Är det okej att köra med stockkylaren?

Permalänk
Avstängd

Är det okej att köra med stockkylaren?

Jag kör med Intels stockkylare som kom med min Core i7 4770K.
Jag har inget intresse av att överklocka då datorn ändå redan är så snabb, och jag tycker stabilitet är viktigare än prestanda.

Jag tycker hittills att stockkylaren har funkat bra och gjort det den ska göra.
Så varför lägga ytterligare pengar på en kylare då när jag redan har en som funkar?

Är det okej att köra med stockkylaren som kom med processorn, eller är lamt och något som gör att jag tappar all creds?

Permalänk
Medlem

Om du inte känner behovet av en tystare dator så är det inget fel med att använda stockkylaren. Den gör det den ska, men inte mer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

som ovan sagt. undrar dock varför du skaffar en k modell om du inte tänker klocka den :S

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar en hyper 212 evo, så du kan ha ditt cred i behåll.

Sen kommer du öka livslängden på cpun pga temperaturen och få en tystare dator osv men.....

The Cred man

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Om du inte känner behovet av en tystare dator så är det inget fel med att använda stockkylaren. Den gör det den ska, men inte mer.

Jag tycker datorn är tyst.
Det som låter mest är ju nog hårddisken.

Skrivet av anon186252:

som ovan sagt. undrar dock varför du skaffar en k modell om du inte tänker klocka den :S

Vet att det ska finnas modeller utan K suffix, men verkar inte som många ställen säljer dom.
Alla verkar ju köpa K modellen, sen är det ju typ samma pris, om inte -K modellen är billigare också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Vet att det ska finnas modeller utan K suffix, men verkar inte som många ställen säljer dom.
Alla verkar ju köpa K modellen, sen är det ju typ samma pris, om inte -K modellen är billigare också.

jo såg det när ja kika på inet. fick för mig att k modellerna skulle vara dyrare, så var inte fallet!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av rektor:

Jag tycker datorn är tyst.
Det som låter mest är ju nog hårddisken.

Om du inte har SSD är det en helt fantastisk uppgradering.

Skrivet av anon186252:

som ovan sagt. undrar dock varför du skaffar en k modell om du inte tänker klocka den :S

För det är dumt att köpa en 4770 om man inte exempelvis specifikt har behov av VT-d: 4770K går att klocka när prestandan börjar tryta, vilket innebär att man kan ha den betydligt längre. Och vägrar man överklocka har den av samma anledning ett mycket högre andrahandsvärde.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om man inte överklockar så brukar oftast folk köpa en aftermarket kylare vilket som, eftersom de är tystare och mer effektiva.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

För det är dumt att köpa en 4770 om man inte exempelvis specifikt har behov av VT-d: 4770K går att klocka när prestandan börjar tryta, vilket innebär att man kan ha den betydligt längre. Och vägrar man överklocka har den av samma anledning ett mycket högre andrahandsvärde.

som jag sa så såg jag inte att priset var identiskt
tycker väl dock inte att det är nått att skaffa för att få mer när man säljer.. som priset går ner så skulle jag hellre ge bort min 2700k än att sälja den i dagsläget >.< typ 5-10% prestanda skillnad mot 4770k men typ 1000kr skillnad, helt otroligt enligt mig.
har ingen koll på vad du snackar om i början dock så det har jag inget svar på ( "om man inte exempelvis specifikt har behov av VT-d") men jag är ju inte insatt i den generationen då det känns rätt meningslöst för min del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

som ovan sagt. undrar dock varför du skaffar en k modell om du inte tänker klocka den :S

vet inte om du läst om va menas med (K) modell och andra handsvärde. en ny i7 4770k kostar altså 2500:- ca en utan K kostar 2425:- ca, ska han en vacker dag sälja o upgradera så får han mer för en modell med K ,en en utan. fördelen är åxå det att man kan klocka ner den till en mer strömsparande och sänka tdpn mera.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tranceguy:

vet inte om du läst om va menas med (K) modell och andra handsvärde. en ny i7 4770k kostar altså 2500:- ca en utan K kostar 2425:- ca, ska han en vacker dag sälja o upgradera så får han mer för en modell med K ,en en utan. fördelen är åxå det att man kan klocka ner den till en mer strömsparande och sänka tdpn mera.

har redan svarat på detta..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

har redan svarat på detta..

ok ja jag läste inlägg för inlägg så jag citerade bara det du skrev långt innan, tog förgivet att någn säkert tagit upp detta men det är bara ren sanning i detta åxå

om man sen dessutom kolla in alla S modeller som är strömspar så tycker jag rent sagt det är onödigt att betala samma peng för en sådan modell när man liks kan klocka ner en K processor. men men, det kan ju ligga nått i det att det är nå slaskmodeller det här utan K samt S modellerna som inte uppfyller kraven för att få heta K.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tranceguy:

ok ja jag läste inlägg för inlägg så jag citerade bara det du skrev långt innan, tog förgivet att någn säkert tagit upp detta men det är bara ren sanning i detta åxå

om man sen dessutom kolla in alla S modeller som är strömspar så tycker jag rent sagt det är onödigt att betala samma peng för en sådan modell när man liks kan klocka ner en K processor. men men, det kan ju ligga nått i det att det är nå slaskmodeller det här utan K samt S modellerna som inte uppfyller kraven för att få heta K.

jojo trodde som sagt att de andra modellerna skulle ligga på 500 mindre, inte samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

som ovan sagt. undrar dock varför du skaffar en k modell om du inte tänker klocka den :S

när jag köpte min K modell var den billigare

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

när jag köpte min K modell var den billigare

fattar inte hur affärerna tänker.. de flesta vill väl ändå ha en k-modell :S

Permalänk
Medlem

Har aldrig tänkt på hur mycket stock kylaren låter men typ vanliga workstations som man har på jobbet från Dell osv. De har ju vanliga stock kylaren och oklockade.. De brukar väl inte vara så värst högljudda?

