tips på bra tyst fläkt till vattenkylning ?

Permalänk

tips på bra tyst fläkt till vattenkylning ?

sitter med en Cooler MAster Seidon 120V med stockfläkt som följde med, men den lever ju om som tusan..'

så vilken fläkt rekommenderar ni att man ska ha på radiatorn ?

dvs bra lufttryck och låg ljudnivå

Visa signatur

Chassi:Fractal Design Define R4 Moderkort:ASUS M5A99X-EVO CPU:AMD FX8350 4.0ghz
CPU-kyl:Corsair hydro H80i GPU:Gigabyte Radeon r9 280x 3GB OC RAM:Corsair XMS3 16GB DDR3 1600MHz PSU:Corsair HX750 HDD:Samsung SATA disk drive 1TB SDD:Samsung 840 EVO 120GB

Permalänk
Medlem

Corsair sp12or, GT AP-14 (1450rpm) har själv GT AP-15 1850rpmare som snurrar på 7volt = knäpptysta! hehe

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Inaktiv

Gentle Typhoon är väl mest känd för att gå tyst.

Annars har du en hel del info här http://martinsliquidlab.org/2013/05/07/fan-testing-round-12/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimAspfors:

sitter med en Cooler MAster Seidon 120V med stockfläkt som följde med, men den lever ju om som tusan..'

så vilken fläkt rekommenderar ni att man ska ha på radiatorn ?

dvs bra lufttryck och låg ljudnivå

Den har inte PWM styrning men du kanske har/ska skaffa en kläktkontroll.

http://www.coolingstuff.se/p/143/scythe-gentle-typhoon-120mm-...

Finns på CDON också, billigare men slut.

http://cdon.se/hemelektronik/scythe/scythe-gentle-typhoon120m...

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk

blir nog testa Corsairs SP12or, ska köpa en fläktkontroll med har jag tänkt så får man kontroll på lite fläktar i datorn

Visa signatur

Chassi:Fractal Design Define R4 Moderkort:ASUS M5A99X-EVO CPU:AMD FX8350 4.0ghz
CPU-kyl:Corsair hydro H80i GPU:Gigabyte Radeon r9 280x 3GB OC RAM:Corsair XMS3 16GB DDR3 1600MHz PSU:Corsair HX750 HDD:Samsung SATA disk drive 1TB SDD:Samsung 840 EVO 120GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte SP120 ~1500 rpm och de är milslångt från tysta... Körde först de i 50% på controllern i bios, dönade satan... Satte de medföljande motstånden, dönat ännu så jag satte på en till och de låter fortfarande högst i lådan....

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Bytte ut mina två SP120 mot två Scythe GT och skillnaden i ljudnivå var brutal, skaffa schythe GTs.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=42...

Noctua NF-F12 Klart bäst och klart fulast. Jag har fyra. Hörs inte ett skvatt. 6 års garanti också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Noctua helt klart överskattad..
Du kan inte säga att de inte hörs ett skvatt.. det är vad du hör inte vi andra jag gick på rekommendationer på vad folk sa om sp120 och nej de är i te tysta enligt min hörsel...
Jag kommer testa noisblockers härnäst har 3x gt 800rpm på radden de hörs knappt inte...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som har testat Aerocool's senaste i Dead Silence serien?

http://www.sweclockers.com/nyhet/18105-aerocool-borjar-salja-...

Det som skrivs om dom låter ju himla bra i alla fall...

Edit: De har kanske inte kommit ännu!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjonss13:

Noctua helt klart överskattad..
Du kan inte säga att de inte hörs ett skvatt.. det är vad du hör inte vi andra jag gick på rekommendationer på vad folk sa om sp120 och nej de är i te tysta enligt min hörsel...
Jag kommer testa noisblockers härnäst har 3x gt 800rpm på radden de hörs knappt inte...https://www.youtube.com/watch?v=I8ndhIT5kxY&feature=youtube_g...

Nog finns det tystare fläktar, men när andra fläktar börjar knirra och knarra och skorra kommer en Noctua fortsätta snurra som om den vore ny. Prioriterar man hög kvalitet och prestanda i kombination med bra ljudegenskaper väljer man Noctua.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nog finns det tystare fläktar, men när andra fläktar börjar knirra och knarra och skorra kommer en Noctua fortsätta snurra som om den vore ny. Prioriterar man hög kvalitet och prestanda i kombination med bra ljudegenskaper väljer man Noctua.

Jo men då har vi gått ifrån huvudfrågan tyst fläkt. Inte ljudlig fläkt med bra prestanda... För om man nu kan lita på min tub länk så är den inte så värst tyst.
Och om man kan köpa två tt eller nb på en noctua så spelar det ingen roll ju tystare dator till samma pris..(ej belägg för sista raden)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjonss13:

Jo men då har vi gått ifrån huvudfrågan tyst fläkt. Inte ljudlig fläkt med bra prestanda...

