Permalänk

Ränder på skärmen

Goddag Sweclockers underbara medlemmar, idag när jag spelade Starcraft möttes jag av något jag inte sett förut.

Svarta långa streck bildades på skärmen, de var någon centimeter tjocka och gick i ungefär 45 graders vinkel över skärmen. De försvann efter ett tag men det var obehagligt när det skedde. Jag har även haft andra problem när jag spelat som kan höra ihop med det här problemet. Ofta när jag spelar tappar skärmen signal och letar frenetiskt efter input signal. Den hittar snabbt tillbaka och förstör oftast inte så mycket men det är oerhört irriterande.

Nu till min fråga, är det fel på skärmen eller grafikkortet? Tråkigt att behöva byta/lämna tillbaka ett relativt nytt kort, ca 6 månader gammalt.
Tack för all hjälp!

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

har du annan kabel att testa med mellan skärm och grafikkort (som helst använder samma port men kanske är en halv meter kortare istället eller som fortfarande är digital signal från t ex hdmi till dvi kan vara vettigt att testa mellan då båda är digitala signaler heh.)

kika hur ditt grafikkort mår också med temperaturer medans du spelar eller belastar kortet och om det sitter bra monterat i datorn och inte kan vingla för mkt (lite tyngre kort+ värme får plasten till pci-e portarna att böja sig lite med tiden (dock blir ju plasten med och mer värmetålig i dagens datorer så det var nog vanligare med agp och billiga moderkort under tidigare generationer av pci-e.)

förresten vad har du för nätagg och hur gammalt är det ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har du en CRT eller TFT skärm?
Om det är en CRT så är det nog bildröret som håller på att gå.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

har du annan kabel att testa med mellan skärm och grafikkort (som helst använder samma port men kanske är en halv meter kortare istället eller som fortfarande är digital signal från t ex hdmi till dvi kan vara vettigt att testa mellan då båda är digitala signaler heh.)

kika hur ditt grafikkort mår också med temperaturer medans du spelar eller belastar kortet och om det sitter bra monterat i datorn och inte kan vingla för mkt (lite tyngre kort+ värme får plasten till pci-e portarna att böja sig lite med tiden (dock blir ju plasten med och mer värmetålig i dagens datorer så det var nog vanligare med agp och billiga moderkort under tidigare generationer av pci-e.)

förresten vad har du för nätagg och hur gammalt är det ?

Ett superflower agg, låter som ett skitmärke men har för mig att det har ganska bra rykte. Det är lite mer än ett år gammalt. Får leta upp lite kablar

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Skrivet av solomon:

Har du en CRT eller TFT skärm?
Om det är en CRT så är det nog bildröret som håller på att gå.

En TFT skärm tror jag. Det är en Samsung Syncmaster P2250.

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire