Fördelar med att ansluta chassifläktar till moderkortet ist för direkt till PSU?

Permalänk

Fördelar med att ansluta chassifläktar till moderkortet ist för direkt till PSU?

Hej Alla,

Jag ska uppgradera mitt Antec P193-chassi med ett nytt moderkort och processor. Chassit har 4 fläktar med molex-kontakter som jag fram till nu anslutit direkt till PSU:n och styr manuellt med tillhörande switchar.
Det nya moderkortet (Gigabyte GA-Z87X-UD5H) har flera fläktanslutningar (7 stycken).. är det någon fördel att skaffa adaptrar och ansluta chassi-fläktarna till moderkortet, istället för som nu direkt till PSU:n?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Om du vill att fläktarna ska styras automatiskt efter temperatur behöver du koppla dem till moderkortet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Om du vill att fläktarna ska styras automatiskt efter temperatur behöver du koppla dem till moderkortet.

Det funkar väl bara om det är PWM-fläktar?

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mackannorling:

Det funkar väl bara om det är PWM-fläktar?

Beror på moderkortet. Mitt moderkort har 2st CHA_FAN-kontakter varav en är en 4-pin. Båda kontakter kan ändå justera fläkthastigheten på 3-pins-fläktar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackannorling:

Det funkar väl bara om det är PWM-fläktar?

Jag tror mig ha sett några moderkort som kan styra spänning, men oftast är det bara PWM-fläktar som går, ja.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag kan styra alla fläktar jag har kopplat in i moderkortet via bios, mycket effektivt. Cpu fan anslutningarna är också bra eftersom man kan reglera dem till temperaturen på cpun, du kan ställa in temperaturnivå när fläkten ska öka sitt varvtal för bättre kylning.

Visa signatur

=)

Permalänk

Är inte PWM att strömen "pulserar" fram för att minska förbrukningen?

Permalänk
Medlem

Fläktstyrning från moderkortet med 3-pins kontakter har ju funnits i fler år.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...