hålla mig till en sorts metall i blocken för att slippa problem senare. Vet att det saknas kopplingar och slang osv så det får ni gärna tipsa om vad som behövs.

Ser väll bra ut, D5an är en bra och kompetent pump. Själv är jag inget fan av att ha reservoaren fast i pumpen då det blir lite svårare att ljuddämpa pumpen då men d5an är rätt tyst ändå.

Du kommer behöva 10 (12 om du köper separat reservoar) fittings till systemet, tänk igenom hur du tänkt dra slangen först och om du vill ha några vinklade fittings innan du beställer är ett tips

Du har en 360 + 120 rad, men bara 3 fläktar?

Acetal är ingen metall, det är plasten i "locket" till blocket. I övrigt spelar det ingen roll om du blandar coppar och nickelpläterad koppar i loopen då de inte reagerar med varandra.

Permalänk
Medlem

Lite lat (går att räkna ut) men är det inte lite tamt med 480rad yta på 45mm och 700rpms fläktar när du ska kyla en 4.8 2600k och 290?

Va gäller X-Res så behöver du inte oroa dig för ljud från vibrationer efter som den kan monteras med vib.demp precis som en pump med block. 5.25" res är en annan femma dock.

Vet inte vad du betalar för fläktarna men det finns betydligt bättre fläktar med högre tryck (stirra dig inte blind på cfm)

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Ser väll bra ut, D5an är en bra och kompetent pump. Själv är jag inget fan av att ha reservoaren fast i pumpen då det blir lite svårare att ljuddämpa pumpen då men d5an är rätt tyst ändå.

Du kommer behöva 10 (12 om du köper separat reservoar) fittings till systemet, tänk igenom hur du tänkt dra slangen först och om du vill ha några vinklade fittings innan du beställer är ett tips

Du har en 360 + 120 rad, men bara 3 fläktar?

Acetal är ingen metall, det är plasten i "locket" till blocket. I övrigt spelar det ingen roll om du blandar coppar och nickelpläterad koppar i loopen då de inte reagerar med varandra.

Yes blir nog ett par vinklade tror jag. De 3 fläktarna är till botten där den stora radiatorn sitter. I toppen kommer 120 sitta och där har jag redan en tyst fläkt. Kommer inte köra PnP. Jaha jag trodde man inte skulle blanda koppar och nickel. Kan vara bra att veta

Skrivet av Tbax:

Lite lat (går att räkna ut) men är det inte lite tamt med 480rad yta på 45mm och 700rpms fläktar när du ska kyla en 4.8 2600k och 290?

Va gäller X-Res så behöver du inte oroa dig för ljud från vibrationer efter som den kan monteras med vib.demp precis som en pump med block. 5.25" res är en annan femma dock.

Jag hoppas det inte är för snålt tilltaget. Går i nödfall få in en 3x180mm rad i botten men då måste jag ta bort hdd buren. Tänkte jag skulle behöva slippa det. Raven rv02 är inte världens största chassi direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Jag hoppas det inte är för snålt tilltaget. Går i nödfall få in en 3x180mm rad i botten men då måste jag ta bort hdd buren. Tänkte jag skulle behöva slippa det. Raven rv02 är inte världens största chassi direkt.

Missa helt att du hade ett Raven rv02.

Då är ju en 540 rad helt klart att föredra!

120+360rad = 576cm2
540rad = 972cm2

vet inte va det sitter för fläktar i rv02 orginal men dom lär inte va mycket sämre än dom du tänkt dig. Orginal fläktarna (Vanliga AP?) verkar ju gå i 700rpm dom med? Vågar nästa betta på att dina orginal fläktar har bättre lufttryck (vid samma rpm) än dom du tänkt köpa. Och varför köpa 180mm till en 360 rad?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Lite lat (går att räkna ut) men är det inte lite tamt med 480rad yta på 45mm och 700rpms fläktar när du ska kyla en 4.8 2600k och 290?

Va gäller X-Res så behöver du inte oroa dig för ljud från vibrationer efter som den kan monteras med vib.demp precis som en pump med block. 5.25" res är en annan femma dock.

Vet inte vad du betalar för fläktarna men det finns betydligt bättre fläktar med högre tryck (stirra dig inte blind på cfm)

Jag kyler titan @ 1340mhz och i7 3770 @ 5,1 ghz med ek 360 + 120 rad iofs 4 st 120 fläktar " som kyler blocken" o 2 st 140 "till luft för chassi" , mina 120 går i 1000rpm o 140 går i 700 rpm . Iofs tror jag mina rads är 60mm ngt tjocka men har bra "låga" temperaturer.

