Installera Windows 8 med uppgraderinsnyckel

Permalänk

Installera Windows 8 med uppgraderinsnyckel

Hej

Har köpt en SSD och tänkte installera Windows 8. Problemet är att jag uppgraderade min nuvarande hårddisk från Windows 7 och har alltså en såkallad "uppgraderingsnyckel".

Installationsprogrammet för Windows 8 accepterar tydligen inte uppgraderingsnycklar så då är ju frågan hur jag ska kunna installera en "ren" version av Windows på min nya SSD.

Finns det någon annan lösning än att köpa en riktig nyckel?

Permalänk
Medlem

Installera Windows 8.1 med en "generic key", och aktivera sedan manuellt med din uppgraderingsnyckel efter slutförd installation.

Generic Keys:
Core= 334NH-RXG76-64THK-C7CKG-D3VPT
Professional= XHQ8N-C3MCJ-RQXB6-WCHYG-C9WKB

Permalänk
Skrivet av Eberhart:

Installera Windows 8.1 med en "generic key", och aktivera sedan manuellt med din uppgraderingsnyckel efter slutförd installation.

Generic Keys:
Core= 334NH-RXG76-64THK-C7CKG-D3VPT
Professional= XHQ8N-C3MCJ-RQXB6-WCHYG-C9WKB

Precis vad jag behövde. Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Aktivera manuellt?

Hej!

Har delvis samma problem. Har en Win 8 dvd och det gick bra att göra en ren installation på en ny ssd-disk med min uppgraderingsnyckel, men sedan går det inte aktivera. Den klagar på att det är en uppgraderingsnyckel. Vad menar ni med att aktivera manuellt?

MVH

Claes Bystedt

Permalänk
Medlem

Windows tangenten + X SLUI3 > skriv in nyckel.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClaBys:

Hej!

Har delvis samma problem. Har en Win 8 dvd och det gick bra att göra en ren installation på en ny ssd-disk med min uppgraderingsnyckel, men sedan går det inte aktivera. Den klagar på att det är en uppgraderingsnyckel. Vad menar ni med att aktivera manuellt?

MVH

Claes Bystedt

Aktivera via telefon fungerar om du har giltig nyckel.

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClaBys:

Hej!

Har delvis samma problem. Har en Win 8 dvd och det gick bra att göra en ren installation på en ny ssd-disk med min uppgraderingsnyckel, men sedan går det inte aktivera. Den klagar på att det är en uppgraderingsnyckel. Vad menar ni med att aktivera manuellt?

MVH

Claes Bystedt

Nyckeln är att "uppgradera" ditt nyinstallerade windows 8 till windows 8 igen.
Ja det är inte så krångligt som det låter.
Efter du installerat windows 8 och den inte vill godta din nyckel gör du följande:
i Windows: Starta windows setupen från installationsmediet.
Välj uppgradera nuvarande Windows installation men behåll allt.
Den bökar omkring lite startar om osv. sen är det klart!

Smartare:
En alternativ metod som jag ej testat: http://lifehacker.com/5984278/how-to-do-a-clean-install-of-wi...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittat svaret!

Hej igen!

Var lite för snabb med min fråga. Hittade en lösning på mitt problem här:

http://lifehacker.com/5984278/how-to-do-a-clean-install-of-wi...

Direkt efter att jag ändrat i registret så var min windows aktiverad!

/Claes

Permalänk
Medlem

Tack!

Såg ditt mycket snabba svar efter att jag skrivit mitt nya inlägg.

Ja, det är naturligtvis också en möjlighet. Ska hålla den i minnet!

Tack än en gång!

/Claes