Permalänk
Inaktiv
Skrivet av breakman:

Vilken av märkningarna på lådan är det som är serienummeret?

Skickades från m.sweclockers.com

Cashback?

Ska vara Service Tag, var vad jag fyllde i iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Cashback?

Ska vara Service Tag, var vad jag fyllde i iallafall.

Yepp, cacheback. Fick ett svar idag att de saknade mitt serienummer, tror jag fyllde i den långa harang som satt på backsidan.
Undra om Dell funderat på att kanske skriva och begära in service tag på cacheback-sidan istället för att man ska ange serienummer...

Tack iaf!

Permalänk
Medlem

Gigabit nätverkskort

Tjena folket!
Någon som har ett bra nätverkskort till den här burken att rekommendera? Kör just nu bara med det inbyggda men har funderingar på att börja dela lite på trafiken. Är det intel-kort man ska sikta på el?

Med vänlig hälsning
Hampus

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Yepp, cacheback. Fick ett svar idag att de saknade mitt serienummer, tror jag fyllde i den långa harang som satt på backsidan.
Undra om Dell funderat på att kanske skriva och begära in service tag på cacheback-sidan istället för att man ska ange serienummer...

Tack iaf!

Vart hittar du info om Cashback? Jag går i köptankar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vart hittar du info om Cashback? Jag går i köptankar.

Skickades från m.sweclockers.com

På Dustin finns en länk https://www.dustinhome.se/product/5010826460/poweredge-t20-mi...
som leder till https://plus.delltradetosave.com/pages/promotions/view

Kolla under kvalificerade produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Då är jag med andra ord för sent ute.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av lasseTM:

Då är jag med andra ord för sent ute.

Kanske giltigt, det är lite otydligt. Ring och fråga.

https://www.dustinhome.se/product/5010826460/poweredge-t20-mi...
"Poweredge T20 20-3708 203-68140 PET2003 672,00 SEK 04/02/2017 – 05/05/2017"

Permalänk
Medlem

Är det verkligen ingen som har bestyckat denna burk med ett extra nätverkskort och kan komma med lite rekommendationer?
Gigabit och minst 2 portar vill jag ha.

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Är det verkligen ingen som har bestyckat denna burk med ett extra nätverkskort och kan komma med lite rekommendationer?
Gigabit och minst 2 portar vill jag ha.

Med vänlig hälsning

Intel NICs rekommenderas alltid. Jag har kört flera HP NC360T, går att få billigt på ebay. Finns ju nyare varianter också men NC360T har funkat fint för mig.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

Hej
Jag har lite problem. Har installerat freenas o datorn hittar inte mitt PCI Express to SATA 3.0 kort?
Måste jag göra något med freenas för att den ska hitta diskarna som är anslutna till det kortet ? Eller är det någon inställning i bios?

Permalänk
Medlem

@Göktytan:
vilket kort har du?
har du kollat om det finns drivrutiner i freebsd för det kortet?
ser du diskarna i BIOS?
laddar kortets firmware när du bootar?

Permalänk
Skrivet av Garmzon:

@Göktytan:
vilket kort har du?
har du kollat om det finns drivrutiner i freebsd för det kortet?
ser du diskarna i BIOS?
laddar kortets firmware när du bootar?

Hej
Jag har provat 2 st
Ett Inget händer med det datorn startar som vanligt.
Två datorn startar o ser ut o hitta kortet men vill scanna diskarna som är anslutna o om jag inte trycker shift så står det att det är fel på disken. Har även provat utan någon disk ansluten, den vill ändå scanna diskar? om jag hoppar över sanningen (shift) så ser jag den inte ändå när den har startat?
Jag hittar kort två i bios.

Permalänk
Medlem

@Göktytan:
vad är det för kort?? har du drivrutiner i freebsd för dom?

https://www.freebsd.org/relnotes/CURRENT/hardware/support.htm...

Permalänk
Skrivet av Garmzon:

@Göktytan:
vad är det för kort?? har du drivrutiner i freebsd för dom?

https://www.freebsd.org/relnotes/CURRENT/hardware/support.htm...

