Vattenkylt chassi. Inga block kopplade till CPU/VGA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Vattenkylt chassi. Inga block kopplade till CPU/VGA

Så här ligger det till. Har två litecoin riggar som jag försöker göra så tysta som möjligt. Det är 4 st Asus R9 280X (nya modellen) uppdelade på två MB.

Så här har jag byggt idag med ett eget chassi. Inte hunnit koppla in allt än men har fått en idé som jag tänkte höra med er om.

Som ni ser så blåser allt uppåt rakt igenom för att försöka få så bra genomströmning som möjligt. Sidorna skall självklart vara stängda. Det är separata kammare till varje dator och till psu:erna. Fläktarna är 200 mm i diameter

Glömde rita ut benen som gör att fläktarna inte ligger mot marken men de finns där i verkligheten.

Eftersom vattenkylning för alla korten skulle bli väldigt dyrt så kom jag på något annat. Det här.

Tanken är då att istället för att radiatorn skall vara ihopkopplad med block på kylarna så skall den enbart kyla av luften som går in i datorn. Vet inte om det behövs en fläkt som trycker in luft "i radiatorn" och en som drar ur kall luft och sedan skickar upp den i datorn men så tänkte jag i alla fall att det skulle bli bäst. Vattnet från radiatorn går genom en sån där liten minikyl eller frys. Antar en minikyl är mycket billigare än en frys. Om man leder in slangen med vattnet in i den slutna frysen/kylen där det går in en annan radiator eller liknande för att sedan gå tillbaks till radiatorn vid datorn där fläktar trycker in den kalla luften i datorn.

Har gratis el hemma så det är inget problem att det skulle dra mycket. Där emot vill jag ha det så tyst och så billigt som möjligt.

Vad tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Koffelito:

Så här ligger det till. Har två litecoin riggar som jag försöker göra så tysta som möjligt. Det är 4 st Asus R9 280X (nya modellen) uppdelade på två MB.

Så här har jag byggt idag med ett eget chassi. Inte hunnit koppla in allt än men har fått en idé som jag tänkte höra med er om.

http://i.imgur.com/c8cQXOo.jpg

Som ni ser så blåser allt uppåt rakt igenom för att försöka få så bra genomströmning som möjligt. Sidorna skall självklart vara stängda. Det är separata kammare till varje dator och till psu:erna. Fläktarna är 200 mm i diameter

Glömde rita ut benen som gör att fläktarna inte ligger mot marken men de finns där i verkligheten.

Eftersom vattenkylning för alla korten skulle bli väldigt dyrt så kom jag på något annat. Det här.
http://i.imgur.com/lz4Q9N3.jpg

Tanken är då att istället för att radiatorn skall vara ihopkopplad med block på kylarna så skall den enbart kyla av luften som går in i datorn. Vet inte om det behövs en fläkt som trycker in luft "i radiatorn" och en som drar ur kall luft och sedan skickar upp den i datorn men så tänkte jag i alla fall att det skulle bli bäst. Vattnet från radiatorn går genom en sån där liten minikyl eller frys. Antar en minikyl är mycket billigare än en frys. Om man leder in slangen med vattnet in i den slutna frysen/kylen där det går in en annan radiator eller liknande för att sedan gå tillbaks till radiatorn vid datorn där fläktar trycker in den kalla luften i datorn.

Har gratis el hemma så det är inget problem att det skulle dra mycket. Där emot vill jag ha det så tyst och så billigt som möjligt.

Vad tror ni?

Betvivlar att en minifrys skulle kunna skapa så pass mycket kyla att luften kyls ned så mycket att man får någon märkbar effekt i själva datorn. Intressant idé dock.

Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel Core i7-4770k | GPU: 2x Gigabyte Geforce GTX 670 OC i SLI| RAM: Corsair Vengeance 16gb Mobo: Asus Maximus VI Extreme | PSU: Corsair AX860 | SSD: 2x Samsung 840 250gb | HDD: 2x2tb Seagate | Kylning: Custom vattenloop (CPU+GPU+GPU) - Alphacool NexXxos ST30 rad (240+280) med D5-pump

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa, Finland
Registrerad
Dec 2007

Tyst och mining av kryptovalutor går inte bra ihop enligt egen erfarenhet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Dec 2011

De lär inte funka... En minifrys är i princip en peltier, o för att den ska funka som den ska så måste värmen bort nånstans.
Man behöver nått sånthär om man ska kyla vattnet i loopen, och jag tror inte att radden kommer ge ifrån sig så mycket kyla att den märkbart påverkar systemet.

Bättre o isf köpa accelerokylare till korten och en fet luftkylare till Cpuerna o klocka ner allt så gott de går o köra på så låga varvtal som möjligt.

Här har du en rätt informativ tråd om varför Minifrysar inte funkar

Intel 3570K@4.8ghz på ett Maximus v Gene med ett 7950 CFX OC(1150/1700, so far!), 8gb ram@1600mhz som sitter i ett Moddat Define R3, Och Drivs av ett 600w Agg Från Fractal Design (Sug på den ni som påstår att 600w inte orkar med två kort..)
Tack SimonReborn för loggan!
In Dayz, Capslock should be the panic button, not LMB...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

strunta i iden med frys, den kommer gå sönder väldigt fort och kalluft in i en dator är sällan en bra ide.

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Borde det inte kanske gå att kyla ner vattnet med nån sorts AC? Ingen aning om det fungerar.. idén bara ploppade upp!

-Citera för svar-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Instämmer vad alla innan säger, lägg pengarna på något annat istället. Skall du märka av någon effekt kommer radiatorn behöva vara MYCKET kall och ha 100 tals watt kyleffekt. Peltierelement har en verkningsgrad på bara ett par procent och behöver i sin tur kylas dem med. Det finns tyvärr ingen väg runt termodynamikens första och andra lag :/

Skickades från m.sweclockers.com