Konstig GPU användning - GTX 570

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2006

Konstig GPU användning - GTX 570

Har precis fixat ett EVGA GTX 570HD grafikkort till brorsan

När han nu spelar BF4 så kan den hoppa från 100FPS ner till 9FPS (vanligast ner till 40fps).
Efter att ha spelet ett tag kan FPSen jämna ut sig och den droppar inte lika hårt.

Har testat Nvidias nyaste beta drivrutin(331.93) samt WHQL(331.82), samma mönster på båda.
Jag är osäker på om det är grafikkortet eller CPU:n, men det borde ej vara en flaskhals.
Fungerar förövrigt bra i BF3, fast där låg GPU användningen runt 90% bara, istället för 100%, men den hoppade inte.

I Kombustor's OPENGL 2 test(720p) - standard, så står det ibland "Throtteling -330MHz", efter att ha sökt så ska detta tydligen vara vanligt för detta grafikkort i det här testet. Men mitt Gainward GTX 570 har det inte.

Bild på GPU-usage + CPU under "test range" i BF4.(jättespiken i slutet är pga att jag stängde av kartan)
http://feedr.se/upload/gpu-usage.jpg

Hans dator:
Phenom II x6 1100T 3.3GHz(oklockad)
6GB 1333MHz RAM
EVGA GTX 570HD
600W Corsair CX

Några tankar om saken?

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | i7 3770k | 16B | GTX 780

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Aug 2005

Så det var du som fick det andra EVGA kortet

Jag har också problem med mitt, Jag skulle kolla hur varmt det blir, om jag kunde ställa på det lite.
så laddade ner ett litet program för att stressa kortet och så ser jag att bilden börjar hoppa. så jag drar upp MSI afterburner och då ser det ut så här.
Länk till större bild om du vill titta nogrannare

Normalt går nog inte kortet så här hårt, men endå!, vill inte få effekten.

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || GTX 1080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Core i5 2500k || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Aug 2005

Gjorde lite mer tester så här dagen efter har du testat att sänka volten lite?
jag satte min på 1000 som du har på bilden och fick samma effekt, men så fort jag drog ner den något så vart det bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av fredde89:

Gjorde lite mer tester så här dagen efter har du testat att sänka volten lite?
jag satte min på 1000 som du har på bilden och fick samma effekt, men så fort jag drog ner den något så vart det bättre.

Ja, det var nog så

Volten kanske är problemet. Mitt Gainward GTX 570 har 0.975 standard volt.
Har precis installerat windows 8 på hans dator, så ska se hur det blev med prestandan, och återkomma med lite info.

Du borde ta och installera nyaste drivrutinen. Ser att du har 331.40 istället för 331.82. Din GPU hoppade oroligt mycket.

EDIT: Testade sänka til 0.975 i volt. Nu underklockar inte grafikkortet i testet längre. Battlefield 4 verkar köra mer stabilt också.
Antar att detta är en fabrikatmiss eller något.

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | i7 3770k | 16B | GTX 780

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Florrpan:

Ja, det var nog så

Volten kanske är problemet. Mitt Gainward GTX 570 har 0.975 standard volt.
Har precis installerat windows 8 på hans dator, så ska se hur det blev med prestandan, och återkomma med lite info.

Du borde ta och installera nyaste drivrutinen. Ser att du har 331.40 istället för 331.82. Din GPU hoppade oroligt mycket.

EDIT: Testade sänka til 0.975 i volt. Nu underklockar inte grafikkortet i testet längre. Battlefield 4 verkar köra mer stabilt också.
Antar att detta är en fabrikatmiss eller något.

Tror inte det är så stor skillnad på .40 och .82 i MSI kombustor=), är inte ute efter prestanda just nu, vill ha ett stabilt kort bara till att börja med

min slutar med throtteling vid .950 ungefär, och så testade jag att överklocka lite för att sen ställa ner klocken och hoppas på ett ännu stabilare kort.

då slutade min med throtteling vid .925ca