Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Fläktar moderkort/fläktkontroller

Hej alla sweclockare, jag hade tänkt att jag snart skulle bygga ihop en dator. Men jag har ett litet problem med mina fläktar eller rättare sagt hur jag ska koppla dessa. På mitt chassi så har jag en fläkt kontroller (nzxt phantom 410) och jag undrar om jag ska använda den eller moderkortets fläktkontroller (asus z87 a)?

Det sitter tre fläktar i chassit och funderar på att lägga till en fläkt senare. Är det så att min fläktkontroller ens kan hantera fyra fläktar? Eller ska man koppla några till fläktkontrollern och några till moderkortet.

Processor: I5 4670k Moderkort: Asus Z87 A Grafikkort: Asus R9 280x Ram: Corsair ProBlack 8gb Nätaggregat: Straight Power 580w Chassi: Phanteks Enthoo Luxe Lagring: Samsung 840 Evo 120gb, WD Green 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

jag gillar fläktkontroller för att jag gillar att enkelt kunna veta och bestämma hur fort fläktarna ska snurra men vill man göra det enkelt för sig kan man koppla in dem i moderkortet, det funkar bra med den inbyggda automatiska fläktkontrollen i moderkortet.

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 660 oc 2gb OC @ 1100 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Passmark Performance test: 6033

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Jo tror jag också skulle tycka om det. Men det står att det är en "Single Chanel 30W Fan Controller", vad innebär det?

Processor: I5 4670k Moderkort: Asus Z87 A Grafikkort: Asus R9 280x Ram: Corsair ProBlack 8gb Nätaggregat: Straight Power 580w Chassi: Phanteks Enthoo Luxe Lagring: Samsung 840 Evo 120gb, WD Green 1TB