ASUS GeForce GTX 590 Fläktljud!

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce GTX 590 Fläktljud!

Tjena folket!
Har haft detta grafikkortet ett bra tag och har börjat störa mig mer och mer på att det väsnas som in i helvete!
Gjorde nyss ett test på battlefield 4 och när jag lirat en omgång conquest, cirka 30 min så låg jag på 82 grader när jag tabbade ner :/
Inte nog med att det blir svinvarmt, det väsnas som en befruktad gnu skall välja bröllopsklänning!

Diskussionsunderlag;
Hur kan jag fixa problem med både ljudnivå samt värme på detta kort?

Om det går att skaffa vattenkylning till detta kort, är det värt pengarna?

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 590 3072MB
Chassi ifall frågor angående vattenkylning : NZXT Phantom Big Tower

Hälsning Rand0m

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rand0m:

Tjena folket!
Har haft detta grafikkortet ett bra tag och har börjat störa mig mer och mer på att det väsnas som in i helvete!
Gjorde nyss ett test på battlefield 4 och när jag lirat en omgång conquest, cirka 30 min så låg jag på 82 grader när jag tabbade ner :/
Inte nog med att det blir svinvarmt, det väsnas som en befruktad gnu skall välja bröllopsklänning!

Diskussionsunderlag;
Hur kan jag fixa problem med både ljudnivå samt värme på detta kort?

Om det går att skaffa vattenkylning till detta kort, är det värt pengarna?

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 590 3072MB
Chassi ifall frågor angående vattenkylning : NZXT Phantom Big Tower

Hälsning Rand0m

Dom korten är väl rätt kända för att gå rätt varmt om jag inte missminner mig.
Kan ju även vara så att det är damm i kylflänsarna, så det kan du ju kolla lite på till en början.

Men va du än gör, inga damsugare eller något annat som kan leda till ESD skador skulle jag rekommendera.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk

Gör rent kortet, byt kylpasta. Kortet har inga problem med att gå i 85 grader så det är lugnt.
Att köra vattenkylning på ett så "gammalt" kort är i mina ögon rätt onödigt. Det är om du inte hittar ett block till bra pris.
Kortet är fortfarande väldigt kraftfullt men det känns onödigt att lägga lika mycket pengar på ett vattenblock som kortet är värt.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Gör rent kortet, byt kylpasta. Kortet har inga problem med att gå i 85 grader så det är lugnt.
Att köra vattenkylning på ett så "gammalt" kort är i mina ögon rätt onödigt. Det är om du inte hittar ett block till bra pris.
Kortet är fortfarande väldigt kraftfullt men det känns onödigt att lägga lika mycket pengar på ett vattenblock som kortet är värt.

/S

Ok, det som var min tanke också.
Men går det inte att byta ut fläkten för att hitta någon som inte låter lika mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”

Permalänk
Skrivet av Rand0m:

Ok, det som var min tanke också.
Men går det inte att byta ut fläkten för att hitta någon som inte låter lika mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

En snabb sökning på google (väldigt snabb, letade inte jättebra) visade att det inte finns någon eftermarknadskylare till 590 :/
det du kan göra utöver att rengöra kortet är att fixa riktat luftflöde över kortet i lådan, har för mig att ditt chassi har rätt smidiga fästen på baksidan av hårddiskburen

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

En snabb sökning på google (väldigt snabb, letade inte jättebra) visade att det inte finns någon eftermarknadskylare till 590 :/
det du kan göra utöver att rengöra kortet är att fixa riktat luftflöde över kortet i lådan, har för mig att ditt chassi har rätt smidiga fästen på baksidan av hårddiskburen

/S

Typiskt min otur
Ja chassit är iaf bra med massa platser för fläktar.
Får göra rent skiten och se om jag får löst det. Annars är det bara att stå ut och köpa nytt när det gett sig ^^
Tack för din hjälp Sandberg!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Datavirus kan drabba människor också. När ett sådant sabbade min hårddisk mådde jag dåligt en hel vecka.”