Noctuas fläktar är ju tysta, men inte nödvändigtvis tystast. Väger man övriga egenskaper är de nästan tveklöst bäst, dock.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Som jag sa innan tyst är en definitionsfråga...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör corsair sp120 Quiet ed. På min h100i och dem är tysta, kyler mer än tillräcklig om du inte har en gigantisk överklockning. Provade vanliga sp120 och de låter en del, men sen flyttar de också mycket luft.

Visa signatur

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?

Permalänk
Medlem

Det är de jag har i min rigg(2st) och de är de som väsnas mest i lådan med 50% i bios och 2 rpm sänkare i serie så nja det är inte tyst... Möjligt att de är defekta men vet ej...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjonss13:

Noctua helt klart överskattad..
Du kan inte säga att de inte hörs ett skvatt.. det är vad du hör inte vi andra jag gick på rekommendationer på vad folk sa om sp120 och nej de är i te tysta enligt min hörsel...
Jag kommer testa noisblockers härnäst har 3x gt 800rpm på radden de hörs knappt inte...https://www.youtube.com/watch?v=I8ndhIT5kxY&feature=youtube_g...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1395265

Denna användare verkar inte hålla med dig.

Som någon annan sa Noctuas är inte tystast men håller längst. Noiseblockers fläktar har tydligen magnetic levitation bearing men om det håller i 500.000 timmar som Noctuas mäktar med det är frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Noctua helt klart överskattad..
Du kan inte säga att de inte hörs ett skvatt.. det är vad du hör inte vi andra jag gick på rekommendationer på vad folk sa om sp120 och nej de är i te tysta enligt min hörsel...
Jag kommer testa noisblockers härnäst har 3x gt 800rpm på radden de hörs knappt inte...https://www.youtube.com/watch?v=I8ndhIT5kxY&feature=youtube_g...

Fel fläkt i filmen.....

Scythe Gentle Typhoon är tystare enligt test. Men den har inte samma prestanda, iaf inte i min rigg. Sen har du förhoppningsvis inte örat 2 cm från fläkten som hoski tydligen har. Jag tror inte du kommer märka någon skillnad i verklig drift. Det kommer garanterat bli bra mycket tystare än vad du har nu oavsett.

Nej jag kan inte höra mina fläktar. knastret från mina äldre hårddiskar är det enda jag och även bekanta hör från min speldator.

Fläktval är högst relativt. Vad är det för något den ska kyla? Hur mycket behöver den kyla? Hur nära sitter du datorn? Om du inte klockar cpu så behöver du inte köra fläktarna så hårt. Utan kan använda motstånd eller fläktkontroller och köra på 1/3 av maxhastigheten med fullt tillräckligt resultat.

Jag håller med om att SP120 är överskattad. Om man är döv kan man alltid köra delta fläktar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Alla kan ju få måndags ex..
Fläktarna ska sitta i taket i mitt R3

Men om man inte hör när sin dator är i gång och sen ploppar i 2 nya och det plötsligt börjar surra om datorn då är det ju nått galet... Får testa dessa noiseblockers om inte ja då blir det TT

Visa signatur
Permalänk

JAG HATAR MIN JÄVLA STOCK COOLERMASTER 120V FLÄKT. (HAR 2 PÅ VARSIN SIDA AV RADIATORN). DN ENA FLÄKTEN LÅTER SKIT MYCKET.....dock har jag jäkligt bra temp på min 4670k @4.5ghz...aldrig över 60c.

ska slänga fläkt skitet åt helvetet........DOCK funkar pumpen och radiatorn bra..

tycker ni man behöver 2 fläktar på radiatorn...tänker köpa Noctua 120mm...hoppas dom passar till 120v seidon bara. schyte hittar jag ej på butiken här...orkar inte beställa från nätet

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

JAG HATAR MIN JÄVLA STOCK COOLERMASTER 120V FLÄKT. (HAR 2 PÅ VARSIN SIDA AV RADIATORN). DN ENA FLÄKTEN LÅTER SKIT MYCKET.....dock har jag jäkligt bra temp på min 4670k @4.5ghz...aldrig över 60c.

ska slänga fläkt skitet åt helvetet........DOCK funkar pumpen och radiatorn bra..

tycker ni man behöver 2 fläktar på radiatorn...tänker köpa Noctua 120mm...hoppas dom passar till 120v seidon bara. schyte hittar jag ej på butiken här...orkar inte beställa från nätet

Ja man behöver två fläktar om du vill hålla ljudnivån nere.
Och om du inte orkar beställa från nätet kan jag inte hjälpa dig mer än att säga att Noctua är bra fläktar om du har plånboken till det.
Se bara till att inte köpa NF S12 för dom är rent ut sagt SKIT till radiatorer, NF P12 samt NF F12 passar sig betydligt bättre.

