Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013

gtx 760 SLI Broken?

har de hänt något med nividia eller :S kör med 2 st gtx 760... set står att både mina grafikkort är enabled för sli. o den sli mätaren visar att det funkar. det jag gjorde för ett tags en var att jag skulle byta ram minnen , o sen drog ja ut korten med, o sedan när jag satt tillbaka allt så verkar inte SLI funka fast det står att de funkar :S

3dmark visar samma score som med 1 kort. när ja kör med enabled eller disbled. så ngt har hänt? men kan de varit för jag drog ut grafikkorten o allt.. grafikkorten funkar fär jag har bytt plats 2 ggr.. ursäkta särskrivningen

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Saint Cloud, MN
Registrerad
Maj 2012

Checklista.

-Får båda korten ström som de ska?
-SLI brygga inkopplad/rätt håll?
-Uppdaterat drivrutiner?

Dator: 3770K | GTX 980 Ti | 3DMark (ft. 780 Ti)
Ljud: HD598 | ATH-M50 | K619 | O2 + ODAC | ModMic 4.0
Bild: S2417DG | QX2710 @ 96 | DP2710 @ 96
Kringutrustning: Rival Fade Edition | Shine 3 MX Red | FX-90

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Testa att sätta om korten igen och trippelkolla att alla kablar är fast i chassit.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av MrMunchy:

Checklista.

-Får båda korten ström som de ska?
-SLI brygga inkopplad/rätt håll?
-Uppdaterat drivrutiner?

Hur kollar jag så de får rätt ström ? Och rätt håll på bryggan är vadå ? Drivrutiner check iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2011

Du bara byter håll på bryggan för att se om det funkar.
Borde finnas nån lampa på grafikkorten som lyser när det får ström och datorn igång.

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1200W 80+ Gold Modulär 3x R9 290x
Projekt tråd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av kimzz:

Du bara byter håll på bryggan för att se om det funkar.
Borde finnas nån lampa på grafikkorten som lyser när det får ström och datorn igång.

Ok ja både lyser grönt iaf så de funkar enda saken som lyser på moderkortet är led_hd har inte hd audio inkopplat ingen nytta till den tror jag iaf

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Jalle64:

Testa att sätta om korten igen och trippelkolla att alla kablar är fast i chassit.

allt ska vara rätt , körde om windows 8 nu man vet aldrig vad som hänt med daton XD

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013

Sli problem * förklarar allt*

Tja , har suttit i Minst 8 timmar utan resultat , jag får fram sli enabled i kontrollpanelen o får det aktiverat , både grafikkort lyser grönt så det ska funka men ändå får jag bara prestanda utav ett kort :s ? Har ominstallerat Windows ! Har testat ett kort i taget och både grafik kort funkar :s fattar inte vad felet är ? Om sli bryggan eller en pci slott skulle vara paj skulle jag väl inte få upp sli enabled

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2004

Du kanske kan beskriva vad det är som inte fungerar? Det är svårt att svara på vad som kan vara lösningen till ditt problem om du inte förklarar själva problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Ramses_II:

Du kanske kan beskriva vad det är som inte fungerar? Det är svårt att svara på vad som kan vara lösningen till ditt problem om du inte förklarar själva problemet.

De jag skrev ovanför och att jag får bara ett korts prestanda med sli enabled :s både kort lyser och får i gång sli enabled men får fps utav ett single kort :/ testat allt o inget hjälper

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Vid datorproblem i allmänhet, och sådana här problem i synnerhet, är det bra med så mycket information som möjligt. Vilket/vilka spel handlar det om? I Battlefield 4 kan det till exempel vara din processor som inte orkar pusha fler fps.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av HurMycket:

Vid datorproblem i allmänhet, och sådana här problem i synnerhet, är det bra med så mycket information som möjligt. Vilket/vilka spel handlar det om? I Battlefield 4 kan det till exempel vara din processor som inte orkar pusha fler fps.

Hela tiden är det så det står allt funkar och är igång men bara ett kort ger prestanda :/ nej funkade innan märkte idag att de inte funkade :/

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Hijacker:

Hela tiden är det så det står allt funkar och är igång men bara ett kort ger prestanda :/ nej funkade innan märkte idag att de inte funkade :/

Kör du fullscreen eller window?

Corsair Air 540 | Asus Z87-PRO | INTEL i7-4770K @ 4,2 ghz| 4x4gb 1600mhz RAM | Zotac 980 AMP! XTREME 4GB | SSD 512GB | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK | OSx + Win 10 pro N 64-bit
---------------------------------------------------------------------------------
Server: Supermicro X7DBP-8 | 2x Intel Xeon E5420 | 16gb ECC | 700w PSU | TS3 | CS:GO | mer i framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Hijacker:

"Hela tiden" lär du inte märka av då windows skrivbordet inte kräver prestanda från sli kort. Vilka program märker du av det i? Hur har du mätt din prestanda?

Moder: Asus Sabertooth Z77 ~~ CPU: Intel Core i7 3770k @4.2 ~~ CPU-Kylare: Corsair H80 push/pull ~~ Lagring: 2x Corsair Force GT 60 gb, 2x Seagate ST1000DM003 RAID 0 ~~ Ram: Corsair Vengeance 16GB CL7 1600Mhz ~~ PSU: Corsair AX 850 ~~ GPU: 2xGigabyte GTX 670 OC ~~ Ljud: Asus Essence STX+Beyer.. DT990 Pro 250Ω

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Gublo:

"Hela tiden" lär du inte märka av då windows skrivbordet inte kräver prestanda från sli kort. Vilka program märker du av det i? Hur har du mätt din prestanda?

