NVIDIA och OpenCL - blir 2014 bättre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006

NVIDIA och OpenCL - blir 2014 bättre?

Hej!

Är i startgroparna att köpa ny dator och då kommer det främst gälla för Adobes programvaror samt spel (men spel i andra hand).

Har kollat mängder med recensioner och där framgår det ganska tydligt att openCL hos AMD:s kort är upp mot 2-300 % bättre. Och då Adobe (och egentligen alla andra) vandrar från CUDA mot OpenCL så borde NVIDIA också vakna snart. Jag förstår att NVIDIA fortfarande vill pressa ut lite mer från CUDA, men även de måste ju se vart branschen är på väg?

Min fråga är, tror ni att openCL-performance hos NVIDIA kommer att förbättras något nu under 2014 eller ska man köra på AMD nu? Jag vill egentligen helst ha NVIDIA då AMD fortfarande inte verkar ha löst sina drivrutinsproblem. NVIDIA är ju inte heller perfekta, men känns ändå betydligt bättre. Tanken är att köra SLI/Crossfire och där känns SLI betydligt mognare.

Mina tankar är att antingen köpa 2x GTX 780Ti eller 2x R9 290X. Där blir ju prisskillnaden ganska så stor med tanke på att två stycken 780Ti lär gå loss på runt 12K och två stycken 290X på runt 10K.

PS. Bitmining och sånt bryr jag mig inte det minsta om. DS.

Edit: Tydliggjorde titel