Vilket moderkortsmärke är bäst/sämst?

Permalänk
Medlem

Det har gått en tid sedan jag haft ett dåligt moderkort, det var kanske 2006 jag råkade köpa ett Asus där kondensatorerna vek sig. Startade datorn och BIOS visade tecken som inte gick att utläsa. Men som sagt det är många år sedan, idag skulle jag inte ha problem att köpa Asus.

Permalänk
Medlem

Hade förr i tiden ett Abit moderkort till min Athlon 64 prolle, fungerade utmärkt till dess att delarna helt enkelt var för klena för att hänga med längre, och det med överklockning i princip från start till slut, konstant.

Till socket 775 hade jag ett Asus Commando kort som fungerade prima och som aldrig svek, numera ligger detta i en kartong på hyllan.

En annan favorit jag hade var ett EVGA P55 FTW, riktigt bra moderkort att klocka på som aldrig svek mig.
Detta använder jag ej längre men det sitter i en polares dator nu och tuffar på som en trogen volvo.

Just nu sitter jag med ett Gigabyte Z87X UD3H kort som jag inte riktigt kommer under fund med, gällande problem att konfigurera datorn stabilt med 4 stickors 4 gb ram, något som andra verkar ha/haft problem med också: http://forums.tweaktown.com/gigabyte/53415-ga-z87x-ud3h-issue...

Lade problemet på hyllan så länge och kör nu med 2 stickor felfritt tills dess att jag orkar se till att göra en seriös fel-diagnostik, i övrigt så fungerar kortet riktigt bra!

Msi har jag haft ett kort utav tidigare (socket 754).
Jag tyckte det var skit rätt ut sagt, men det är rätt givet eftersom det var ett budget-kort som jag vid den tiden gav cirka 600-800 kronor för helt nytt.
Det blev instabilt vid minsta lilla försök till överklockning och efter några månader så poffade en kondensator på kortet under normal användning och utan överklockning. (kan också/antagligen ha varit ett måndags exemplar)

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det var tider det när Abit var på banan, men har även haft bra Zoltek-mobos och mitt DFI-Lanparty var en höjdare på sin tid. Bland mina första moderkort var även JetWay, ett ok märke men inte överklocksvänligt. Har även haft Asrocks moderkort, men sedan 09 har det bara blivit Gigabyte och de har fungerat för hela familjen med olika chipset från 790 till 990.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Är nog mycket tycke och smak, för dom flesta fabrikat är nog ganska bra när det gäller moderkort.

Men jag vet mig själv att jag oftast skaffar ASUS, och Asrock som god tvåa,
Och skulle aldrig i livet grunna på ett MSI moderkort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Johan^junior:

Bästa moderkortstillverkaren: Abit

Ohh, Mitt gamla abit ic7 var fina grejer det, värmer hjärtat lite att tänka på det

I dagsläget så skiljer rätt lite mellan de olika tillverkarna fram tills man går upp på de riktigt dyra korten, men håller mig undan MSI av principsak då det är ett under att de fortfarande finns kvar med tanke på deras (tidigare i alla fall) kvalitet.

Permalänk
Medlem

Asus bäst.

Asrock sämst.

Men bara för att asrock är sämst betyder det inte att det är dåligt. Någon måste vara ju sämst.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk

1:a ASUS = Prestanda och kvalitet samt ett märke som kostar pengar
2:a ASRock = Prestanda och kvalitet men inte ett märke som kostar pengar
3:e MSI = Gör sitt jobb men inte mer
4:e Gigabyte = Känna allmänt budget men gör sitt jobb.

Kör själv ASUS och har inga planer på något annat.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

min favorit är nog asrock, alla kort jag erfarit har varit extremt stabila. nästan samtliga asus kort jag haft har varit instabila på ett eller annat sätt även om de haft bra komponenter... men de fixar sig med lite bios tweaks och klockning. så jag skaffar alltid asus till mig själv och om andra ber om råd så rekommenderar jag asrock för att slippa krångel. gigabyte och msi har jag haft lite blandade erfarenheter av men de är väl ok. sedan skiljer det en hel del mellan olika modeller, brukar alltid kolla upp användarrecensioner på newegg och forum innan jag köpter.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

vill nästan påstå att det inte finns några direkt dåliga moderkort på svenska marknaden. men har väl haft tur helt enkelt. har vart väldigt nöjd med alla mina morderkort från gigabyte, asus och även asrock. dom enda dåliga jag haft är oem brädor men tar förgivet att sådana inte är av intresse här.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Asus enligt mig spelar i en annan liga. Över min snart 15 åriga karriär av att överklocka och bygga datorer har Asus aldrig gjort mig besviken. Alla andra har. Jag har haft kanske 3-4st Gigibyte moderkort och alla har krånglat på olika sätt. Allt från att bios inställningar inte vill sparas till det att minnen inte är kompatibla. MSI var dock länge sen jag hade men när jag haft dem har de alltid slutat att fungera efter 1 år. ASrock är bra moderkort men det är inte alls lika stabila som Asus när du skall överklocka och kvalitetskänslan är så där, detta kan beror nog på att de bygger på billigare delar från Asus för att hålla kostnaderna nere. Ingen av mina Asus ROG kort har gått sönder och alla har plågats i år och dagar utan att gnälla.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Avstängd

ASUS har alltid krånglat lite för mig. De vill inte starta osv. MSI som jag kör nu, körs 24/7 och inga problem alls. Detta moderkort har gått snart 2 år och då kostade det 600 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_p40:

Enligt min egna erfarenhet så är asus sämst, tack vare att det inte klockade så mycket förr i tiden då min amd processor låg på 1333 mhz.

bästa är nu enligt mig är MSI som klarade 5år i mina ägor visserligen var det intel 775 men det hör inte hit tycker jag.

Vad tycker ni är bästa eller sämsta kortet ni köpt/ärvt/fått?

Eller nu när jag tänker efter ordentligt men vi måste nog dra en gräns, säg från och med 1995.

För innan dess så är nog fan den som fungerar än idag bästa för mig, moderkortet är okänt men jag antar att det är från ibm.. en amstrad pc1512.. men vi drar en gräns från och med 1995

Jag måste tillägga att inte msi kortet dog utan såldes till nästvarande. Och har nu ett asus igen för att försöka mig på detta kort igen.

Dold text

Om man tittar påRMA statistik så ligger gigabyte bäst till.
http://www.hardware.fr/articles/893-2/cartes-meres.html

Citat:

- Gigabyte 1.19% (previous 1.77%)
- ASUS 1.79% (previous 2.34%)
- ASRock 2.09% (previous 1.67%)
- MSI 3.05% (previous 2.24%)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

jag kräks på MSI, mest för att det så JÄVLA KASSA på Pentium och PII tiden.

Asus OK.
Gigabyte stabila, clockar dåligt dock.
ECS Elite helt ok för clockning, stabila.
ASRock, överraskande bra för clockning och stabila.
Micronics, Rockade HÅRT på 486 och P1 tiden.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ohh, Mitt gamla abit ic7 var fina grejer det, värmer hjärtat lite att tänka på det

I dagsläget så skiljer rätt lite mellan de olika tillverkarna fram tills man går upp på de riktigt dyra korten, men håller mig undan MSI av principsak då det är ett under att de fortfarande finns kvar med tanke på deras (tidigare i alla fall) kvalitet.

Min gamla ABIT IC7-G det var grejer det. Annars har jag haft ett par ASUS och har inte blivit besviken. Kan dock inte uttala mig om ASRock eller MSI, mer än att de känns aningen billiga, framför allt ASRock med de där barnsliga vapen-fasoner.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av Quorthon:

Min gamla ABIT IC7-G det var grejer det. Annars har jag haft ett par ASUS och har inte blivit besviken. Kan dock inte uttala mig om ASRock eller MSI, mer än att de känns aningen billiga, framför allt ASRock med de där barnsliga vapen-fasoner.

Är väll mer gigabyte som kör med det?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Msi gör riktigt bra moderkort.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_p40:

Enligt min egna erfarenhet så är asus sämst, tack vare att det inte klockade så mycket förr i tiden då min amd processor låg på 1333 mhz.

bästa är nu enligt mig är MSI som klarade 5år i mina ägor visserligen var det intel 775 men det hör inte hit tycker jag.

Vad tycker ni är bästa eller sämsta kortet ni köpt/ärvt/fått?

Eller nu när jag tänker efter ordentligt men vi måste nog dra en gräns, säg från och med 1995.

För innan dess så är nog fan den som fungerar än idag bästa för mig, moderkortet är okänt men jag antar att det är från ibm.. en amstrad pc1512.. men vi drar en gräns från och med 1995

Jag måste tillägga att inte msi kortet dog utan såldes till nästvarande. Och har nu ett asus igen för att försöka mig på detta kort igen.

Jag tror att när det gäller moderkort så har den svenska marknaden en ganska bra standard nuförtiden och det handlar nog mer om personliga favoriter än att jämföra märke för märke. I vissa fall kan det hända att en person köper ett moderkort som visar sig vara defekt/går sönder innan garantin är slut och tycker därför att det är ett dåligt märke, sen kan det hända att man lyckas göra ett bra köp och att moderkortet håller längre än garantin vilket gör att personen blir nöjd och tycker märket är bra.

Jag kör själv MSI och tycker det funkar bra, när jag frågar mina polare som kör med andra märken som ASUS/Asrock moderkort säger dom att även de märkena fungerar bra.

Antagligen handlar det om de olika modellerna som märkena erbjuder, vissa modeller är bättre och vissa sämre helt enkelt

Man ska alltså läsa på innan man köper om man är osäker på ifall det är bra eller dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är väll mer gigabyte som kör med det?

Du har rätt...My bad-rörde ihop ASRock och Gigabyte

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200