Permalänk
Medlem
Skrivet av raw:

Jag skiter fullständigt i att det går att fixa. Jag har spenderat timmar med att fixa att fixa något som kunnat lösats med att de skickade ett mejl som förklarade att de bestämt sig för att lura mig och skita fullständigt i avtalet vi skrivit.

Precis som de tidigare lurade mig och struntade i att ändra priset trots att deras avtal hävade att det var vad de skulle göra.

Precis som de tidigare lurade alla som spelade blizzards spel med att inte dra en sladd till telia..

Osv.. Osv

Mail har ju skickats ut till oss kunder. Jag har iaf mottagit mail om denna ändring.

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Inte övertygad att du har något att varna för.. Låt mig dela med mig av en ComHem historia!

-Kom hem en säljare till mig när min bindningstid var på väg att gå ut.
Brukar inte köpa från säljare utan vill kolla upp själv men han hade ett
jäkligt bra erbjudande (sådant man blir erbjuden för att byta till dom).

-Sist jag hade ComHem hade jag inga större problem så jag tänkte att det skulle bli billigt och bra.
Jag beställde 250/50 Mbit, 6 månader gratis sedan 309kr/mån.

-Mitt bredband aktiverades en vecka innan jag fick hem modemet alltså en vecka innan jag kunde använda det.
Fult tänkte jag men det är inte mycket att bråka över.
Problemet kom när denna veckan var över och jag skulle köra igång bredbandet. No dice.
Fick ringa ComHem första gången för att dom inte aktiverat något bredband alls på mig.

-Misstänksam som jag var så testade jag bredbandet över natten. Jag hade 250/10. För lågt.
Detta slutade ju i samtal med supporten. Supporten sa till mig att jag ska ha 250/10.
Detta löste sig först när jag skrev ut PDF:en på kontraktet som jag fått på mail och skickat in PER POST(!).

-Nu var allt bra tänkte jag och körde på. Efter en månad kom jag på att jag inte var så sugen på att betala
för bredbandet under tiden som jag hade fel hastighet. Många samtal senare går dom med på att skjuta upp min
betalning en månad eftersom det var först då tjänsten kom igång.

-Under fem månader spenderar jag många timmar i telefon och mail med supporten eftersom mitt nät var ostabilt.
Detta var alltså nätet och inte på mitt håll vilket dom inte riktigt var förstående med först.

-Nu var det dags för första räkningen! Den var för stor, för tidig (skulle skjutas upp) och bara allmänt fel.
Ännu mer samtal till support som inte riktigt förstod. Efter att ha skickat in det dom sagt till mig så får jag räkningen hävd.
Fram en månad i tiden och nästa räkning kommer. Nu måste väl allt vara bra? Nej.

-Räkningen är ännu en gång för stor: 359 kr istället för 309 kr.
Vad händer? MER MAIL! Ingen förstår vad jag pratar om och insisterar att jag ska betala 359 eftersom jag har "uppgraderat från" 250/10 till 250/50. Skriver lite halvirriterade mail att jag redan skickat in mitt kontrakt till dom och att jag inte har någon som helst skyldighet att betala 359kr. Mailet hoppar här upp några nivåer och jag får svaret från ComHem "vi ber om ursäkt hur ditt ärende hanterats, du har rätt".

-Här är jag nu. Jag har ännu inte fått en korrekt räkningen och min första betalning skulle gjorts för en vecka sedan. Med andra ord lär det bli fler samtal/mail.

Jag skriver inte detta för att vara värst. Jag skriver detta för att ge dig lite kontrast och för att du förhoppningsvis ska få en lite mer realistisk bild när det kommer till liknande ärenden. Om ett samtal till en snäll(!) support är allt som krävs, Klaga inte.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft bahnhoff en jävla massa år och det har funkat kanon och enda gången nätet varit nere eller krånglat var när en firma råkade gräva av fiber kabeln vilket man inte kan skylla dom för

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

För er som klagar på nat ni vet väl att ipv4 adressrymden är på väg att ta slut. Redan 2015 kommer många isp'er ha slut på ipv4 adresser utom de som tog/snodde stora volymer en gång i tiden men även för dom ser det ut att vara definitivt slut ca 2019-2020.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Fick ett brev från Bahnhof för någon månad sedan ned information om att IP adresserna skulle ändras. Då kunde man även säga upp abonnemanget med omedelbar verkan om man inte uppskattade det. Det var inte så svårt att läsa igenom det brevet.

