Permalänk

sli - fps

Tja! köpte nyligen mitt andra gtx 670. Jag har nu ett gigabyte 670 på standardklock = 980 mhz, och ett evga 670 på 915 mhz. Nätagget är 700 watt corsair och processorn amd phenom II x4 965 på 3.9 ghz. Problemet är att jag känner knappt någon skillnad alls med sli på till skillnad från av. får knappt nå högre fps i varken, black ops 2, bf4, LoL eller andra spel. Och jag har enablat Sli i nvidia controlpanel och allt så vad kan problemet vara? tack på förhand!

Permalänk

Har också de senast drivrutinerna till allt och båda korten går upp i cirka 85% usage under bf4, kollat med msi afterburner.

Permalänk
Medlem

Processorn är för slö troligtvis.

Vad är din processoranvändning?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

i bf4 borde du kunna köra med högre grafikinställningar, resten av spelen borde inte påverkas av ett till grafikkort typ. Kanske lite blackops men tror fan att ett ensamt kort klarar det ändå.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

pcu ligger typ på 100% så lär ju va det men deadich i LoL så går fpsen ner till typ 60 i Fighter när det händer en jävla massa saker så borde inte fps:en förbättras av det andra kortet då?? vad för processor från amd borde jag köpa för att få ut något av SLI ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shockedpegasus:

pcu ligger typ på 100% så lär ju va det men deadich i LoL så går fpsen ner till typ 60 i Fighter när det händer en jävla massa saker så borde inte fps:en förbättras av det andra kortet då?? vad för processor från amd borde jag köpa för att få ut något av SLI ?

Nu vet jag inte så mycket om AMD's sockets chipsets osv. Men jag tror inte du kan montera någon av dagens AMD prollar på ditt moderkort då dom har AM3+.
Rätta mig gärna om jag har fel i den frågan.

Skulle jag ha rätt så tycker jag att du ska köpa en cpu ur AMD Phenom™ II X6 Processor familjen för dom passar direkt på ditt moderkort.
Gärna 1100T*eller 1090T*

Men som sagt. Finns väldigt många begagnade 1366 system och en del 2011 system till salu här på sweclockers marknad.
Där hittar du garanterat mest bang for the buck så att säga.

Har en i7 950 i 4.3Ghz 4core 8 threads och den är bra mycket starkare än vad du har nu och den flaskade i BF4 rejält. Men det var med 2st GK110 kort och dom kräver en 6 kärning cpu för att få sträcka på benen.

Processorns jobb är att förse dina grafikkort med den information dom behöver för att kunna skapa bilder. I bästa tänkbara situation ska grafikkorten aldrig någonsin dippa under 100% i gpu-usage.

Lägger du till ett kort som du gör med SLI så dubblerar du belastningen för din cpu. Kan inte cpun hantera den extra belastningen så sjunker gpu-usage. Allt från 10% till 50%beroende på cpu och grafikkort.

Vissa spel tex BF4 kan hantera den kraft som finns flerkärniga processorer med många trådar.

Exempel. "for dummies" Nu är inte allt jag skriver skrivet i sten så att säga men den är inte långt från sanningen häller.
Cpu belastas 75% under spelande.
Resultat är att CPUn orkar hålla din GPU i 100% konstant utan dippar.
Din avrage framerate ligger kring 50Fps.

Du vill har mer fps så du lägger till ett kort i SLI eller crossfire.
Du har nu dubblerat belastningen för din cpu.

Resultatet

Cpu belastas 100% under spelande och flaskhalsar dina kort.
GPU usage som tidigare låg på 100% sjunker och fördelas mellan korten till 75% vardera. 75%+75%=150%
Din tidigare avragefps låg på 50. Med en 50% ökning i GPU kraft ökar din fps med 25fps. Din nya avragefps blir alltså 75.

Eftersom din cpu redan låg på bristnings gränsen med ett kort så blir effekten av en till kort väldigt liten.
Med en kraftfull CPU så hade ökningen från ett till två kort gett närmare 90-95% mer fps tack vare den extra gpun.

För varje kort man lägger till i en SLI-Crossfire konfiguration så ökar kravet av en kraftfull CPU. Det är därför många som väljer multi gpu lösningar har Socket 1366 X58 - Socket2011 x79 Chipset. E seriens processorer lämpar sig bättre för multi gpu konfigurationer än dem mer vanliga konsumentmodellerna. Mer PCI-E lanes osv. Födelarna är många.

En sak som många glömmer.
Ju mer kraftfull en GPU är ju mer kraftfull måste Cpun också vara. Oavsett mängd kort.

Då ett 780Ti tex är lika kraftfullt som 2st 680's i SLI kräver dom lika stark CPU.
Så för 2st 780Ti's krävs en processor som klarar av Quad 680's.
Det är egentligen den sammanlagda gpu kraften som bestämmer kravet på CPU inte mängden grafikkort. Men det är enkelt att tänka så.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Tack för det utförliga svaret!! Men köpte mitt moderkort på Inet och dom sa att am3+ fungerar på detta moderkort