Inget ljud efter nytt grafikkort

Permalänk

Inget ljud efter nytt grafikkort

Tjena! Jo det är så att jag satte in ett nytt grafikkort i min dator för ett tag sedan, och efter det så sluta mitt ljud fungera.
Jag har provat allt. Har kollat i bios ifall onboard audio är avstängt med det är det inte. Har även uppdaterat alla drivrutiner.
Jag har ett Gigabyte GA-F2A75M-D3H mobo och AMD Athlon X4 750K. Innan jag bytte grafikkort satt ett amd sapphire 6670 i. Jag satte i ett Gigabyte gtx 560 ti. Har även provat att sätta tillbaka det gamla grafikkortet men fungerar fortfarande inte att få tillbaka ljudet. Men datorn hittar alla ljudenheter och det står även att det kommer ljud, alltså den gröna åker upp och ner. Något som haft något liknande problem ? Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Jonatan Hallqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontehallqvist:

Tjena! Jo det är så att jag satte in ett nytt grafikkort i min dator för ett tag sedan, och efter det så sluta mitt ljud fungera.
Jag har provat allt. Har kollat i bios ifall onboard audio är avstängt med det är det inte. Har även uppdaterat alla drivrutiner.
Jag har ett Gigabyte GA-F2A75M-D3H mobo och AMD Athlon X4 750K. Innan jag bytte grafikkort satt ett amd sapphire 6670 i. Jag satte i ett Gigabyte gtx 560 ti. Har även provat att sätta tillbaka det gamla grafikkortet men fungerar fortfarande inte att få tillbaka ljudet. Men datorn hittar alla ljudenheter och det står även att det kommer ljud, alltså den gröna åker upp och ner. Något som haft något liknande problem ? Tacksam för alla svar!

Det framgår inte tydligt om du redan gjort detta, så jag kollar för säkerhets skull:

Kolla att rätt ljudenhet är satt som standardenhet i inställningarna, Windows gillar att byta standardenhet när det dyker upp nya ljudenheter (grafikkort är ju även "ljudkort" nuförtiden iom HDMI och DisplayPort).

(Control Panel -> Sound -> Playback / Set Default)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Har rätt Defult. Har testat att formatera om datorn fortfarande inget ljud, alltså jag la på drivrutinerna men kom fortfarande inget ljud

Visa signatur

Jonatan Hallqvist