Permalänk
Medlem

Klockning av Phenom II 965 BE

Så här ser min nuvarande klock ut, första gången ever jag gör detta. ändra bara multi i bios till 19x. Gillar inte tempsen (hyper 212 evo kylare med mx-2 pasta) kanske faila när ja hade på pastan lr satte dit den? i everest ser ja att bara en kärna får klock inte dom andra? och volt hoppar som fan 1.3v skillnad på lägsta och högsta, har för mig 62c och 1.5v e max på dessa? Bilden är när jag kört 1timme prime 95 in place large FFTs test. Kan ni snälla hjälpa mig antingen få till klocken jag har eller om jag kan få upp den i 4ghz? får kanske ta och applisera om pastan hmm. Har sett folk få upp denna cpu i 4.4ghz med luft, dom kanske hade bättre övriga delar/kylare än mig?, ni ser specc på datorn i dokumentet

Visa signatur

Phenom II X4 965 @ 3415mhz || Asus M4A785TD-V Evo || Corsair XMS 2x2gb 1600mhz|| XFX Radeon HD 5770 || Hitachi 160gb 7200rpm 8mb || Corsair CX500w|| Benq 24" E2420HD

Permalänk

4.4 ghz med en 965? Kanske i 1-2 core men aldrig med alla fyra kärnor du, max för denna cpu är typ 4.2ghz och det händer väldigt sällan, för det mesta får du inte mer än 4ghz för denna cpu jag hade en likadant och kunde inte få över 4ghz även med 1.55v, kanske en dåligt exemplar vet ej men du, tycker du borde rensa datorn, du har säkert fullt med dam där inne och dåligt luft flöde, på mitt gamla 965 kunde jag ha 1.5v 4ghz och under 55c, så det ser ut som om du måste sätta om kylaren med kylpasta och rensa datorn med luftryck på burk.

Sen beror det så klart också på vad för kylpasta du använder, hur du har lagt det, vilken fläkt du använder osv, finns många faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

4.4 ghz med en 965? Kanske i 1-2 core men aldrig med alla fyra kärnor du, max för denna cpu är typ 4.2ghz och väldigt sällan det händer, max är typ 4ghz för denna cpu jag hade en likadant cpu kunde inte få över 4ghz även med 1.55v, kanske en dåligt exemplar vet ej men du, tycker du borde rensa datorn, du har säkert fullt med dam där inne och dåligt luft flöde, på mitt gamla 965 kunde jag ha 1.5v 4ghz och under 55c, så det ser ut som om du måste sätta om kylaren med kylpasta och rensa datorn med luftryck på burk.

tack för information, jag gjorde allt för en vecka sen tog ut varenda del ur chassit tryckluft på delarna tvätta chassit total rent, ny mx-2 pasta på gpu rensa grafik kortet på damm samtidigt, mx-2 pasta på cpu sen nya kylaren på plats. jag gjorde som så att jag hade en liten klick pasta i mitten sen satte på kylaren, den gled lite "1cm" åt olika håll när ja skulle skruva ditt den, as knöligt, ska man bara trycka dit kylaren eller vika och ha sig för bubblornas skull? Tycker jag borde kunna få 4ghz men om det ej går så får jag klara mig på dessa 3.8ghz tills jag har råd med min 4770k om några månader. du säger att du hade 1.5v, är inte det max, om så fallet inte lite riskabelt? Chassit har inga sido stycken eller front stycke så helt öppet genom hela burken, 21.5c i rummet. Varför är clocken bara på en kärna? (kan inte detta)

Visa signatur

Phenom II X4 965 @ 3415mhz || Asus M4A785TD-V Evo || Corsair XMS 2x2gb 1600mhz|| XFX Radeon HD 5770 || Hitachi 160gb 7200rpm 8mb || Corsair CX500w|| Benq 24" E2420HD

Permalänk
Skrivet av Dampo:

tack för information, jag gjorde allt för en vecka sen tog ut varenda del ur chassit tryckluft på delarna tvätta chassit total rent, ny mx-2 pasta på gpu rensa grafik kortet på damm samtidigt, mx-2 pasta på cpu sen nya kylaren på plats. jag gjorde som så att jag hade en liten klick pasta i mitten sen satte på kylaren, den gled lite "1cm" åt olika håll när ja skulle skruva ditt den, as knöligt, ska man bara trycka dit kylaren eller vika och ha sig för bubblornas skull? Tycker jag borde kunna få 4ghz men om det ej går så får jag klara mig på dessa 3.8ghz tills jag har råd med min 4770k om några månader. du säger att du hade 1.5v, är inte det max, om så fallet inte lite riskabelt? Chassit har inga sido stycken eller front stycke så helt öppet genom hela burken, 21.5c i rummet. Varför är clocken bara på en kärna? (kan inte detta)

Först ska du rensa din cpu och hyper 212 evo ordentligt med någon typ av alkohol så att kontakten mellan hyper och cpu blir maximalt, Jag själv sätter en litet klick pasta i mitten av cpu och sedan sätter på hyper utan att ta upp det igen, så att det inte blir några bubblor, du ska alltså göra det bara en gång!, sätt på ett litet klick och på med hyper utan att röra för mycket, sedan kan man även få dåligt temp om man sätter för mycket eller litet så det ska vara perfekt, tycker du borde kolla på nätet hur man sätter pasta fint, sedan för AMD maximalt volt är 1.55v du kan alltså köra 1.55v 24/7 så länge din temp är under 62c, men jag själv sätter gränsen för 1.5v, tycker 1.55v låter lite för högt. Men annars kolla med pastan.

Det här med att ena coren är klockad kan beror på att du inte har inaktiverad alla powersaving feature i bios, kolla upp det med, och överklockning betyder att ta risker, det är det som är roligt

Permalänk
Medlem

okej för när ja gjorde rent allt det var då ja fick hem evon, tvätta både cpu och den med alkohol, har kollat nätet därför ja bara tog liten klick, tur de för trodde man skulle ha hela tuben, får göra om imorgon men hur ska ja klocka då, in i bios sätta 1.5v? sen då?

Visa signatur

Phenom II X4 965 @ 3415mhz || Asus M4A785TD-V Evo || Corsair XMS 2x2gb 1600mhz|| XFX Radeon HD 5770 || Hitachi 160gb 7200rpm 8mb || Corsair CX500w|| Benq 24" E2420HD

Permalänk
Medlem

Man ska ha så lite kylpasta som det bara är möjligt utan att det är torra fläckar mellan cpu och kylare !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Dampo:

okej för när ja gjorde rent allt det var då ja fick hem evon, tvätta både cpu och den med alkohol, har kollat nätet därför ja bara tog liten klick, tur de för trodde man skulle ha hela tuben, får göra om imorgon men hur ska ja klocka då, in i bios sätta 1.5v? sen då?

Om du kan hålla din cpu under 62c medans den är på 1.5v så är det okej, om inte så rekommenderar jag dig ej att göra det, utan att stå på 3.8ghz, eftersom du inte kommer få sååå mycket mer prestanta från 3.8ghz-4ghz de faktiskt väldigt lite.

Alla moderkort klockar olika, oftast ju billgare moderkort desto sämre blir det men din är hyfsad bra, men det finns många överklockning saijter där du kan läsa först innan du gör egna beslut, läs först om din moderkort och din cpu och hur andra har gjort sedan kan du börja överklocka, du ska inte överklocka om du inte vet vad du gör, vill inte att du bränner hela ditt hus nu lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dampo:

okej för när ja gjorde rent allt det var då ja fick hem evon, tvätta både cpu och den med alkohol, har kollat nätet därför ja bara tog liten klick, tur de för trodde man skulle ha hela tuben, får göra om imorgon men hur ska ja klocka då, in i bios sätta 1.5v? sen då?

Du går inte "bara in och sätter det på 1.5v".
Du ökar frekvensen tills det blir instabilt, DÅ ökar du spänningen > Öka frekvensen till ostabilitet > öka spänning
osvosv

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Du går inte "bara in och sätter det på 1.5v".
Du ökar frekvensen tills det blir instabilt, DÅ ökar du spänningen > Öka frekvensen till ostabilitet > öka spänning
osvosv

spänning=volt? frekvens=mhz? har spänning isf på auto nu vad ska ja sätta den på? och vad är nästa steg?

