Skrivbordet fyller inte ut skärmen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Skrivbordet fyller inte ut skärmen

Hejsan, har ett litet udda problem. Efter jag installerat om Windows 7 och installerat mina drivrutiner för moderkort och grafikkort så har mitt skrivbord blivit mindre än själva skärmen. Det ser för jävligt ut med andra ord. Jag har prövat på alla bildskärmsinställningar men det hjälper inte. Det är typ 1cm på höger och vänster sida med svart kant och en halv cm uppe och nere. Någon som har några tips?

Tack på förhand
Mvh Andreas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Har du skiva till skärmen?

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2011

Har testat ändra inställningarna på själva skärmen?

|CPU: Intel core i7 2600K 4,2Ghz|GPU: GTX 770|Mobo: ASRock Z68 Extreme3 GEN 3|
|Case: Bitfenix Shinobi|Ram: Corssair 12gb ram|HDD: 1TB samsung HDD|PSU: Corsair 550W|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Maj 2008

använder du VGA?

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Andy-O:

Hejsan, har ett litet udda problem. Efter jag installerat om Windows 7 och installerat mina drivrutiner för moderkort och grafikkort så har mitt skrivbord blivit mindre än själva skärmen. Det ser för jävligt ut med andra ord. Jag har prövat på alla bildskärmsinställningar men det hjälper inte. Det är typ 1cm på höger och vänster sida med svart kant och en halv cm uppe och nere. Någon som har några tips?

Tack på förhand
Mvh Andreas

säker att du installerade rätt/nya drivisar? det brukar finnas en autoknapp på skärmen, tryckt den? provat med att fixa det med skärmens inställningar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Nov 2013

Provat att ändra upplösningen?

Blegh <3 ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Prova att ändra scaling i CCC om du har amd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Har ingen skiva till skärmen men har installerat dom senaste drivrutinerna till den också. Jag kör HDMI och försökt ändra på själva skärmen utan framgång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Kör från basic här

högerklicka tomt ställe på skrivbordet->skärmupplösning
fungerade det innan? annars enligt andra trådar så har ett kraftigare grafikkort. Egentligen gillar jag inte att länka till google, men nu fanns det förbannat många trådar så jag gör ett undantag.
https://www.google.se/search?q=dator+fyller+inte+hela+sk%C3%A...

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Jag testade CCC och fick ut det hela så dom svarta kanterna försvann men själva texten ser ju för jäklig ut i mitt fönster.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Gissar att du kör amd grafikkort och hdmi?

GPU EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX Kylning Corsair Hydro H110i
Moderkort Asus Z87-DELUXE Intel Z87 CPU 4790K
Minne Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO Nätagg Corsair AX860i
Chassi Corsair Carbide Air 540 Skärm Asus Swift PG278Q [2] Samsung SA950
SSD Samsung SSD PRO 850 256&2*128GB Hårddisk Western Digital Red 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Jag kör amd, asus grafikkort och hdmi ja

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Andy-O:

Jag kör amd, asus grafikkort och hdmi ja

om du går in i amd catalys control center som du hittar genom att högerklicka på bakgrundsbilden så finns det under mina digitala platta bildskärmar att du kan ändra skalningsalternativ, och du har då undersvep.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Jag tror jag har löst det. Jag gick in i Amd Catalyst Control och skrivbordsegenskaper. På nåt som heter skrivbordsområde så kan man välja mellan Grundläggande och HDTV. Jag valde 1680x1050 på grundläggande istället för 1080p på HDTV. Någon som kan bekräfta att detta var rätt gjort ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Andy-O:

Jag tror jag har löst det. Jag gick in i Amd Catalyst Control och skrivbordsegenskaper. På nåt som heter skrivbordsområde så kan man välja mellan Grundläggande och HDTV. Jag valde 1680x1050 på grundläggande istället för 1080p på HDTV. Någon som kan bekräfta att detta var rätt gjort ?

Beror på vad för skärm du har och vilken upplösning den skall ha.

Du skall ha samma upplösning som skärmen klarar av native. Scaling skall ligga på 0 då det är till för TV-skärmar inte monitorer.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Hmm jag har en Samsung Syncmaster B2230 och den ska ju egentligen klara 1920x1080 enligt spec. Scaling kan jag längre inte använda när jag ändrade. Men ändrar jag till 1920x1080 så ser texten för jäklig ut. Medans den nu ser bra ut. Ber om ursäkt för mina amatörmässiga försök här