Permalänk
Skrivet av laptop guy:

JAG HATAR MIN JÄVLA STOCK COOLERMASTER 120V FLÄKT. (HAR 2 PÅ VARSIN SIDA AV RADIATORN). DN ENA FLÄKTEN LÅTER SKIT MYCKET.....dock har jag jäkligt bra temp på min 4670k @4.5ghz...aldrig över 60c.

ska slänga fläkt skitet åt helvetet........DOCK funkar pumpen och radiatorn bra..

tycker ni man behöver 2 fläktar på radiatorn...tänker köpa Noctua 120mm...hoppas dom passar till 120v seidon bara. schyte hittar jag ej på butiken här...orkar inte beställa från nätet

Det skiljer oftast inte mer än ett par grader mellan puss och puss/pull så jag hade nöjt mig med en ensam fläkt. Noiseblockers fläktar ska vara hack i häl med gentle typhoon I tester. Exakt vilka modeller det gäller kommer jag inte ihåg dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det skiljer oftast inte mer än ett par grader mellan puss och puss/pull så jag hade nöjt mig med en ensam fläkt. Noiseblockers fläktar ska vara hack i häl med gentle typhoon I tester. Exakt vilka modeller det gäller kommer jag inte ihåg dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för tester du kollat på?
Brukar skilja iaf 7grader samt några dbA som gör stor skillnad.

Noiseblockers är riktigt bra fläktar dock bara på låga hastigheter men ändå en värdig ersättare om man kan kalla det för det.
Så synd att GT fläktarna slutat göras, den ultimata fläkten

Permalänk
Medlem

NZXT Performance fan eller Nexus Real Silent D12SL-12, bra balans mellan prestanda och ljudnivå.

Inte är de dyra heller.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Vad är det för tester du kollat på?
Brukar skilja iaf 7grader samt några dbA som gör stor skillnad.

Noiseblockers är riktigt bra fläktar dock bara på låga hastigheter men ändå en värdig ersättare om man kan kalla det för det.
Så synd att GT fläktarna slutat göras, den ultimata fläkten

http://martinsliquidlab.org/2012/06/08/hesmelaughs-radiator-s...

Visst gör det skillnad men dubbla antalet fläktar betyder även en ökning i ljudnivån med 6db(fördubbling av ljudtrycket). Drar man dessutom ner fläktarna för att matcha ljudnivån av en ensam fläkt blir skillnaden ännu mindre. Menar mer att det kanske inte är värt prisskillnaden.

Edit: fel länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

http://martinsliquidlab.org/2012/06/08/hesmelaughs-radiator-s...

Visst gör det skillnad men dubbla antalet fläktar betyder även en ökning i ljudnivån med 6db(fördubbling av ljudtrycket). Drar man dessutom ner fläktarna för att matcha ljudnivån av en ensam fläkt blir skillnaden ännu mindre. Menar mer att det kanske inte är värt prisskillnaden.

Edit: fel länk

Det gäller dock "riktig" vattenkylning för när jag testade själv med en vs två fläktar så fungerade två markant mycket bättre som sagt 7grader samt jag kunde dra ner hastigheten på dom med hjälp av min fläktkontroller.

Gällde en Antec 620 som senare dog, rip in peace.

Permalänk
Medlem

Till er intresserade har ni ett trevligt test gjort på OC forumet där en del högpresterande fläktar testas.
http://www.overclock.net/t/1389355/fan-testing-round-12-begin...

Ser dock ut att Typhoon fläktarna är svåra att få tag i :/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

http://martinsliquidlab.org/2012/06/08/hesmelaughs-radiator-s...

Visst gör det skillnad men dubbla antalet fläktar betyder även en ökning i ljudnivån med 6db(fördubbling av ljudtrycket). Drar man dessutom ner fläktarna för att matcha ljudnivån av en ensam fläkt blir skillnaden ännu mindre. Menar mer att det kanske inte är värt prisskillnaden.

Edit: fel länk

Skrivet av Mimematis:

Det gäller dock "riktig" vattenkylning för när jag testade själv med en vs två fläktar så fungerade två markant mycket bättre som sagt 7grader samt jag kunde dra ner hastigheten på dom med hjälp av min fläktkontroller.

Gällde en Antec 620 som senare dog, rip in peace.

Tror ni pratar om helt olika saker, vattentemperatur VS CPU-temperatur

Permalänk
Desk Master

Noiseblocker Blacksilent pro's pk2. älskar dessa

Visa signatur