Visa signatur

Phenom II X4 965 @ 3415mhz || Asus M4A785TD-V Evo || Corsair XMS 2x2gb 1600mhz|| XFX Radeon HD 5770 || Hitachi 160gb 7200rpm 8mb || Corsair CX500w|| Benq 24" E2420HD

Permalänk
Medlem

Du gör precis som solomon skriver.

Förstår du inte får du nog försöka läsa på lite om du inte vill riskera att något går sönder..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dampo:

spänning=volt? frekvens=mhz? har spänning isf på auto nu vad ska ja sätta den på? och vad är nästa steg?

Ta och LÄS eller kolla någon video på youtube.
Först och främst är det alltid en bra idé att hitta max hastighet på stock volt, sen utgå från där.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Relik 📜

[b]*tråd rensad*[/b]

Trådskaparen: Ta till dig av vad andra skriver, de har faktiskt tydliga poänger. Även om det är bra att få hjälp i forum bör du också läsa på ordentligt så du vet vad du gör, annars är risken att du har sönder saker eller får ett instabilt system.

Övriga: Anmäl-knappen är bra istället för att låta tråden bli ett slagfält.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

[b]*tråd rensad*[/b]

Trådskaparen: Ta till dig av vad andra skriver, de har faktiskt tydliga poänger. Även om det är bra att få hjälp i forum bör du också läsa på ordentligt så du vet vad du gör, annars är risken att du har sönder saker eller får ett instabilt system.

Övriga: Anmäl-knappen är bra istället för att låta tråden bli ett slagfält.

jag tar till mig infon, jag frågade endast vad spänning och frekvens var så jag inte fattade fel, klart jag läser runt på nätet en hel del kan ja lova men vänder mig först och främst hit då detta är sveriges största forum och en hel del killar vet vad dom pysslar med. Men ger nog upp nu för jag verkar inte kunna ändra volt iaf verkar som den endast kan stå på auto :/ 3.8ghz it is

Visa signatur

Phenom II X4 965 @ 3415mhz || Asus M4A785TD-V Evo || Corsair XMS 2x2gb 1600mhz|| XFX Radeon HD 5770 || Hitachi 160gb 7200rpm 8mb || Corsair CX500w|| Benq 24" E2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dampo:

Men ger nog upp nu för jag verkar inte kunna ändra volt iaf verkar som den endast kan stå på auto

Plocka fram ditt moderkorts instruktionsbok och läs. I den står alla inställningar du kan göra i BIOS.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Plocka fram ditt moderkorts instruktionsbok och läs. I den står alla inställningar du kan göra i BIOS.

önskar det vore så enkelt, hitta denna dator i grovsopprummet hahahaha, men kanske finns en pdf på nätet till detta mobo kort, ska kolla sen

Visa signatur

Phenom II X4 965 @ 3415mhz || Asus M4A785TD-V Evo || Corsair XMS 2x2gb 1600mhz|| XFX Radeon HD 5770 || Hitachi 160gb 7200rpm 8mb || Corsair CX500w|| Benq 24" E2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dampo:

önskar det vore så enkelt, hitta denna dator i grovsopprummet hahahaha, men kanske finns en pdf på nätet till detta mobo kort, ska kolla sen

Kollat på ASUS hemsida?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk

vad har du för moderkort? Min 955be klarade 4,2ghz med 1,52V. Låg på exakt 62 grader i intelburntest, så det var på gränsen. Lyckades pressa upp den i 4,3ghz med 1,58 tror jag det var. Väldigt roliga prollar att överklocka tycker jag, mycket roligare än min intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

vad har du för moderkort? Min 955be klarade 4,2ghz med 1,52V. Låg på exakt 62 grader i intelburntest, så det var på gränsen. Lyckades pressa upp den i 4,3ghz med 1,58 tror jag det var. Väldigt roliga prollar att överklocka tycker jag, mycket roligare än min intel.

Skickades från m.sweclockers.com

kolla in bilden eller min dator specc så ser du

Visa signatur

Phenom II X4 965 @ 3415mhz || Asus M4A785TD-V Evo || Corsair XMS 2x2gb 1600mhz|| XFX Radeon HD 5770 || Hitachi 160gb 7200rpm 8mb || Corsair CX500w|| Benq 24" E2420HD