Kolla länkarna Ett, Två.
Ska kolla dit du länkade

Permalänk

Tyvärr så finns inget av dom med i listan.

Permalänk

Det blir o beställa ett nytt kort

Permalänk
Inaktiv

Hittade någon iallafall som gett sig på att byta chassi och nätaggregat på T20:an. Verkar vara en del speciallösningar men det kan man kanske fixa ändå. Men det som känns jobbigt är nätaggs atx 24 pins till 8pins(?) plus strömkablar osv.

Någon mer som funderar på chassi byte eller har redan gjort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Hittade någon iallafall som gett sig på att byta chassi och nätaggregat på T20:an. Verkar vara en del speciallösningar men det kan man kanske fixa ändå. Men det som känns jobbigt är nätaggs atx 24 pins till 8pins(?) plus strömkablar osv.

Någon mer som funderar på chassi byte eller har redan gjort det?

Jag har bytt chassi, eftersom jag behövde en 5.25" plats för en Icy Dock HDD-kassett. Det var lite knöligt pga Dells proprietära lösningar.

Nätagget flyttade jag över så jag slapp problematiken med det, och chassiefläkten fick jag också flytta över pga icke-standard kontakt. Sedan var jag tvungen att bygla lite stift på ett par kontakter. Finns en sida någonstans där en kille gjort samma sak och dokumenterat det, men hittar den inte nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av acandell:

Jag har bytt chassi, eftersom jag behövde en 5.25" plats för en Icy Dock HDD-kassett. Det var lite knöligt pga Dells proprietära lösningar.

Nätagget flyttade jag över så jag slapp problematiken med det, och chassiefläkten fick jag också flytta över pga icke-standard kontakt. Sedan var jag tvungen att bygla lite stift på ett par kontakter. Finns en sida någonstans där en kille gjort samma sak och dokumenterat det, men hittar den inte nu.

OK, verkar vara lite pill med on/off/reset och den biten också eller? Det är det du menade med byglingen av stift kanske

Permalänk
Medlem

Kom på att jag skulle behöva få i mer minne än de 4GB som följde med. Billigaste jag hittar är 991:- på Acedo och 999:- på Cdon. Känns dyrt att köpa 32GB då... Någon som hittat billigare idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av breakman:

Någon som hittat billigare idag?

ebay är platsen man hittar saker billigare. Köp enbart från säljare med 100+ positiva "feedback". https://www.ebay.co.uk/itm/RAM-Memory-Dell-PowerEdge-T20-2GB-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av breakman:

Kom på att jag skulle behöva få i mer minne än de 4GB som följde med. Billigaste jag hittar är 991:- på Acedo och 999:- på Cdon. Känns dyrt att köpa 32GB då... Någon som hittat billigare idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Proshop var billigast när jag köpte mina stickor. Ser nu att priserna gått upp sedan dess. Proshop 986:-.

Permalänk
Medlem

Tänkte återkoppla lite. Burken har stått på mer eller mindre oavbrutet sen nyår 2013/2014. Aldrig haft några som helst problem av något slag. Dell har helt klart gått upp några snäpp i min bok!

Är faktiskt lite sugen på att köpa en Dell T30 på julrean i år, bara för att kunna täcka upp några fler användningsområden.

Permalänk
Medlem

Så här efter ca 10 år av användning så är den fortfarande i aktiv tjänst, men inte i samma utsträckning som tidigare tack vare elpriserna. Prestandan per watt är fortfarande okej för det jag gör och som filserver så är den inte alls dum.

Vågar helt klart påstå att den var värd vartenda öre. Den har gjort precis vad den skulle göra i 10 år nu, och även om den inte kommer att rulla 24/7 längre tills elpriserna har gått ner till vanliga nivåer igen så kommer jag helt klart ha kvar den.

Enda problemet jag har stött på tills idag är att chassifläkten som sitter i bak på burken har blivit högljudare med åren, och eftersom att Dell i sin oändliga vishet satte in proprietära kontakter för fläktarna så skulle jag nog försöka hitta en ny OEM-fläkt till den innan den sattes i aktiv tjänst på nytt.