Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2013

Vill överklocka, förstår ingenting.

Hej,

Vill få upp min FX8320 i 4,2ghz, men förstår inte ett krafs.
Har försökt läsa en massa guider, bland annat här på sweclockers men fattar inte ett dyft.
Så om någon vill göra lite nytta och skriva en guide/vägledning i enkel svenska skulle så långt det går, skulle det vara bra.

Tack på förhand!

Do not take life too seriously, you will never get out of it alive.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011

Vad har du för moderkort?

Börja med att gå in i BIOS/ UEFI, och googla så efter olika inställningar som du hittar, så att du bekantar dig med funktionerna i BIOS.

Utifrån ditt problem som du beskriver så tolkar jag att du är en oerfaren överklockare. Därför är det viktigt att du först och främst lär dig vilka inställningar i BIOS som finns, vilka inställningar som du absolut INTE ska röra samt vad alla inställningar gör.

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW GAMING
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Snugglepuff:

Hej,

Vill få upp min FX8320 i 4,2ghz, men förstår inte ett krafs.
Har försökt läsa en massa guider, bland annat här på sweclockers men fattar inte ett dyft.
Så om någon vill göra lite nytta och skriva en guide/vägledning i enkel svenska skulle så långt det går, skulle det vara bra.

Tack på förhand!

Han över mig var visst några sekunder före
Men moderkort kan vara bra att veta så kan vi kolla hur man gör med det moderkortet åt dig...

Sen att veta vad du har för kylning kan ge ett hum om hur mycket du kan klocka.

|M5A99X EVO|PH-TC14PE_OR|FX-8320@4,7GHz|Sapphire Radeon HD 7870 2GB@1135MHz/1250MHz|Corsair 8GB Value Select|Corsair TX 650w|CM Storm Enforcer|
I am the cheshire cabbage. Worship me!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av YamahaDGX630:

Börja med att gå in i BIOS/ UEFI, och googla så efter olika inställningar som du hittar, så att du bekantar dig med funktionerna i BIOS.

Utifrån ditt problem som du beskriver så tolkar jag att du är en oerfaren överklockare. Därför är det viktigt att du först och främst lär dig vilka inställningar i BIOS som finns, vilka inställningar som du absolut INTE ska röra samt vad alla inställningar gör.

Gigabyte GA970a d3p + 4 fläktar

Har aldrig överklockat förr

Do not take life too seriously, you will never get out of it alive.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2013

Det finns hur mycket som helst på internet om hur man överklockar, bara att börja googla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Har du läst igenom alla klistrade trådar? Det finns ingen "enkel" guide, skall det bli rätt och riktigt gjort bör du fatta vad du gör!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Snugglepuff:

Gigabyte G970a d3 + 4 fläktar

Har aldrig överklockat förr

Tänkte mer specifikt vad du har för CPU-kylare..

|M5A99X EVO|PH-TC14PE_OR|FX-8320@4,7GHz|Sapphire Radeon HD 7870 2GB@1135MHz/1250MHz|Corsair 8GB Value Select|Corsair TX 650w|CM Storm Enforcer|
I am the cheshire cabbage. Worship me!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Snugglepuff:

Inte helt säker om det ens är någon men det är ju en halvny GA970a D3P köpt av en kompis.

Va?..... GA970a är ju alltså ditt moderkort, det vi undrade var vilken eftermarknadskylare du hade tänkt använda dig av.