Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2009

2x 240 rad micro ATX?

Sitter och kollar på AGDQ stream och sätter ihop lite byggen på prisjakt.
Har länge velat kolla på en liten sjukt stark dator så har därför tänkt bygga i ett följande: Fractal Design Arc Mini R2

Väldigt segt med fönster, men vill ha de extra USB 3 portarna istället för blandat USB2/3 som det är på första versionen.

Hade även tänkt att köra ett 690 pga att det tar lite mindre plats än 7990 och presterar lika bra.
Kommer vilja överklocka en hel del så vill därför köra vattenkylning.
Vill däremot gärna köra intern kylning då den även kommer följa med på LAN och dyl. Har transporterat datorer med vattenkylning för detta innan så det är inga problem.
Har däremot aldrig gjort det i ett sånt här litet chassi, det jag funderar på, går det att få bra kylning med övertryck i detta chassi om man har 2 rads?

Det jag funderat på då är om man ska köra raden i fronten på pull från framsidan. Hur stor skillnad blir det mellan tummen och pekfingret om man gör så istället för att trycka ut luften ur chassit?
Har då i så fall tänkt köra fläkten bak som insug med, och så är raden i toppen enda utblåset.

Det är då som sagt 2 st 240 rads som jag funderat på. Har funderat på o göra det lätt för mig och köra H100i till processorn som är tänkt att vara en 4770k. Och sen en custom loop till gpun.

Men huvudfrågan är då alltså:
Tror ni det blir bra kylning om man kör insug fram, med en rad där? Det blir då alltså Chassi | Fläktar | Rad.
Denna rad är då tänkt att kyla GPUn, som jag tänkt mig så tror jag det blir snyggast dragning av slangar så.
Med en rad i toppen för CPUn. Denna är då utblås.
Och fläkten bak är tänkt o köra inslug på med.

Om detta inte är en bra idé så har jag funderat på att köra en rad i toppen till GPUn. Blir då insug i fronten och CPUn får kylas med ett passande lufttorn. Kommer även köra rätt höga minnen, om jag inte väntar tills DDR4. Då jag som sagt kommer överklocka en del så hade jag tänkt att köra på PC19200, alltså 2400 MHz.

Men vad tror ni? Skulle det gå med 2 rads?
Vet att man i chassin utan dammfilter i alla fall vill ha övertryck. Har tyvärr ingen erfarenhet av datorer med dammfilter, blir det någon skillnad?

Datorn: NZXT H440|Gigabyte GA-Z97-UD3H-BK|i7-4770k|2x ASUS Strix 960 2GB|16 GB Corsair Vengeance CL8|Fractal Design Newton R3 800w|2x Crucial M500 240 GB
TV/Bio: Sony Bravia KD-55XD9305|Onkyo TX-NR646|Samsung BD-F7500|Dynavoice Challenger M-65 EX v4|Dynavoice Challenger C-5 EX v4|2x Dynavoice Challenger S-5 EX v4
*Citera för svar*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Blir nog bättre/snyggare/billigare att köra med 2 st ordentliga radiatorer istället för att ha en h100i. 240 mm radiator till ett 690 är verkligen på gränsen om man vill ha någorlunda tempraturer/ljudnivå

Skickades från m.sweclockers.com

|FD arc mini r2|4770k|Asus maximus vi gene|7970|A-Data 8gb 1600MHz|FD newton r3 600w|SSD Samsung 830 128GB - Samsung 840 evo 250GB| Vattenkylt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av interouse:

Blir nog bättre/snyggare/billigare att köra med 2 st ordentliga radiatorer istället för att ha en h100i. 240 mm radiator till ett 690 är verkligen på gränsen om man vill ha någorlunda tempraturer/ljudnivå

Skickades från m.sweclockers.com

Såg inte att du svarat, hatar att man måste citera för att det ska synas... Utan att gå in på sin användare då ..

Jo, jag hade tankarna på det med, vet inte varför jag la h100i, tror jag resonerade så att det kanske skulle bli lite plats annars.

Men bör man köra 2 resovarer då med? Eller fungerar det bra att köra Res -> Gpu -> CPU ?

Datorn: NZXT H440|Gigabyte GA-Z97-UD3H-BK|i7-4770k|2x ASUS Strix 960 2GB|16 GB Corsair Vengeance CL8|Fractal Design Newton R3 800w|2x Crucial M500 240 GB
TV/Bio: Sony Bravia KD-55XD9305|Onkyo TX-NR646|Samsung BD-F7500|Dynavoice Challenger M-65 EX v4|Dynavoice Challenger C-5 EX v4|2x Dynavoice Challenger S-5 EX v4
*Citera för svar*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Det går alldeles utmärkt att köra med "endast" en reservoar. Jag skulle säga att det till och med är dumt att har flera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

personligen hade jag valt alla platser där rads sitter som intake. arc har ju filter i fronten och toppen så det borde bli minst dammigt så med. är du ute efter en knäpptyst upplevelse är arc väldigt öppen och kommer aldrig bli helt tyst.

övertryck i burken == fler som blåser in än ut

det kan vara ide att kolla på en pump res kombo för en eller båda 5.25 då jag tror det kommer bli trångt för dig

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2009

Okej skönt o höra

Hehe ja, detta är ju ingen silent build direkt ^^ Jag har oftast på mig hörlurar när jag gamear och stör mig inte på ljudet av en härlig dator heller ^^

Hmm pump res kombo, kan du rekommendera ett bra märke? Har faktiskt inte kollat på de tidigare

*Citera för svar*