Bf4 , 3dmark etc skit kass fps låga score jämfört med innan , helt sjukt fattar inte vad felet kan vara har till ock med omformenterat datorn och drivrutiner. Men blir bara samma :/ aktiverar sli sedan in på 3dmark o får samma låga score som med ett kort :/

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Hijacker:

Bf4 , 3dmark etc skit kass fps låga score jämfört med innan , helt sjukt fattar inte vad felet kan vara har till ock med omformenterat datorn och drivrutiner. Men blir bara samma :/ aktiverar sli sedan in på 3dmark o får samma låga score som med ett kort :/

Har du testat båda korten för sig?

Moder: Asus Sabertooth Z77 ~~ CPU: Intel Core i7 3770k @4.2 ~~ CPU-Kylare: Corsair H80 push/pull ~~ Lagring: 2x Corsair Force GT 60 gb, 2x Seagate ST1000DM003 RAID 0 ~~ Ram: Corsair Vengeance 16GB CL7 1600Mhz ~~ PSU: Corsair AX 850 ~~ GPU: 2xGigabyte GTX 670 OC ~~ Ljud: Asus Essence STX+Beyer.. DT990 Pro 250Ω

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013

Nivida gtx 760 är korten btw

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Gublo:

Har du testat båda korten för sig?

Ja dom funkade men vid ett tillfälle när sli var på flimrade skärmen typ lite i regnbågs färger

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Hijacker:

Ja dom funkade men vid ett tillfälle när sli var på flimrade skärmen typ lite regnbågs aktigt

SLI var trasigt i BF4 mellan 16e och ~20e December med det där flimmret. Testa datorn med bara ett kort fysisk i. Testa det i båda PCI-E platserna. Gör det med båda korten så kan du "utesluta" att det är fel på hårdvaran.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Gublo:

SLI var trasigt i BF4 mellan 16e och ~20e December med det där flimmret. Testa datorn med bara ett kort fysisk i. Testa det i båda PCI-E platserna. Gör det med båda korten så kan du "utesluta" att det är fel på hårdvaran.

Sli funkar inte i ngt program/spel har 4 pci slotts xD

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Husvagn på Axamo
Registrerad
Feb 2010

Han vill att du testar ett kort i taget, I ett PCI uttag. så han kan avgöra om ett kort inte fungerar som det ska,
Efter du gjort det och märkt att båda korten fungerar precis som dom ska i singel konfig, så kan vi fortsätta försöka lösa ditt problem.

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013

Testa byta sli-bryggan, det kan vara den som gått sönder, jag fick en brygga med mitt moderkort som gjorde att det flimrade och blev konstiga streck när jag körde, bytte till en gammal brygga jag hade och då försvann problemen.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av CitroFrukten:

Han vill att du testar ett kort i taget, I ett PCI uttag. så han kan avgöra om ett kort inte fungerar som det ska,
Efter du gjort det och märkt att båda korten fungerar precis som dom ska i singel konfig, så kan vi fortsätta försöka lösa ditt problem.

Ja har kört både i single 3Dmark så de ska funka så ja :/

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Husvagn på Axamo
Registrerad
Feb 2010

Sli brygga ska väl inte behövas längre har för mig det var en standard att det gick igenom PCI-E slotten nu förtiden. Bara att man förlorar bandbredd på PCI-e platsen.

Var ju moderkort som kom ut 2010 som har support för det.

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013

jo det behöves. men står att den funkar fint. inga fel medelanden om den

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Husvagn på Axamo
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Hijacker:

jo det behöves. men står att den funkar fint. inga fel medelanden om den

Nej det behövs inte, För att få sli att fungera, Du kan fortfarande köra sli, Bara att PCI-e platserna får ta över bandbredden istället för SLI bryggan,
Så man förlorar lite prestanda på PCI-e platsen när man kör så.

Har för mig att det ger 1-5% mer prestanda att köra med SLI brygga.

Så du kan testa köra utan SLI bryggan så ser du ifall du har en trasig brygga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013

går inte o aktivera utan bryggan iaf

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalsjöfors
Registrerad
Aug 2008

För att klargöra så kör man en SLI brygga när vi snackar high end kort.

Low End kort klarar sig bra över PCI-E gränssnittet, men utan SLI bryggan på highend kort förlorar du lite/mycket prestanda.

Är bara AMD som har löst det med sin nya serie.

Sen är det helt identiska kort, samma tillverkare?, Samma mängd vram?

AMD Ryzen 1700X|Noctua NH-U14S|EVGA GTX 1080 FTW|Asus Crosshair VI Hero|16GB Corsair DDR4 3600MHz|Seasonic Prime Titanium 750W|Samsung SSD 850 PRO 512GB|Phantek Enthoo EVOLV||Acer XB270HU IPS 144Hz Gsync|BenQ XL2410T 120Hz|Qpad 8-K|Qpad MK-90|Sennheiser Game Zero Black|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Nov 2013

Skiter i detta nu , ska kasta datan åt helvete , bara krångel med detta skiten

Ny dator på G

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats