Permalänk
Medlem

Råd ang Accesspunkt Router Airport

Hej.
Min nuvarande setup ser ut så här. Jag har 8mbit adsl, och det är max vad vi kan ha ute i skogen, kanske någon dag att 24mbit blir aktuellt men det är långt fram.

Netgear ADSL modem --> Router WRT54GL med Tomato firmware -->Airport Express.

Min utopi: Trådat Gigabit nätverk och Nya N standarden på wi-fi 300 mbps eller vilken hastighet det nu är.

Problem områden.
1. Åska. Vi har stora problem med åska så modem och router har fått bytts nästan varje sommar. Förut hade jag All-in-one lösning men när jag köpte separat modem och router så är det oftast bara modemet som ryker om det åskat när vi vart borta ifrån huset. Vi har ej jordade eluttag ännu så något åskskydd fungerar ej.

2. Räckvidd. När jag köpte Airport express så var tanken att använda den som repeater men tydligen så är routern för gammal så min Airport får felmedelande att den inte stöder det.

3. Portar på Routern. Jag har för få portar på routern, och dessutom är dom bara 10/100. Behöver minst 6-7 portar.

4. Jag älskar verkligen Tomato firmware som finns på routern. Enkelt, cleant, och med alla funktioner jag behöver.

Min första tanke var att köpa och göra denna setup:

Netgear modem --> WRT54GL router (stänga av wi-fi helt) --> Netgear GS108 Gigabit Switch 8port --> ASUS EA-N66 Dualband N900 Accespunkt --> Airport express som repeater.

*Skulle detta funka? Kan jag fortfarande fixa med Static DHCP igenom routern, låsa macadresser etc etc?

Switchen är jag inte helt låst vid och samma gäller Accespunkten, Snygg men dyr.

*Någon som har en annan Setup eller router som skulle klara mina krav? Helst ska det vara någon som man kan sätta in ett Tomato firmware, eller så ska den vara lätt arbetad och cleant interface.

Accespunkten jag funderade på: ca 799kr
http://www.inet.se/produkt/5404453/asus-ea-n66-dualband-n900

Gigabit switchen: Bra pris 299kr
http://www.inet.se/produkt/5401754/netgear-prosafe-gs108-100-...

Läsvärt om Routern Linksys WRT54GL:
http://www.dustinhome.se/product/5010090496/linksys-wrt54gl-w...
http://support.linksys.com/en-eu/support/routers/WRT54GL

Tomato Firmware som jag flashat den med:
http://www.polarcloud.com/tomato

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Det borde fungera som du tänkt dej.

Har själv en asus EA-N66 som accesspunkt till en hemmabyggd pfsense router. Den fungerar bra, men det som är trist med den är att den inte stöder dualband samtidigt. Du måste välja antingen 2,4ghz, eller 5ghz. Det är lite synd, annars en riktigt bra ap (som även går att konfigurera som repeater)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Det borde fungera som du tänkt dej.

Har själv en asus EA-N66 som accesspunkt till en hemmabyggd pfsense router. Den fungerar bra, men det som är trist med den är att den inte stöder dualband samtidigt. Du måste välja antingen 2,4ghz, eller 5ghz. Det är lite synd, annars en riktigt bra ap (som även går att konfigurera som repeater)

Jaha? Nu är jag inte helt bakomflötet men kan erkänna att jag varit så nöjd med min wrt54gl att jag helt blundat för utvecklingen i nätverksvärlden.

Trodde att alla nyare routrar/accespunkter var fullt kompitabel med äldre och nyare wi-fi typer. Jag vill att mina nyare makapärer som iphone 5s och ipad air att kunna få så snabbt wi-fi medans frugans gamm-laptop ska fungera också. Jävla djungel detta..

Det jag funderar på nu är om man skulle rent av byta router till Asus RT-N66U eller RT-N65U... eller RTN56U och kombinera med en extra gigabit switch. Jag behöver inget overkill, men ändå ska den vara bra.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Det borde fungera som du tänkt dej.

Har själv en asus EA-N66 som accesspunkt till en hemmabyggd pfsense router. Den fungerar bra, men det som är trist med den är att den inte stöder dualband samtidigt. Du måste välja antingen 2,4ghz, eller 5ghz. Det är lite synd, annars en riktigt bra ap (som även går att konfigurera som repeater)

Tack för input. Va väldigt nära att köra på min första setup med den där accespunkten. Jag hade helt missat att den inte kunde köra dualband fullt ut.
Jag köpte nu en Netgear ProSafe GS108 100/1000 8p och ASUS RT-N66U N900 Dual Band som jag ska köra Tomato på. Anledningen att det inte vart en RTN56U va just det att det inte fanns tomato till den.

Tack för hjälpen! Om jag kommer ihåg kommer jag tillbaka med input hur allt gick som.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Avstängd

Hur gick det? Tänkte själv köpa en Netgear GS108 switch.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stormense:

Hur gick det? Tänkte själv köpa en Netgear GS108 switch.

Den switchen är utmärkt om det är en 8 port dumswitch du är ute efter, den är närmast mekaniskt oförstörbar och den ger wirespeed och den är billig och relativt fysiskt liten, bara köp om det är de egenskaper du letar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Stämmer mrgaffe, fungerar perfekt efter mina behov.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)