orolig över temperatur på processorn!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
borlänge
Registrerad
Feb 2013

orolig över temperatur på processorn!

Hallå alla sweclockare, jo de är såhär just nu

Jag har en ny haswell dator nu, och datorn har inget os på sig än, så just nu står den bara i bios:en och jag kollar temperaturer, osv.. och nu har den stått på snart i 2 timmar och processorn är uppe i 36c.

Jag vet verkligen inte om de är mycket för bara vara i bios:en, men jag har kylpasta om de behövs nytt på..

processorn är en intel core i5 4670k

och kylaren är en noctua dh-u9b

tänker om temperaturerna är såhär höga innan jag ens laddad något os, då undrar jag hur höga dom blir under ansträngning

om de är någon som vet uppskattar jag gärna hjälp

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | evga 670 sc oc | Msi z87-G45 | 8gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | bitfenix outlaw | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 8.1 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av spokiii:

Jag har en ny haswell dator nu, och datorn har inget os på sig än, så just nu står den bara i bios:en och jag kollar temperaturer, osv.. och nu har den stått på snart i 2 timmar och processorn är uppe i 36c.

Jag vet verkligen inte om de är mycket för bara vara i bios:en, men jag har kylpasta om de behövs nytt på..

tänker om temperaturerna är såhär höga innan jag ens laddad något os, då undrar jag hur höga dom blir under ansträngning

Temperaturer i idle är fullständigt intetsägande så länge du inte ligger på 50+C, de är ofta sensorer som är inkorrekta och liknande. Kolla istället vad du har för temperaturer i full load, det är det enda som är intressant.

Moderkaka från Asus | metallbit med massa pinnar och 6 kärnor | 32 i minnet | två lövblåsare ala 290x | ljudkort | forsmark 3 | stor låda av aluminium | mera lövblåsare | tunna små kassetter med OS å spel | stor å bred bildvisare | 10 fönster i operativ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av spokiii:

Om jag minns rätt nu så var noctua dh-u9b en 92mm, du kunde ha gett dig på en Hyper 212 EVO (120mm) med Noctua NF-F12 fläktar, billigare och mycket bättre än den du har just nu. Sen tycker jag 36c idle är inte så farligt, det är inte idle som är viktigt, jo för en viss del men, det viktiga är att du håller din temperatur nere vid full load, sen tycker jag att du ska kolla på:

http://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylare... Hyper 212 EVO 120mm (44% rabatt)

http://cdon.se/hemelektronik/noctua/noctua-nf-f12-pwm-premium... (Noctua NF-F12)

Med dessa i push/pull, så har du det billigaste och ett av de bästa luftklyaren som finns, klår även vissa vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
borlänge
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av WoG:

Temperaturer i idle är fullständigt intetsägande så länge du inte ligger på 50+C, de är ofta sensorer som är inkorrekta och liknande. Kolla istället vad du har för temperaturer i full load, det är det enda som är intressant.

så temperaturerna ökar inte vid installation av os sen? (win8.1)
Med alla bakgrunds program osv..

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | evga 670 sc oc | Msi z87-G45 | 8gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | bitfenix outlaw | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 8.1 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Maj 2012

36 grader är vad min 2500K ligger på i idle med en H70 med Scythe fläktar på.

Chassie: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair GS800 MoBo: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel Core i5 2500K Mem: 16GB Corsair VengeanceLP 1600MHz GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H70Core

SSD/HDD: Corsair Force 3 SSD 120GB (System) / MX100 512GB (Lagring/Spel) 1TB WD (Backup)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av spokiii:

Kör Prime 95 får du inte över 85c 24 / 7 är det lungt.

CASE Hex Gear R80 CPU 5960X GPUs 4x Fury X CF RAM 32GB KLEVV Cras White Series 8x4GB PSU EVGA T2 1600W SSD 950 Pro 512GB Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen 1x Asus ROG Swift PG278Q Motherboard ASUS X99-E WS/USB 3.1 Microphone Samson Meteor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
borlänge
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av tvelander:

yes, får ta o göra de när os är installerat o klart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Jan 2006

Bara prova och se.
Skulle vilja påstå att tex. 40c i idle inte är något problem.

Installera windows och se vad tempen är vid "full" belastning, tex. spel.

Men generellt så blir ju Haswell varmare än tex. Ivy bridge.
Och kylaren du har är kanske i klenaste laget.

Skrivet av spokiii:

Chassi: NZXT H440 PSU: Corsair AX860i MB: Asus ROG Strix X99 Gaming
CPU:
i7 6800K@4.3GHz Kylare: NZXT Kraken X61 Minne: Kingston HyperX Fury 4x8Gb GPU: Asus Geforce GTX 1080 Strix
SSD: 2x Samsung 850 EVO 500Gb HD: WD Green 3Tb TGB: Corsair Strafe RGB Mus: Corsair M65 Pro RGB Skärm: Samsung S34E790C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Det är bra och låg temp du har, vet inte riktigt hur du får 36c i idle till att vara högt,,,

Sedan som ovan redan sagt idletemp säger inte mycket, och moderna CPU är inte kalibrerade att visa korrekta temperaturer i idle och låga belastningar.

För övrigt enligt sign har du klockat CPU redan, borde du inte vänta kanske med det till du installerat nått OS och program att testa stabiliteten på datorn?

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010

sluta jämföra Bios läge med idle läge.

är du i Bios så har du ett STABILT läge på din CPU-usage
men du ligger verkligen inte i idle.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
borlänge
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av pokelia:

sluta jämföra Bios läge med idle läge.

är du i Bios så har du ett STABILT läge på din CPU-usage
men du ligger verkligen inte i idle.

precis va jag menar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
borlänge
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av ggustavsson:

Det är bra och låg temp du har, vet inte riktigt hur du får 36c i idle till att vara högt,,,

Sedan som ovan redan sagt idletemp säger inte mycket, och moderna CPU är inte kalibrerade att visa korrekta temperaturer i idle och låga belastningar.

För övrigt enligt sign har du klockat CPU redan, borde du inte vänta kanske med det till du installerat nått OS och program att testa stabiliteten på datorn?

opps, tack att du sa de, borde varit ett slarv fel jag skrev men den är inte klockat utan den ligger i sina 3.4 GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
borlänge
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av tvelander:

halloj igen, men du verkar kunna sånt här, har kört prime95 nu i snart 5h och inte kommit över 73c på 4.0 ghz, tror du jag kan nå 4.4 eller 4.6 ghz utan annan kylare?