Jag med.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

AoE2HD går i princip inte att spela oavsett vad du gör.
Spara dig själv mödan och avinstallera skiten istället.

Permalänk
Medlem

Alla ISP har bra eller dålig kundservice beroende på vart man hamnar osv. Jag har bra erfarenheter från Telia, BBB, Spray, Comhem osv. Och dåliga från Telia, Bahnhof, Comhem osv.
Så mitt råd är att byta ISP om man inte är nöjd.

Däremot det där brevet / mejlet ni skriver om har jag inte heller fått.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

***bort/moderator***
har haft bahnhof sedan 2004 ända tills 2012, aldrig hade jag problem. Skaffade comhem och skiten sög ju riktigt hårt! gick återigen till bahnhof efteråt!

***bort/moderator***
har haft comhem sedan 2003 ända tills 2011, aldrig hade jag problem. Skaffade bahnhof och skiten sög ju riktigt hårt! gick återigen till comhem efteråt!

***bort/moderator***

§1
Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet, du kan NATa en gång till på din hemmarouter så har du ett par miljoner IP-adresser att välja på.

Kan det vara så att du inte riktigt vet vad du håller på med?

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att det är du som gjort fel, inte dom. Du gjorde en felsökning men kom fram till att de va NAT förrens nu. Då skyller du på dom? Det är ju bara att ringa dom och säga till. Vad är det som är så svårt?

Precis som thmz säger, du kan ju bara NATa till en av dina routrar så har du ju ett par miljoner IP's att välja.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thmz:

Ser inte problemet, du kan NATa en gång till på din hemmarouter så har du ett par miljoner IP-adresser att välja på.

Kan det vara så att du inte riktigt vet vad du håller på med?

De kör CGN (Carrier Grade Nat) vilket skall tydligen göra så mycket ej fungerar, som t.ex att köra server hemma, vissa säger att torrents ej fungerar heller. Kan vara så att de kör en ipv6 till ipv4 tunnling på sin CGN. Bahnhof kör bara detta på vissa orter, det beror på det öppna nätet eller stadsnätet man har.

Ser själv ingen mening att föra denna tråd vidare eftersom den var 11 månader gammal.

Permalänk
Medlem

Öhm, måste ju hålla med om att det är rätt skräpigt/handikappande om dom går från 5ip'n till NAT. (nu verkar det ju gå att lösa med dom iofs) .

thmz: visst kan man man skaffa fler ip'n, men vad hjälper det om den trafik man vill ha igenom stannar hos ISP'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

De kör CGN (Carrier Grade Nat) vilket skall tydligen göra så mycket ej fungerar, som t.ex att köra server hemma, vissa säger att torrents ej fungerar heller. Kan vara så att de kör en ipv6 till ipv4 tunnling på sin CGN. Bahnhof kör bara detta på vissa orter, det beror på det öppna nätet eller stadsnätet man har.

Ser själv ingen mening att föra denna tråd vidare eftersom den var 11 månader gammal.

Enligt bahnhof kör de bara CGN där ipv6 finns att tillgå. Samt att de inte ville gå ut med information till kunderna med brev eftersom många bara skulle bli oroliga.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §1.1 & §1.6*

Tagit bort ovårdat språk, otrevligheter och påhopp. Vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Och nu har jag väl bränt ett par timmar att försöka få PS4:an att inte tycka att jag kör en strikt NAT.
Kan inte heller dra mig till minnes något brev om detta...

Och till Bahnhofs försvar ska jag säga att det inte var några problem alls att få ett publikt IP när jag bad om det

Permalänk
Medlem

Ja måste hålla med att Bahnhof har sjunkit riktigt kraftigt på senaste åren
De deras support ligger nu på comhem nivå.

De värsta är att de börjat som comhem

De nog dina datorer det är fel på !

( De spelar ingen roll vilken uttalande de gör i tidningar eller något sånt om inte tjänsten fungerar)

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av raw:

Jag har varit kund hos dem i många år men deras senaste pucko-tilltag va fan sista droppen. Jag har suttit i princip en dag med att försöka få igång AOE2HD och det har bråkat, jag har stäng av portar och gjort allt jag kan men inget har hjälpt. Jag har under hösten/vintern haft liknande problem men inte brytt mig om att titta närmare på dem utan har antagit att det varit nåt annat som bråkade..

Som av en slump så såg jag att IP listat i ipconfig inte stämde med IP:t från whatsmyip o dyllika tjänster. Jag slog ett samtal till supporten och fick veta att av en glad kille att "vi NATar alla anslutningar så kunder ska kunna koppla in fler prylar"...

Dvs mitt avtal som uttryckligen har "5 st publika IPn" har helt plötsligt blivit 0 publika IPn. I

Skaffa inte bahnhof. Det här är bara ett av många små skitproblem jag sprungit på genom åren.

Vad jag läst går det att skaffa en publik IP om man frågar och säger till...?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte direkt hur det är nu, men när jag hade dem när jag bodde i Borlänge (3 år), så fungerade det helt perfekt.
Var en dag tror jag som vi hade problem, och det var pga. nätet, tror det låg nere någon timma, sedan fungerade det igen.

Helt klart bästa leverantören jag haft. Kunde jag haft dem nu, hade jag kört på dem på en gång.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skrivet av sorce:

Ja måste hålla med att Bahnhof har sjunkit riktigt kraftigt på senaste åren
De deras support ligger nu på comhem nivå.

De värsta är att de börjat som comhem

De nog dina datorer det är fel på !

( De spelar ingen roll vilken uttalande de gör i tidningar eller något sånt om inte tjänsten fungerar)

Då kan jag meddela att för min del gick det smidigt när jag kontaktade Bahnhofsupporten. Hade råkat ange fel portbetäckning vid inflytt. Han jag pratade med bytte till rätt port direkt.

Det enda negativa jag kan komma på var valet av musik när jag fick sitta i telefonkön. De hade The Ride of the Valkyries och då jag var stressad för jag trodde att jag skulle bli utan internet ett tag hjälpte det inte precis. Loopades om och om igen. Och så "Just nu är det många i kö, du är blablabla...." Så blev lite tragikomiskt mitt i allt stress då jag höll på med flytten samtidigt. Kunde nästan inte hålla mig för skratt!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Bahnhof e det bästa jag haft, nästan aldrig problem och hjälper till i kundtjäns o support utan problem. Har haft dom i 14 år nu och kanske legat nere typ max 3 gånger va jag kommer ihåg då det vart nån kabel avgrävd från kommun här i borlänge. Grymt nöjd!!!!
Har 80/80 privat men dom levererar över 100 ligger jag ofdtast eller strax under så ja jag får mer än jag betalar för

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Vad jag läst går det att skaffa en publik IP om man frågar och säger till...?

Stämmer, jag och min släkting har både Bahnhof. Mailade och bad om publikt IP och det gick utan krångel. Både fick också info mail om privat IP byte.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

ska det börjas med alla "Varning för..." trådar nu igen

Måste älska dessa "Men jag har problem... Bahnhof suger.. Alla bojkotta" och sedan skiter man i den enorma majoritet som inte har några problem alls med internetleverantören. Har en hel del polare som har Bahnhof och man har bara hört bra saker från dem. Samma gäller här på forumet. Många verkar ha Bahnhof och de allra flesta verkar vara väldigt nöjda. Farsan kommer själv byter i början av nästa år från Riksnet till Bahnhof (billigare) 100/100 och denna tråd kommer absolut inte få mig att varna honom för Bahnhof.

Det är synd att TS verkar ha problem med Bahnhof och deras support (kan ev. bero på TS eller bara det faktum att han bor i "fel" område lika mycket som det kan bero på Bahnhof).

Skrivet av Stefanp67:

För er som klagar på nat ni vet väl att ipv4 adressrymden är på väg att ta slut. Redan 2015 kommer många isp'er ha slut på ipv4 adresser utom de som tog/snodde stora volymer en gång i tiden men även för dom ser det ut att vara definitivt slut ca 2019-2020.

Därför kommer Ipv6 att börja användas mer frekvent de närmsta åren.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Lite lågt att varna för ett företag då de rättar till det för kunden om det så önskar, det är inte lätt att sprida information på rätt sätt. den här information ang publika ip är kanske inte relevant för den största mängden utan en minoritet.
det som bahnhof definitivt ska jobba på är deras tillgänglighet. stod i telfonkö från 17.15-18.00... vid 18 bryts samtalet för då stänger supporten. inte första gången väntetiderna på telefon närmar sig en timme. det är långt ifrån bra. utöver detta tycker jag bahnhof levererat den tjänst jag betalat för. haft dem sedan 2005.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pi:

Lite lågt att varna för ett företag då de rättar till det för kunden om det så önskar, det är inte lätt att sprida information på rätt sätt. den här information ang publika ip är kanske inte relevant för den största mängden utan en minoritet.
det som bahnhof definitivt ska jobba på är deras tillgänglighet. stod i telfonkö från 17.15-18.00... vid 18 bryts samtalet för då stänger supporten. inte första gången väntetiderna på telefon närmar sig en timme. det är långt ifrån bra. utöver detta tycker jag bahnhof levererat den tjänst jag betalat för. haft dem sedan 2005.

Detta är ett problem när många företag outsourcar sin support till ett företag som har mer än ett företag. Detta är billigare ja men telefonköerna mångdubblas när det kommer till tid.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Då man har problem som bahnhof inte rättar till så är klagomål berättigat till 100%.

*Då bredbandsleverantörna sänker standarden varje år så är det inte alls bra*

Då publik IP går från publik till privat fast man säger till så är det inte bra alls.

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Måste älska dessa "Men jag har problem... Bahnhof suger.. Alla bojkotta" och sedan skiter man i den enorma majoritet som inte har några problem alls med internetleverantören. Har en hel del polare som har Bahnhof och man har bara hört bra saker från dem. Samma gäller här på forumet. Många verkar ha Bahnhof och de allra flesta verkar vara väldigt nöjda. Farsan kommer själv byter i början av nästa år från Riksnet till Bahnhof (billigare) 100/100 och denna tråd kommer absolut inte få mig att varna honom för Bahnhof.

Det är synd att TS verkar ha problem med Bahnhof och deras support (kan ev. bero på TS eller bara det faktum att han bor i "fel" område lika mycket som det kan bero på Bahnhof).

Därför kommer Ipv6 att börja användas mer frekvent de närmsta åren.

Det där har jag hört sen 1998. "Snart är ip-adresserna slut"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det där har jag hört sen 1998. "Snart är ip-adresserna slut"

De är faktiskt slut, går inte att införskaffa nya adresser. Men företag går i konkurs etc så företag återlämnar adresser givetvis. I Somras fanns det bara ett ip block ledigt i hela världen och det är för USA regionen, i Europa och Asiatiska länderna så var det slut.

Men det kommer ta tid att gå över till IPv6 om vi ser det globalt, kommer säkert ta 10 år till och medans kommer det betyda CGN som Bahnhof kör på vissa orter eller så blir det ipv6 till ipv4 tunnlar som jag har för mig de kör i Kina och helt gått över till ipv6 i själva landet i sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Det där har jag hört sen 1998. "Snart är ip-adresserna slut"

Och jag har hört att man aldrig kommer att behöva mer än 128 kb ram.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

just age of empires 2 har varit ganska efterblivet att få igenom routrar i.a.f. första versionen och vet när jag och några kompisar körde det en massa så var det en massa strul även om man öppnade vad som ska vara rätt portar så vi alla ledsnade och drog ur routern varje gång vi skulle köra och allt funkat kalas ..i normala fall brukar det gå fint med spel och portar men just age spelen har varit efterblivna med router för många men vet inte om HD är bättre eller hur det är

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w