Fråga kring Maxwell (800 serien)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockhom
Registrerad
Jun 2012

Fråga kring Maxwell (800 serien)

Hej,
Jag har sökt runt på internet men kan inte hitta mycket information kring Nvidias nya "Maxwell" chip som kommer dyka upp i 800 serien.

Min fråga lyder då vad skillnaden mellan Nvidias nuvarande chip Kepler är jämfört med Maxwell? Om någon skulle vara så snäll att uppdatera mig om vilka pros and cons som medföljer Maxwell så skulle jag vara tacksam. Funderar nämligen på att skaffa ett nytt single GPU kort när 800 serien kommer ut och vill gärna få en fin prestandaökning.

Tacksam för svar.

Gott nytt år!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Det gamla vanliga, bättre prestanda, lägre strömförbrukning etc.
Dessutom ska 800 serien ha en dedikerad arm processor, som enligt nvidia ska göra gpu:n mindre beroende av den vanliga cpu:n

Läs mer här
http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_800_Series
Blir förhoppningsvis en bra serie grafikkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockhom
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Jacke3:

Det gamla vanliga, bättre prestanda, lägre strömförbrukning etc.
Dessutom ska 800 serien ha en dedikerad arm processor, som enligt nvidia ska göra gpu:n mindre beroende av den vanliga cpu:n

Läs mer här
http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_800_Series
Blir förhoppningsvis en bra serie grafikkort

Okej, tack för ditt svar Jacke. Detta kanske är en löjlig fråga pga att korten inte har kommit än men tror du att det kommer bli en stor prestandaökning i den nya serien jämnfört med 700 serien med tanke på det nya chipet eller kommer det vara runt samma prestandaökning som det tidigare har varit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Bugatti885:

Okej, tack för ditt svar Jacke. Detta kanske är en löjlig fråga pga att korten inte har kommit än men tror du att det kommer bli en stor prestandaökning i den nya serien jämnfört med 700 serien med tanke på det nya chipet eller kommer det vara runt samma prestandaökning som det tidigare har varit?

Svårt att säga, men skulle tro att deras nya flaggskepp kommer prestera bättre än 780ti
Skulle dock inte tro att det blir ett jättestort hopp i prestanda

Tror mer att kortet blir strömsnålare och ett mindre hopp i prestanda (15%?)
Men det är bara vad jag tror, stor chans att jag har fel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockhom
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Jacke3:

Svårt att säga, men skulle tro att deras nya flaggskepp kommer prestera bättre än 780ti
Skulle dock inte tro att det blir ett jättestort hopp i prestanda

Tror mer att kortet blir strömsnålare och ett mindre hopp i prestanda (15%?)
Men det är bara vad jag tror, stor chans att jag har fel

Okej, tack för ditt svar.

Ha ett gott nytt år!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Personligen tror jag inte ens att Nvidia kommer stressa fram ett 800 serie..
Tänk sådär,

Nvidia släppte titan, hade tronen i 8-9 månader, AMD släppte sitt flaggskepp, och slog ut Titan. De enda Nvidia gjorde var att låsa upp allt i ett vanligt 780 och där kommer 780Ti, som har tronen idag.

Så 780ti borde vi egentligen ha sett när Titan släpptes.. Men Varför släppa ett sånt kort när AMD inte har något att konkurrera med?

Så jag tror inte att Nvidia är så pass stressade på att lansera Maxwell än. Tror de väntar in i alla fall och ser hur Mantle kommer prestera.

Dessa är mina teorier, vad jag tror.

För övrigt kan jag t.o.m. tillägga att de lär släppa flera 800serier, men bara 1 som kommer klå 780ti? Precis som de gjort tidigare, 870 blir som 780 och 880 blir bättre än ti, eller i alla fall Titan. Eller släpper dem 880 för Ti och en Titan Ultra för speltillverkarna