Brusande Asus GTX 760 DCII OC

Permalänk
Medlem

Brusande Asus GTX 760 DCII OC

Tänkte att det var dags för en uppgradering så jag inhandlade ett Asus GTX760 DCII OC och bytte lite snabbt ut kortet i min dator.

Startade upp och installerade drivrutiner och allt verkade gå finfint.
Tänkte att jag testar lite snabbt med FurMark! Körde några minuter & värmen steg som tänkt.

Nu till det knepiga:
Grafikkortet låter som en brustablett på steroider. Först tänkte jag inte på det då jag satt faktiskt där med en Berocca och förknippade ljudet med denna, innan jag insåg att den har jag druckit upp och varför stiger brusandet?

Testade att snabbt stoppa fläktarna, ingen skillnad.
Millisekunden jag stänger FurMark och grafikkortet inte belastas försvinner ljudet och man hör endast ett litet sus av fläktar.

Någon som varit med om något liknande?
Gissar på att det blir att byta ut kortet mot något annat eller se det som ett tecken på att gå tillbaks till stenåldern med mitt 6850!

Permalänk

är det coilwhine kanske? furmark ger ju overkligt höga belastinga.

Permalänk
Medlem

Låter som någon typ av coilwhine, mitt EVGA GTX 780 ACX låter också så, framförallt i benchmarks (och lite i spel). Någon typ av knattrande/brusande som varierar med FPS. Det är inget högfrekvent ljud, men din beskrivning av "brusande" låter som det är samma som på mitt kort. Det är nog ganska vanligt egentligen, jag störde mig väldigt mycket på det i början men nu är det inte så farligt. När jag spelar så måste man anstränga sig för att höra ljudet och till dagligt bruk (surf/streaming) så är det knäpptyst.

Visa signatur

CDON Thor Mode v.2
I7 3770K
16 Gb ram, 120 Gb SSD, 2 Tb HDD
EVGA GTX 780 SC ACX