Permalänk
Medlem

Fläktar moderkort/fläktkontroller

Hej alla sweclockare, jag hade tänkt att jag snart skulle bygga ihop en dator. Men jag har ett litet problem med mina fläktar eller rättare sagt hur jag ska koppla dessa. På mitt chassi så har jag en fläkt kontroller (nzxt phantom 410) och jag undrar om jag ska använda den eller moderkortets fläktkontroller (asus z87 a)?

Det sitter tre fläktar i chassit och funderar på att lägga till en fläkt senare. Är det så att min fläktkontroller ens kan hantera fyra fläktar? Eller ska man koppla några till fläktkontrollern och några till moderkortet.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk

jag gillar fläktkontroller för att jag gillar att enkelt kunna veta och bestämma hur fort fläktarna ska snurra men vill man göra det enkelt för sig kan man koppla in dem i moderkortet, det funkar bra med den inbyggda automatiska fläktkontrollen i moderkortet.

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem

Jo tror jag också skulle tycka om det. Men det står att det är en "Single Chanel 30W Fan Controller", vad innebär det?

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb