MSI 660TI Överhettas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

MSI 660TI Överhettas?

Jag har lite problem med mitt MSI 660ti PE. Grafikkortet tenderar att bli väldigt varmt och väldigt fort. Stressar jag kortet så sticker det iväg upp till 90 grader trots att jag tvingar fläkten till 100%.
Jag har tillgång till ett exakt likadant kort, som jag provat i min dator och det ligger på runt 70 grader under samma förhållanden.
Vad kan vara galet? Kortet är i princip nytt, så det är inte dammigt.
Går det reklamera trots att det håller sig under TDP?

Det är väldigt störande att sitta med en onödigt hög fläktkurva när det egentligen inte ska behövas, pluss att kortet klockar ner när det blir varmt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

bara lämna tillbaks (kan vara trasig eller trasiga heatpipes eller dåligt monterad kylare (om du nyligen köpt det såklart heh) . (sitter det inte några klistermärken för skruvarna så kan du ju testa spänna dem försiktigt om du nu inte har garanti kvar) kanske kan plocka bort en efter en och sätta en spacer mellan så de sitter lite bättre ?

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.8 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Det är några månader gammalt, märkte problemet först när jag började spela lite mer krävande spel.
Jag är medveten om att grafikkort pallar rätt höga temps, men detta måste väl ändå ses som onormalt!

Kan kylpastan vara otillräcklig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Byt kylpastan då, fick ner mina temps med 10-20c på mitt 670 DCll. Bytte till IC Diamond.

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Msi Geforce 970 Armor, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 12gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Ljudkort Xonar DGX, Kylare Corsair H100i

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Fick ordning på det genom att byta kylpastan, tack för tipsen!

Det såg ut som rena skämtet när jag plockade bort kylaren. Vid första anblick såg det ut som om någon hade spytt rakt ner på kortet och i princip ingen kylpasta fanns på själva chippet. Det hade kletats ut runt omkring istället och bildat någon form av vallgrav

Tempen har nu sjunkit till stabila 63 grader vid 100% load en minskning på minst 27 grader. Lite trist att man ska behöva bryta garantin men men...