Så om inte Ts radiatorer är dåliga enligt tester , orkar ej googla, så borde det funka fint alt öka på med ngn fläkt eller öka varvtal på dem blivande.

Lycka till

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tbax:

Missa helt att du hade ett Raven rv02.

Då är ju en 540 rad helt klart att föredra!

120+360rad = 576cm2
540rad = 972cm2

vet inte va det sitter för fläktar i rv02 orginal men dom lär inte va mycket sämre än dom du tänkt dig. Orginal fläktarna verkar ju gå i 700rpm dom med? Annars finns Silverstones air penetrator i 180mm

Kanske får bli att ta fram vinkelslipen då. Kommer förmodligen se snyggare ut med. Det är 180mm air penetrator fläktar orginal. Phobya fläktarna ska dock vara mycket tystare vad jag har läst

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Kanske får bli att ta fram vinkelslipen då. Kommer förmodligen se snyggare ut med. Det är 180mm air penetrator fläktar orginal. Phobya fläktarna ska dock vara mycket tystare vad jag har läst

http://www2.picturepush.com/photo/a/6858100/1024/Anonymous/IM...

Ser inte ut som någon större modifikation.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tbax:

Är iofs ett silverstone fortress men de ska ju vara väldigt lika på insidan. (kanske identiska?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Är iofs ett silverstone fortress men de ska ju vara väldigt lika på insidan. (kanske identiska?)

My bad ><

Hårddiskburen skiljer?

Om inte annat är en 360(2x180) mer radiator yta än 120+360.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tbax:

My bad ><

Hårddiskburen skiljer?

Om inte annat är en 360(2x180) mer radiator yta än 120+360.

Tror inte det skiljer särskilt mycket om ens något. Det enda jobbiga är att den är fastnitad och inte skruvad på plats. Gå ju besvisligen borra ur nitarna och ändra den men det blir lite mer jobb bara

Raven Rv02e
Fortress FT02

Edit: Missade din kommentar ang att det finns bättre fläktar. Kan du tipsa om några? De enda 180mm jag har hittat är orginal AP fläktarna, Phobya samt någon från Akasa

Permalänk
Medlem

skulle rekomendera alphacool eller hwlabs radiatorer om du vill ha det bästa.
phobya fläktarna är ok men fins många som är bättre har skälv phobya och enermax och enermaxen är både tystare och bättre till radiatorer.
ek gör dem bästa fittingsen om du inte vill bli ruinerad på att köpa bitspower, och blanda nickel och koppar är ok men man får alltid räkna med att nickel block kan flagna med tiden, gör ju ingen skada men ser knaske inte så bra ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jorvin:

skulle rekomendera alphacool eller hwlabs radiatorer om du vill ha det bästa.
phobya fläktarna är ok men fins många som är bättre har skälv phobya och enermax och enermaxen är både tystare och bättre till radiatorer.
ek gör dem bästa fittingsen om du inte vill bli ruinerad på att köpa bitspower, och blanda nickel och koppar är ok men man får alltid räkna med att nickel block kan flagna med tiden, gör ju ingen skada men ser knaske inte så bra ut.

Enda Enermax 180mm fläkten jag hittar är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2125875. Är det ett bättre alt än Phobya då?. Anledningen till att jag har valt magicool är att den inte är så hög. Med en alphacool får jag inte plats med grafikkortet. Inte helt optimalt att bygga vattenkylning i detta chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Enda Enermax 180mm fläkten jag hittar är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2125875. Är det ett bättre alt än Phobya då?. Anledningen till att jag har valt magicool är att den inte är så hög. Med en alphacool får jag inte plats med grafikkortet. Inte helt optimalt att bygga vattenkylning i detta chassit

Tyvärr är det väl så att dom bästa radiatorfläktarna endast finns i 120mm.

Va är det för tjocklek på Magicool radden? 35? Är FPIn inte nå tätare så behöver du ju egentligen inte några fläktar med högt tryck och kan lätt välja några med högt flöde istället utan att förlora speciellt mycket på det.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Enda Enermax 180mm fläkten jag hittar är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2125875. Är det ett bättre alt än Phobya då?. Anledningen till att jag har valt magicool är att den inte är så hög. Med en alphacool får jag inte plats med grafikkortet. Inte helt optimalt att bygga vattenkylning i detta chassit

vet inte om just den är bättre men enermax har bättre fläktar och kvalite överlag, men en låg fpi rad är lite mer förlåtande när det kommer till fläktval så det är mest en smaksak vad man väljer
nej det är ju inte mycket plats i chassit men kan u få en tjockare rad på 120mm platsen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tbax:

Tyvärr är det väl så att dom bästa radiatorfläktarna endast finns i 120mm.

Va är det för tjocklek på Magicool radden? 35? Är FPIn inte nå tätare så behöver du ju egentligen inte några fläktar med högt tryck och kan lätt välja några med högt flöde istället utan att förlora speciellt mycket på det.

Jo det är väl så. FPIn är 14 så tror inte det behövs så högt tryck. Tjockleken på den är 30

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du skall köra en 2x180mm-rad istället om du vill slippa flytta hårddiskburen. Den passar perfekt i chassit.

Du kan kolla mitt galleri, jag kör 3x180mm i mitt Fortress FT02!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Inaktiv

En annan fråga angående pumpen. Vilken är den absolut tystaste pumpen man kan få tag på? Hur mycket skiljer det i ljud på den jag har valt och den tystaste?

Skrivet av Svurre:

Jag tycker att du skall köra en 2x180mm-rad istället om du vill slippa flytta hårddiskburen. Den passar perfekt i chassit.

Du kan kolla mitt galleri, jag kör 3x180mm i mitt Fortress FT02!

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt snyggt gjort måste jag säga! Var det bökigt att montera om HDD buren? Var du tvungen att såga bort en bit av moderkortsplåten för att få in radiatorn? Har sett att man måste göra det på raven chassit. Det är dock ett enkelt jobb med vinkelslipen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

En annan fråga angående pumpen. Vilken är den absolut tystaste pumpen man kan få tag på? Hur mycket skiljer det i ljud på den jag har valt och den tystaste?

D5:an är nog en utav de tystaste. Speciellt om du ställer ner hastigheten på den. Min låter i princip ingenting...

Skrivet av anon172162:

Väldigt snyggt gjort måste jag säga! Var det bökigt att montera om HDD buren? Var du tvungen att såga bort en bit av moderkortsplåten för att få in radiatorn? Har sett att man måste göra det på raven chassit. Det är dock ett enkelt jobb med vinkelslipen.

Jag har bara kapat och flyttat hårddiskburen. Moderkortsplåten har jag inte rört.

Däremot så har jag kastat ut fläktfilterhållarna.

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svurre:

D5:an är nog en utav de tystaste. Speciellt om du ställer ner hastigheten på den. Min låter i princip ingenting...

Aha vad bra då blir det nog den pumpen i så fall.

Skrivet av Svurre:

Jag har bara kapat och flyttat hårddiskburen. Moderkortsplåten har jag inte rört.

Däremot så har jag kastat ut fläktfilterhållarna.

Då är det nog därför det funkar utan att kapa. Tänkte jag skulle behålla dom om det går. Alt komma på någon annan lösning att använda filterna. Tar man inte bort dom måste man kapa en bit av plåten. Hittade denna videon som visar hur man får göra. Spola till runt 02:30

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Då är det nog därför det funkar utan att kapa. Tänkte jag skulle behålla dom om det går. Alt komma på någon annan lösning att använda filterna. Tar man inte bort dom måste man kapa en bit av plåten. Hittade denna videon som visar hur man får göra. Spola till runt 02:30

Kom ihåg att mäta ditt grafikkort så att det går fritt där. Det kommer bli ganska tajt.

Själv limmade jag på starka magneter på mina fläktfilter och satte dem under chassit!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svurre:

Kom ihåg att mäta ditt grafikkort så att det går fritt där. Det kommer bli ganska tajt.

Själv limmade jag på starka magneter på mina fläktfilter och satte dem under chassit!

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag kollat R9 290 är inte så långa så det blir 0.5 cm över om jag inte tar bort filterna. Kan vara lite väl snålt ändå. Kanske gör som dig och fäster dom under istället. Man vill ju gärna ha kvar dom för dom funkar ju riktigt bra.

Har du några tips på slangar man kan/bör använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Det har jag kollat R9 290 är inte så långa så det blir 0.5 cm över om jag inte tar bort filterna. Kan vara lite väl snålt ändå. Kanske gör som dig och fäster dom under istället. Man vill ju gärna ha kvar dom för dom funkar ju riktigt bra.

Har du några tips på slangar man kan/bör använda?

Testa med fläktfilterna i först, hade varit kul att se hur det blir.

Jag kör med vanlig genomskinlig Masterkleer 19/13-slang, det funkar bra. Börjar bli lite grådassig nu dock, skall nog byta slang och vätska i samma veva.

Köp inte för liten slang bara, man ångrar sig. Det ser mycket fetare ut med halvtum!

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svurre:

Testa med fläktfilterna i först, hade varit kul att se hur det blir.

Jag kör med vanlig genomskinlig Masterkleer 19/13-slang, det funkar bra. Börjar bli lite grådassig nu dock, skall nog byta slang och vätska i samma veva.

Köp inte för liten slang bara, man ångrar sig. Det ser mycket fetare ut med halvtum!

Fast med fläktfilterna måste jag skära i moderkortsplåten Men ja ska givetvis prova och se om det går först. Han i videon kanske hade en gammal rev av den.

Ska ta en titt på slangar. Kommer nog köra någon färgad slang med rent destillerat vatten och skippa allt med färgämnen och sånt. Eller behöver man ha någon tillsats förutom destillerat vatten i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Ska ta en titt på slangar. Kommer nog köra någon färgad slang med rent destillerat vatten och skippa allt med färgämnen och sånt. Eller behöver man ha någon tillsats förutom destillerat vatten i?

Jag kör dest.vatten och ett par droppar PT.nuke för att förhindra korrosion och algbildning, finns dom som kör med bara dest.vatten också men då lär du ju för göra rent grejerna/byta slang oftare.

Va gäller ID/OD på slangen spelar det absolut ingen roll temperaturmässigt, skillnaden är mikroskopisk. Visst tjockare slang (med fortfarande lång OD) tex. 10/16mm viker sig inte lika enkelt. Tygon är min personliga favorit men när det kommer hållbarhetstid så tror jag faktiskt det är marginellt sålänge du inte är alltför "cheap".

Kan va värt att nämna att all slang blir kass med tiden, transparent syns det dock fortare på. Välj färgad slang framför färgad vätska då det "skitar" ner mindre. Annars kan du ju kolla på akryltub (plexirör), det slits inte som PVC slang men det är ju helt annat att jobba med.

Va gäller D5 pumpen är det nog det kraftigaste (och tystaste) du kan få tag på för priset. Min har jag monterad i en 5.25" res. och den körs på läge 2, den hörs inte.

Lär ju finnas något passande DEMCiflex som du kan köra i botten av din låda, dom funkar faktiskt riktigt bra.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Inaktiv

Nu börjar det dra sig mot att beställa grejerna. Är dock lite kluven om man ska köra kopparblock eller nickelplätterade kopparblock. Vart man än läser sägs det olika. Vissa säger att ren koppar avleder värme bättre. Vissa säger att det inte är någon skillnad och att man helst ska välja nickelplätterat eftersom det håller bättre och inte ärjar? Spelar det någon roll vad man väljer?

Skrivet av Svurre:

Testa med fläktfilterna i först, hade varit kul att se hur det blir.

Jag kör med vanlig genomskinlig Masterkleer 19/13-slang, det funkar bra. Börjar bli lite grådassig nu dock, skall nog byta slang och vätska i samma veva.

Köp inte för liten slang bara, man ångrar sig. Det ser mycket fetare ut med halvtum!

Vad kör du för block i din loop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Nu börjar det dra sig mot att beställa grejerna. Är dock lite kluven om man ska köra kopparblock eller nickelplätterade kopparblock. Vart man än läser sägs det olika. Vissa säger att ren koppar avleder värme bättre. Vissa säger att det inte är någon skillnad och att man helst ska välja nickelplätterat eftersom det håller bättre och inte ärjar? Spelar det någon roll vad man väljer?

Vad kör du för block i din loop?

Vad roligt!

Jag kör med nickelplätterade kopparblock. Jag valde det eftersom man slipper att blocken oxiderar och ser tråkiga ut. Prestandamässigt spelar det ingen roll.

Orkar inte hålla på och rengöra blocken, så den lilla prisskillnaden var det värt!

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svurre:

Vad roligt!

Jag kör med nickelplätterade kopparblock. Jag valde det eftersom man slipper att blocken oxiderar och ser tråkiga ut. Prestandamässigt spelar det ingen roll.

Orkar inte hålla på och rengöra blocken, så den lilla prisskillnaden var det värt!

Ok, det låter som att nickelplätterade är ett bra val Nu gäller det bara att hitta butiker som har allt i lager. Eller åtminstone de flesta grejerna. Svårast verkar det vara att få tag på radiatorerna. Finns dock på caseking.de. Har beställt där förr och det har funkat kanon.