Tänkte börja med vattenkylning! Vad ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Tänkte börja med vattenkylning! Vad ska man köpa?

Hallo alla.
Tänkte börja med vattenkylning! Vad ska man köpa? Ska man köpa ett kit eller plocka ihop med lösa delar?

Jag vill kunna kyla mitt moderkort som har ingång/utgång för vattenkylning.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-...

Jag vill självklart kyla processorn. En Intel I7 1150 sockel.

Jag har i dagsläget två Evga 660ti i SLI. Fundera på att byta dom, men har inte bestämt mig om det än. Ska man kyla dom också med vatten? Om det går?

Har ett väldigt bra chassi att bygga i och kommer överklocka rejält, så stora kylare får plats.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/pha...

Verkar finnas många duktiga byggare av vattenkylning här så har ni några bra råd att ge en nybörjare.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

Har du tänkt byta ut dina kort snart så är det ingen mening att lägga ner pengar på att köpa block till dessa, för även om du säljer dom korten så lär du inte få specielllt mycket för dom och jag tror inte att den som köper dom korten kommer att vattenkyla dom eftersom att dom idag inte är speciellt high end om man säger så.

Du kan absolut köpa ett färdigt kit eller plocka ihop ett själv, det är väl upp till dig hur du vill göra och hur mycket du orkar sitta och leta ihop grejer.

2 compression fittings till moderkortet, ett CPU block, en (eller flera) radiator(er), en pump och en reservoar.
2x compression fittings/komponent.
Slang

Är svårt att säga vad du ska köpa när du inte nämner vad du är ute efter förutom att du vill ha vattenkylning.
Vill du ha en fet radiator eller vill du ha två små?
Hur stor radiator kan du ha i det chassit?
Är det ett budget bygge eller får det kosta vad det vill?

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Jag kan ha två stycken 480mm radiator i chassit, eller två 360mm, eller tre 240mm radiator! Det finns plats för stora kylare. Jag vill ha bra kylning som funkar! Budget spelar ingen roll. Det ska vara bra grejer som funkar om jag vill uppdatera i framtiden! Som sagt, jag kan inget om riktig vattenkylning!
Jag vill inte lägga pengar på ett kit som visar sig vara skit om ett halvår, då lägger jag hellre till så det blir riktiga grejer.
Om jag säger att jag bara vill börja med att kyla processorn! Jag väntar med grafikkorteten då dom är "äldre".
Bra tips på grejer då?

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Skrivet av Bango79:

Jag kan ha två stycken 480mm radiator i chassit, eller två 360mm, eller tre 240mm radiator! Det finns plats för stora kylare. Jag vill ha bra kylning som funkar! Budget spelar ingen roll. Det ska vara bra grejer som funkar om jag vill uppdatera i framtiden! Som sagt, jag kan inget om riktig vattenkylning!
Jag vill inte lägga pengar på ett kit som visar sig vara skit om ett halvår, då lägger jag hellre till så det blir riktiga grejer.
Om jag säger att jag bara vill börja med att kyla processorn! Jag väntar med grafikkorteten då dom är "äldre".
Bra tips på grejer då?

Det här har jag, Fungerat klockrent ett bra tag nu! http://www.inet.se/kundvagn/visa/4373403/2013-12-20

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bango79:

Jag kan ha två stycken 480mm radiator i chassit, eller två 360mm, eller tre 240mm radiator! Det finns plats för stora kylare. Jag vill ha bra kylning som funkar! Budget spelar ingen roll. Det ska vara bra grejer som funkar om jag vill uppdatera i framtiden! Som sagt, jag kan inget om riktig vattenkylning!
Jag vill inte lägga pengar på ett kit som visar sig vara skit om ett halvår, då lägger jag hellre till så det blir riktiga grejer.
Om jag säger att jag bara vill börja med att kyla processorn! Jag väntar med grafikkorteten då dom är "äldre".
Bra tips på grejer då?

Då rekommenderar jag helt klart att du slår till med en feting till radiator rakt av.
Börja med en 480mm. Själv kör jag med en Alphacool NexXxos UT60, 60mm tjock och den är ju riktigt grym. Kyler min dator helt passivt utan problem när jag använder datorn normalt, t.ex. surfar eller kollar på film osv, koppar rakt igenom! http://www.coolerkit.se/shop/alphacool-nexxxos-ut60-3177p.htm...
Rekommenderar den starkt efter att ha läst tester och reviews i flera veckor så landade jag på den. Finns ju även en monsta version som är 80mm tjock.

