Windows XP upphör- Byta OP?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jan 2012

Windows XP upphör- Byta OP?

Hej!
Vi har ett flertal datorer med Windows XP, och undrar om vi behöver uppgradera dessa datorer till Windows 7 när Windows XP försvinner?
Kommer XP fungera lika bra, efter att Microsoft slutar med XP, eller kommer det bara krångla?

Tacksam för resonemang och förslag!
Trevlig kväll!

Desktop: AMD Phenom II X4 965 3.4GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GTX 460 SLI | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | Corsair 600t White | Corsair TX650w | Corsair 8gb XMS3 | Samsung SSD 120gb 830- Series |1TB Samsung Spinpoint F3 | Samsung SyncMaster BX2350 | W7 Ultimate
Laptop: Macbook Pro Retina 13" Mid 14 /i7/1TB SSD/16GB + Lenovo L520

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
eslöv
Registrerad
Jul 2008

XP kommer fortfarande att fungera men det kommer inga uppderingar längre så när det kommer virus/spyware som andvänder XPs säkerhetshål så bryr microsoft sig inte om det

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av osla0106:

Hej!
Vi har ett flertal datorer med Windows XP, och undrar om vi behöver uppgradera dessa datorer till Windows 7 när Windows XP försvinner?
Kommer XP fungera lika bra, efter att Microsoft slutar med XP, eller kommer det bara krångla?

Trevlig kväll!

Det beror ju på litegrann,har ni fullgott viruskydd så kommer det ju fortsätta att sköta sig själv.Men problemet är ju att win update inte kommer funka längre och allt eftersom tiden går så kommer ju windows xp bli mer och mer osäkert för allsköns malware,bots och skräp när nya säkerhetshål i windows xp dyker upp som inte längre får säkerhetsuppdateringar från windows update.

Aj fredrik var snabbare:))

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2007

re

"Vi" pratar vi företag då eller vi = hemma

Som företag bör man ta säkerheten på lite större allvar än vad man gör hemma

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Kommer nog att funka bra. Fast man/jag känner mig överväga mer minne.
Från att mina 4gb var mer än vad XP kunde visa, så är det inte längre något att skryta med.

Förmodligen är det att dom slutar laga säkerhetshål, samt slutar svara på frågor i support-telefonen.
I övrigt kommer xp funka som innan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Heberg
Registrerad
Mar 2010

Går nog och hitta en Volvo Amazon och köra med.
Dom blir inte heller uppdaterade..
Köp Win 8 lite billigare 'n 7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2013

Om det är din personliga dator, köp Windows 8.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Eller så går ni över till Linux.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av osla0106:

Hej!

Trevlig kväll!

Största prpblemet är att så kallade "zero day attacks" kommer kunna utnyttjas i evighet eftersom säkerhetshål inte längre kommer patchas.

Sedan så lär väl de flesta hård-och mjukvaruföretag skita i att släppa drivrutiner för XP för nya produkter, på samma sätt som de inte längre släpper för t. ex Windows 98.

Så "Måste" vet jag inte, men det lär bli allt jobbigare att stanna kvar på plattformen då ingen tar hänsyn till kompatibilitet när de utvecklar nytt.

http://ozzed.net
Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök :)
Jag finns också på Spotify, Jamendo,och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2004

Vad Ozzed sa det blir jobbigt att ligga kvar på gammalt när folk slutar testa samt utveckla för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2011

Jag har Windows update avstängt på alla datorer i huset, och såvitt jag vet har jag aldrig fått virus då jag skyddat mig med Avast antivirus + Comodo firewall. Sålänge du har virusskyddet i skick kommer du att klara dig bra. Däremot så kommer det att komma den dag när Avast inte längre stödjer Windows XP och då är det dags att uppgradera till ett nyare Windows eller till Linux.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Skulle satsat på nytt OS då anti-virus inte kommer kunna täcka alla säkerhetshål i längden som kommer att upptäckas på XP nu när det slutas patcha.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Jag skulle säga att det är väldigt farligt att köra vidare efter utgångsdatumet för det jag har läst i alla fall är att det finns en möjlighet att hackers etc kan ha hittat säkerhetshål som de inte utnyttjar än på grund av att de vill "spara" det till just utgångsdatumet och börja utnyttja hålen då och det lär ju inte bli så mysigt.

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av jetten:

Jag har Windows update avstängt på alla datorer i huset.

Varför?

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av osla0106:

Hej!

Trevlig kväll!

Ni har inte tittat på Windows 8.1 alls , eller är det bara Win 7 som gäller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Serzarian:

Spara utrymme antagligen. Mycket smart idé.

i7 4790K 4.4GHz| Gigabyte GTX 1060 OC 6GB| Kingston 16GB 1600MHz

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av bullen181:

Spara utrymme antagligen. Mycket smart idé.

Så man ska exponera sig för alla möjliga eventuella hot mm endast för att spara högst 1GB utrymme?
Låter riktigt smart det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Serzarian:

För att det tar alltför lång tid att starta om datorn när det finns uppdateringar på kö, plus att den kan starta om datorn på eget bevåg för att installera uppdateringar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Serzarian:

Så man ska exponera sig för alla möjliga eventuella hot mm endast för att spara högst 1GB utrymme?
Låter riktigt smart det.

Eller så har man ett antivirus på 40-50meg och klarar sig långt på det. Många av de där så kallade hoten stoppas ifall man har ett antivirus.
För övrigt så är det mer än 1GB utrymme efter en helt ren ominstallation av Windows 7 och 8 som ryker vid Windows Updates.

i7 4790K 4.4GHz| Gigabyte GTX 1060 OC 6GB| Kingston 16GB 1600MHz