TV och datorskärm kopplade till samma grafikkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

TV och datorskärm kopplade till samma grafikkort

Hej!

Har min dator kopplad med HDMI till TV för bild och ljud, vilket fungerar utmärkt. Jag skulle nu vilja koppla min datorskärm till samma dator. Grafikkortet är GTX 660 Ti och båda skärmarna är på 1080p.

Min skärm har inbyggda högtalare som jag vill använda. Grafikkortet har endast en HDMI-port så jag tänkte använda en Displayport-till-HDMI-kabel. Det finns även DVI-portar på grafikkortet, men vill som sagt även ha ljud i samma kabel.

Alltså: Dator kopplad med HDMI till TV för bild och ljud, samt kopplad med Displayport-till-HDMI till datorskärm för bild och ljud.

Kommer det att fungera? Behöver jag ändra några inställningar i datorn? Kommer bilden visas på datorskärmen och TV-skärmen samtidigt (inget krav)?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalrstad
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av twk:

Hej!

Har min dator kopplad med HDMI till TV för bild och ljud, vilket fungerar utmärkt. Jag skulle nu vilja koppla min datorskärm till samma dator. Grafikkortet är GTX 660 Ti och båda skärmarna är på 1080p.

Min skärm har inbyggda högtalare som jag vill använda. Grafikkortet har endast en HDMI-port så jag tänkte använda en Displayport-till-HDMI-kabel. Det finns även DVI-portar på grafikkortet, men vill som sagt även ha ljud i samma kabel.

Alltså: Dator kopplad med HDMI till TV för bild och ljud, samt kopplad med Displayport-till-HDMI till datorskärm för bild och ljud.

Kommer det att fungera? Behöver jag ändra några inställningar i datorn? Kommer bilden visas på datorskärmen och TV-skärmen samtidigt (inget krav)?

Tack på förhand!

Visst kommer det att fungera men lite osäker blir jag om ljud kommer komma ut ifrån din skärm om du gör så! Bilden kommer visas som ett utdraget skrivbord så en av skärmarna kommer att vara på sidan av den andra (om du förstår)! Så du behöver inte mixtra med några inställningar men det är annars bara att testa dig fram. Men som sagt vet jag inte hur det blir med Display-port till HDMI om det går att få ut ljud med den då jag inte har någon erfarenhet av den porten själv.

Stationär: i7-3770 | GTX 780 | 16GB | 650w | 120GB | 1TB | Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" OSX

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av TheWetell:

Visst kommer det att fungera men lite osäker blir jag om ljud kommer komma ut ifrån din skärm om du gör så! Bilden kommer visas som ett utdraget skrivbord så en av skärmarna kommer att vara på sidan av den andra (om du förstår)! Så du behöver inte mixtra med några inställningar men det är annars bara att testa dig fram. Men som sagt vet jag inte hur det blir med Display-port till HDMI om det går att få ut ljud med den då jag inte har någon erfarenhet av den porten själv.

Tack för svar! Jag har tittat på denna kabel och den ska klara av att skicka ljud med: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/138560-deltaco_displayport_till_hdmi_monitorkabel_20-pin_3m&atcl=search:live

Jag köper den och provar.

Eftersom att båda skärmarna har samma upplösning borde det inte gå att få dem att visa exakt samma bild, samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av twk:

Tack för svar! Jag har tittat på denna kabel och den ska klara av att skicka ljud med: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/138560-deltaco_displayport_till_hdmi_monitorkabel_20-pin_3m&atcl=search:live

Eftersom att båda skärmarna har samma upplösning borde det inte gå att få dem att visa exakt samma bild, samtidigt?

Det går utmärkt att låda de visa samma bild, bara att ställa in på spegla i inställningarna.

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av twk:

Du kan välja att klona skrivbordet så kommer både TV och bildskärm visa samma bild. Har det så själv här hemma när jag ska se på film.
Vet inte hur det fungerar i windows7 (om du nu kör det) men i windows 8 flyttas även ljudet över till TV:n i samma veva som jag aktiverar den, vilket jag kan tycka är lite småsmidigt för att slippa ändra ljudenhet varje gång.

| Intel I7 3770K | Noctua NH-D14 | Asus P8Z77 v-pro 1155 | Corsair AX 760 | Gigabyte GTX680 WFx3 OC |
| Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro | 1TB WD | Adam A7 | Mbox 2 | Windows 8.1 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Zicsoen:

Du kan välja att klona skrivbordet så kommer både TV och bildskärm visa samma bild. Har det så själv här hemma när jag ska se på film.
Vet inte hur det fungerar i windows7 (om du nu kör det) men i windows 8 flyttas även ljudet över till TV:n i samma veva som jag aktiverar den, vilket jag kan tycka är lite småsmidigt för att slippa ändra ljudenhet varje gång.

Det låter bra, det är nog så jag vill ha det. Använder Windows 7, vi får se hur det fungerar. Ska prova om det par dagar, när jag är hemma.

Edit: Tack för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av twk:

Det låter bra, det är nog så jag vill ha det. Använder Windows 7, vi får se hur det fungerar. Ska prova om det par dagar, när jag är hemma.

Om windows inte ändrar ljudutgången automatiskt så är det bara ett par klick bland uppspelningsenheter som krävs, så inte så mycket jobb

| Intel I7 3770K | Noctua NH-D14 | Asus P8Z77 v-pro 1155 | Corsair AX 760 | Gigabyte GTX680 WFx3 OC |
| Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro | 1TB WD | Adam A7 | Mbox 2 | Windows 8.1 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Nu har jag köpt en Displayport till HDMI kabel. Denna: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/138560-deltaco_displa...

Jag har klonat bilden och får nu bild på både TV och datorskärm. Jag har dock problem med ljudet. Hur jag än ändrar inställningarna med ljudenheter så fungerar ej ljudet.

Någon som har något tips?

EDIT: Problemet är nu löst. Skärmen har även en line-in ljudingång där en annan dator var inkopplad. Trots att jag valde HDMI som ljudkälla på skärmen verkar det alltså som att den valde line in, så fort en sladd var inkopplad. När jag kopplade ut den sladden fungerade ljud från HDMI. Tråkigt att den inte spelar från HDMI trots att man väljer det i menyn. Det fungerar nu i alla fall.

EDIT2: Efter att ha pluggat i och ur line in kontakten och ändrat i skärmens meny några gånger så väljer den nu ljudkälla automatiskt. Allt fungerar som det ska!