Kan ju tipsa att kanske lägga ner pengarna på en tystare hdd kombo ist för kylare om du inte ska klocka. Typ SSD och någon tyst 5200rpm disk. WD har någon Green version eller vad den heter som är väldigt tyst. Blir lite mer pengar än en high end cpu kylare iofs.. Men men :).

Permalänk

Kör med Stockkylaren till min 2600k oklockad och den är helt knäpptyst i mitt Fractal chassi.

Permalänk
Inaktiv

om man ska gå för att få burken tyst är det väl smidigare att ljuddämpa istället...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

om man ska gå för att få burken tyst är det väl smidigare att ljuddämpa istället...?

absolut, men en stor Luftkylare är aldrig fel med lågvarvig/varviga fläktar.

Jag kör med en Noctua nh-u12p, jag körde med den ett tag innan jag började klocka min i5:a och den är tystare än StockCooling.
och jag kan säga att den varvade inte upp många rpm efter klockning häller ca 20rpm, så ljudnivån var oförändrad för mitt öra, nu har jag inte super hörsel, men jag har inte nedsatt hörsel häller.

Jag kör med 2st fläktar på min Noctua, vill du få ner ljudet ännu mer kan jag tänka mig att det räcker gott å väl men endast en fläkt påkopplad och ändå kyla bättre än Stock och samtidigt få ner ljudnivån, skulle det vara så att den inte får ned tempen så mycket jämfört med Stock, så har du iaf fått ned ljudnivån.
Sen lägger du till SSD, inga HDD´s i maskin plus ljuddämpning, så har du en väldigt tyst dator kan jag tänka mig.

Jag kör Filserver/("NAS") för min lagring. Så jag har bara en SSD i min spel maskin på 500GB. Sen har jag en HDD bay ifall jag behöver stoppa i en större HDD vid tillfälle, samt en 2x 2.5" bay där Slot-0 SSD med Win8.1 och Slot-1 är SSD med Fedora 18, har en liten skjutknapp som jag kan switcha mellan diskarna som den skall primär boota på, på så vis slipper jag gå in i BIOS eller slita ur en SSD när jag vill boota det ena eller det andra OS:et.
Hur som så är min maskin trotts klockning tyst, tills jag börjar spela, då drar mina XFX HD7950 CF upp ljudet en del, men det märks endast i BF4, kör jag WoW så kommer det efter flera timmar spelande eller att det är varmt i lägenheten.

5,25" HDD ("HotSwap bay")

3,5" SSD/HDD ("HotSwap bay")

OBS!: Dessa är inga riktiga HotSwaps, men man behöver inte boota om datorn så länge du inte rycker en HDD/SSD med ditt OS på som är upp bootat.
https://www.inet.se/produkt/4903160/internt-kabinett-3-5-sata...

opps, denna post drog iväg lite, men bästa sättet TROR jag är att få ned ljudet är iaf överdimensionerad CPU & GPU kylning för lägre RPM på fläktarna och SSD, HDD´s för lagring TROR jag bör flyttas ut till en Filserver eller NAS, jag rekommenderar NAS även om jag själv inte äger någon NAS. Men min Filserver med AMD CPU som inte jobbar speciellt hårt är tyst och står på ett ställe där någon i familjen inte störs av den.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Om du inte har SSD är det en helt fantastisk uppgradering.

Jag, har redan en SSD.
Frågan var om det är okej att köra stockkylare eller om man måste byta till annan kylare för att inte tappa cred.

Skrivet av anon186252:

om man ska gå för att få burken tyst är det väl smidigare att ljuddämpa istället...?

Mitt Fractal Design Define R4 chassi är redan ljuddämpat. Det har en ljuddämpande matta sidoplåtarna.

Skrivet av WDac:

Jag kör med en Noctua nh-u12p, jag körde med den ett tag innan jag började klocka min i5:a och den är tystare än StockCooling.
och jag kan säga att den varvade inte upp många rpm efter klockning häller ca 20rpm

Bara 20 rpm, på riktigt?

Skrivet av WDac:

Sen har jag en HDD bay ifall jag behöver stoppa i en större HDD vid tillfälle, samt en 2x 2.5" bay där Slot-0 SSD med Win8.1 och Slot-1 är SSD med Fedora 18, har en liten skjutknapp som jag kan switcha mellan diskarna som den skall primär boota på, på så vis slipper jag gå in i BIOS eller slita ur en SSD när jag vill boota det ena eller det andra OS:et.

Man behöver ju inte gå in i BIOS och ändra för varje gång.
På dator med Asus Z87 moderkort så håller jag bara ner F8 när jag bootar.
På min gamla dator med Gigabyte EP45-UD3 moderkort så höll jag bara ner F12 när jag bootade.
Då får man upp en meny som man kan välja vilken disk att boota från.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Mitt Fractal Design Define R4 chassi är redan ljuddämpat. Det har en ljuddämpande matta sidoplåtarna.

va inte riktat till dig, sa det mest för att alla tjafsade om ljudet
har flera polare med ljud dämpat chassi och de hör man ju knappt ett dugg ifrån så jag fattar inte riktigt varför man ska gå overkill med tysta grafikkort/processor kylare.