D5/VPP655 pump. Är samma pump, gjord av en tillverkare men säljs av flera medolika beteckning.
Sen är det bara att vraka och välja med block, jag föreslår iaf EK's block och topp till pumpen sen är det upp till dig hur stor reservoar du vill ha. Tänk på om du monterar den synligt i chassit att du inte vill ha någon liten grej där som kommer se löjlig ut.

Vad gäller kopplingar tycker jag du ska köra med compression, dom är säkrast och i mitt tyckte snyggast.
Tjockleken på slangen beror mer eller mindre på hur lätt du vill att den ska kunna dras, tunnare slang kan du få till böjjar snyggare med dock blir det lättare veck på den vilket ger sämre flöde. Rekommenderar 16/10 (16mm ytter/10mm inner)
Vissa påpekar att 19/13 ska vara bättre men enligt de tester jag kollat på så är skillnaden försumbar, 16/10 slang är lättare att jobba med i chassit och ger en cleanare look på böjjarna.

Du bör dock läsa på lite och bilda dig en egen uppfattning, det är väldigt individuellt vad som är snyggast osv.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Då rekommenderar jag helt klart att du slår till med en feting till radiator rakt av.
Börja med en 480mm. Själv kör jag med en Alphacool NexXxos UT60, 60mm tjock och den är ju riktigt grym. Kyler min dator helt passivt utan problem när jag använder datorn normalt, t.ex. surfar eller kollar på film osv, koppar rakt igenom! http://www.coolerkit.se/shop/alphacool-nexxxos-ut60-3177p.htm...
Rekommenderar den starkt efter att ha läst tester och reviews i flera veckor så landade jag på den. Finns ju även en monsta version som är 80mm tjock.

D5/VPP655 pump. Är samma pump, gjord av en tillverkare men säljs av flera medolika beteckning.
Sen är det bara att vraka och välja med block, jag föreslår iaf EK's block och topp till pumpen sen är det upp till dig hur stor reservoar du vill ha. Tänk på om du monterar den synligt i chassit att du inte vill ha någon liten grej där som kommer se löjlig ut.

Vad gäller kopplingar tycker jag du ska köra med compression, dom är säkrast och i mitt tyckte snyggast.
Tjockleken på slangen beror mer eller mindre på hur lätt du vill att den ska kunna dras, tunnare slang kan du få till böjjar snyggare med dock blir det lättare veck på den vilket ger sämre flöde. Rekommenderar 16/10 (16mm ytter/10mm inner)
Vissa påpekar att 19/13 ska vara bättre men enligt de tester jag kollat på så är skillnaden försumbar, 16/10 slang är lättare att jobba med i chassit och ger en cleanare look på böjjarna.

Du bör dock läsa på lite och bilda dig en egen uppfattning, det är väldigt individuellt vad som är snyggast osv.

Får tacka för ett bra svar. Har lite att fundera på. Man är ju lite osäker när man ska ge sig på något nytt, särskilt att hålla på med vatten ibland datorkomponenter!
Såg här på Sweclockers forum att det fanns en guide om vattenkylning.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bango79:

Får tacka för ett bra svar. Har lite att fundera på. Man är ju lite osäker när man ska ge sig på något nytt, särskilt att hålla på med vatten ibland datorkomponenter!
Såg här på Sweclockers forum att det fanns en guide om vattenkylning.

Ja jag satt och läste och jämförde reviews med varenda liten komponent jag köpte, det kanske är lite överkurs men bättre att läsa på engång än att ångra sig sen och behöva byta.
Jag antar att det är grejer du ska ha kvar i framtiden också och bara byta ut hårdvaran (så jag tänkt göra iaf) och då är det bättre att köpa en rejäl radiator direkt och kanske bygga på med en något mindre i framtiden om det behövs.
Stressa dig inte igenom det utan ta din tid och köp det som behövs så kommer du garanterat bli nöjd.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

D5 pump är något som dom flesta kan ställa sig bakom och rekommendera, så det är ett bra grundval:)
här är en film för lite mer info: http://www.youtube.com/watch?v=Dk3V64ZSsEI

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag beställt lite grejer. Lägger upp bilder sen när bygget är klart.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -