det är löst. tråd kan tas bort om så önskas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Jul 2013

det är löst. tråd kan tas bort om så önskas.

PROBLEM SOLVED.

Tjena har börjat med överklockning för första gången, som sagt är en e8400

Gjorde en enklare överklockning med multiplayer x9 och busspeed på 360mhz= ca 3,2ghz
Körde prime95 och kollade temp med "coretemp" efter ca 10min av prime95

och den går i högre volt av sig själv?? den går nu i 1,4v har inte ställt den på högre.. står i cpu-z core voltage 1,4..

Min
core#0 45C
core#1 46C
Max
core#0 75C
core#1 76C

EDIT: efter 15-20min
har den varit upp som mest i 76C på båda så den verkar inte gå över det snittar ca 72C
Efter testet 0 fel och den gick ner direkt i 50C

är stockkylare men vad är ett säkert temp värde på denna processor man vill ju komma längre..

Edit x2 varför står mitt dram på 430mhz när jag kollar cpu-z när jag ställde dom på 8**mhz i bios?

Edit x3 Körde bara för att testa den i 390mhz x9 ca 3,5ghz
toppade 85C i prime 95
Tj max är 100c
vågar man köra den i 3,5?

Dold text
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Edit två är lättast att svara på: DDR2 och DDR3 så är det CPU-Z angivna hastigheten ggr 2. Kommer inte ihåg varför just nu, men du kan vara lugn.

Antagligen så är det en inställning i BIOS som gör att moderkortet själv skruvar upp volten. Snoka runt i BIOS runt CPU inställningar och se om någon volt står på Auto. Om du hittar något som ser bra ut så börja med att ställa in den inom Intels ramar och se hur långt du kommer på deras rekommenderade volt antal.

Sen skulle du kunna köpa en Noctua kylare som passar. Så länge den tar 115x så kan du troligen använda den till din nästa dator också. Din sockel är 775 så något som passar 775 och 115x är en bra kylare för dig.

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av gustav901:

Edit två är lättast att svara på: DDR2 och DDR3 så är det CPU-Z angivna hastigheten ggr 2. Kommer inte ihåg varför just nu, men du kan vara lugn.

Antagligen så är det en inställning i BIOS som gör att moderkortet själv skruvar upp volten. Snoka runt i BIOS runt CPU inställningar och se om någon volt står på Auto. Om du hittar något som ser bra ut så börja med att ställa in den inom Intels ramar och se hur långt du kommer på deras rekommenderade volt antal.

Sen skulle du kunna köpa en Noctua kylare som passar. Så länge den tar 115x så kan du troligen använda den till din nästa dator också. Din sockel är 775 så något som passar 775 och 115x är en bra kylare för dig.

ja tackar fast probelemet har tidigare blivit löst skulle ha redigerat tråden, den går nu i 3,6ghz 1,2V maxtemp 64°c
Men tack iaf