Installera Win7 på ny SSD problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nykvarn
Registrerad
Jan 2012

Installera Win7 på ny SSD problem.

Hej!

Jag har googlat och sökt hela dagen, och det finns folk med samma problem men det känns inte som om det hjälpt mig alls.

Jag har en ihopplockad dator med en vanlig SATA HDD. Köpte ny hårddisk och det vart en SSD, denna -> http://cdon.se/hemelektronik/intel/intel-530-series-240gb-ssd-r-540-w-490-2-5-sata-3-oem-p24709619

Jag har aldrig satt in en till disk, och särskilt inte en ssd förrut så jag läste lite på SC och nätet öht. När jag tyckte mig ha koll gav jag det ett försök, eller 40.
Exakt såhär var min plan:
Gå in i BIOS, ändra till ACHI då jag alltid haft IDE. Samt ändra boot-ordningen till CD-ROM (Har original Win7-skivan kvar). Och sen Hårddisk som andra boot.
La i Win7 skivan.
Tröck F10. Den rebootade och allt gick bra, fick välja språk osv på windows.
Nu, när jag ska välja Var jag vill installera windows, så tröck jag på min SSD.
Men direkt står det: "Det går inte att installera windows på den här disken. det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd att starta från den här disken. konotrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS-meny."

Får även samma error om jag trycker på min vanliga HDD istället för min SSD.

Jag har försökt med:
Installera Windows 7 på SSD'n med min vanliga disk i, och utan någon annan disk i datorn.
Har provat både IDE och ACHI på, inget av dem funkar.
Ändra boot-ordningen så CD ligger före HDD i boot-ordningen, samt tvärtom.
Använda den gamla SATA kabeln istället för min nya, som garanterat funkar.

Moderkort: ASUS M4A77T
Processor: AMD Phenom II X6 1100T 3,3 GHz
SSD: Intel 530 Series 240GB SSD
HDD: Seagate tror jag, borde inte va väsentlig info (?)

Sååå, vad ska jag göra? Sista lediga dagen imorn och skulle vilja fixa detta tills dess.
Help me Sweclockers

PS. Borde jag uppdatera BIOS?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Jag tolkar felmeddelandet som att Windows inte tror att du kan boota från den SATA-port där du kopplat in disken. Har du provat den port där din disk satt innan. Se också till så att din SSD finns med i bootordningen i BIOS. Till sist, koppla ur alla andra diskar om du inte redan gjort det.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nykvarn
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av giplet:

Jag tolkar felmeddelandet som att Windows inte tror att du kan boota från den SATA-port där du kopplat in disken. Har du provat den port där din disk satt innan. Se också till så att din SSD finns med i bootordningen i BIOS. Till sist, koppla ur alla andra diskar om du inte redan gjort det.

Grejjen är att första gången, när jag försökte med den andra disken i också. Då dök min SSD de upp i BIOS som just SSD, sen dess har det inte dykt upp?? Nu står det bara Hårddisk i BIOS, för båda alltså...

Imorgon ska jag prova att köra från den "gamla" porten, kanske har provat det redan, minns inte faktiskt

Och ska jag ha ACHI eller IDE när jag installerar windows på min ssd? ACHI antar jag?

Och vad menar de med att diskens styrenhet kanske inte är aktiverad?? Vad menas med de? var kollar jag de?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Du ska ha AHCI.

Om du kopplar i din gamla disk nu, kan du boota från den då?

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nykvarn
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av giplet:

Du ska ha AHCI.

Om du kopplar i din gamla disk nu, kan du boota från den då?

Svar ja, det gjorde jag sent igårkväll då jag tröttnade på att inte kunna lösa det. Så nu är datorn igång och allt går som perfekt med den gamla hårddisken. Men jag har IDE igång såklart.

Så tycker du jag ska uppgradera BIOS?

Eller ska jag prova med att bara byta SATA plats till den som jag VET är bootbar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Upgradera bios skadar sällan, precis som giplet säger sa ska du ha AHCI.

Koppla ur den gamla sata disken och anslut ssdn pa den kabeln. Da kan du inte av misstag förstöra datan pa den.

Hur har du formaterat SSDn?

Min spontana gissning är att SSDn är oformaterad och du försöker installera windows utan en partition. Eller att nagot är konstigt konfigurerat i biosen.

Hur är CD-spelaren ansluten? med SATA eller PATA, tror inte att PATA stöder AHCI, sa om du botar installationen fran en PATA CD rom sa kanske installationsprogrammet gar in i IDE läge även om du i biosen har satt AHCI.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

win7 går jättebra att installera i ett opartionerat oformaterat utrymme.