Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jämtland
Registrerad
Jul 2007

Driftsäkerhet Vattenpump/vilken pump?

Hej!

Är inne på att snart bygga en ny rig. Och har tänkt att bygga med vattenkylning. Det jag funderar lite på är egentligen hur driftsäkerheten är på ett vattenkylt system? klarar pumparna av 24/7 drift?Vad händer om pumpen lägger av och slutar kyla? brinner datorn upp? eller hoppar prollen in i något protectionmode vid en viss temperatur och datorn stängs av?För några år sedan körde jag en passiv lösning med en klassisk zalman reserator 1 tror jag den hette. Den pumpen snurrade ju på utan problem, då tänkte jag dock inte på konsekvensen om pumpen skulle lägga ner!

Vilken pump rekommenderas ? är detta en pump att rekommendera?http://http://www.coolerkit.se/shop/alphacool-vpp655-single-3285p.html eller finns det någon nyare pump som är att rekommendera?
Ett av kraven är ju självklart att pumpen skall vara mycket tystgående!Och självklart en säker drift

Må väl och god fortsättning!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Jan 2005

Vill du ha driftsäkerhet får du köra med två pumpar.

Typ dessa två.
http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-mcp35x2-dual-3042p.html

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Pajar pumpen försvinner ju inte kylförmågan HELT men den blir ofantligt dålig. CPUer throttlar om de blir för varma (om du inte slagit av det dvs). Jag skulle säga att det inte är ngn fara. Det finns ju risk att en fläkt på en luftkylare går söndet och det ger samma slutresultat. Är du riktigt orolig kan du ju alltid skaffa 2 pumpar och sätta dem i serie eller parallelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

I dagsläget så borde en avstannad kylning resultera i att datorn stänger av sig självt.

Jag hade ett pumphaveri på en rigg på den tiden när sådana finesser inte existerade, tror det kan varit en Socket A T-bird 1000 som snurrade något klockad, vattnet kokade ur block och slangar, kopparblocket blev blåfärgat, silverpastan på CPU blev till silverdroppar..
Som tur va märkte jag att datorn blåskärmat och kunde bryta strömmen innan härdsmältan blev total.

Monterade efter det en bimetalltermostat på blocket, den hade brytande funktion och vid ca 50 grader så bröt den signalen för Power good från nätagget, på det viset så stängdes datorn garanterat av vid pumphaveri. Som tur hade jag inga fler pumphaverier efter det, började använda akvariepump vilka är avsedda för konstant drift.

En luftkylare med fläkthaveri borde kyla bra mycket bättre än en vattenlösning med pumphaveri, en fläktkylare har mycket större area mot omgivningen vilket ger bättre passiv kylning. När vattnet står still fungerar en vattenkylare i det närmast inte alls.

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Karaff:

En luftkylare med fläkthaveri borde kyla bra mycket bättre än en vattenlösning med pumphaveri, en fläktkylare har mycket större area mot omgivningen vilket ger bättre passiv kylning. När vattnet står still fungerar en vattenkylare i det närmast inte alls.

Menade såklart art det är just avstägning eller throttling som kommer ske när det blir för varmt. Men, det skall sägas att en viss cirkulation forfarande finns kvar även när pumpen står still. Hur bra det fungerar är däremot en annan fråga, kompisen kan köra sin 8530 utan pump bara han inte belastar systemet för hårt men det är ju absolut inte en garanti att det gör det för alla.

Och sen, skönt att blånera kopparblocket. Då är det fan bra jävla varmt! Överlevde datorn det? Känns nästan som om att lödningar etc borde riskera att smälta då ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Den kylningen hade ingen cirkulation alls utan pump, så det beror helt på hur slangar osv är dragna.

Datorn fungerade bra länge efter det.

Sålde CPUn till en kille som hade den länge efter mig också, datorn levde vidare hos mig säkert ett par år innan jag sålde den vidare.

Givetvis fick han som köpte processorn veta vad som hänt (den klockade möjligen sämre efter grillningen annars inga bekymmer)

Kanske var det att man hade keramiska brickor på den tiden som gjorde att det höll ?

Vattenblock och pump och radiator sålde jag till en kille på sweclockers långt senare, han kanske är aktiv ?
Vet att han fick grejorna under Mölndals bro iaf, kom på cykel, jag hade bil. Kanske 7-8 år sen.

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jämtland
Registrerad
Jul 2007

Tacksam för svar, blir att köra på 1st pump och hoppas att den inte lägger avOm inte annat så stänger ju datorn av sig!

Är D5 pumpen ett tyst alternativ eller är finns det någon annan som är tystare?