Felaktig Boot.ini fil

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Felaktig Boot.ini fil

När jag startar datorn kommer detta upp under Boot

Felaktig Boot.Ini fil
Startar från C:Windows

Skall inte Boot.Ini filen ligga i roten på C:?
Jag har sökt och har ingen Boot.Ini fil. Borde det inte bara vara till att skriva en ny?
Något förslag till att den kan vara borta?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

När hände detta? Vilket windows? Tagit bort något på senare tid?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

XP. Ja det är ju alltid något jag raderar men Systemet ligger tillsammans med program på C:. Eftersom det är XP förstår du säkert att jag haft det i många år så varför jag plötsligt skulle radera Boot.Ini tycker jag verkar rätt långsökt. Men jag får ju ibland in något i datorn som inte borde vara där. Skulle detta något kunna ta bort Boot.Ini filen. Nu startar ju datorn utan Boot.Ini filen så vad kan det få för följder om den är borta. Kan det göra att program som man inte vill skall starta kan startas. Alltså ett övertagande av datorn?
Jag vet inte när det hände utan det var mest en tillfällighet att jag så det igår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Har man skadliga program i datorn kan de åtminstone göra allt du kan göra själv så naturligtvis kan de ta bort boot.ini, däremot verkar det inte särskilt meningsfullt.

I stort sett det enda som står i boot.ini är var Windows finns, så avsaknad av boot.ini kan inte påverka hur Windows fungerar när det väl är startat.

Alltid bäst med ominstallation av Windows om man har haft skadliga program i den, särskilt om det har inträffat många gånger.

En tänkbar orsak kan vara att hårddisken håller på och ger upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Jag skrev en ny Boot.Ini fil.
Hittar inga virus eller annat.
Hårddisken rapporterar inga fel.
Allt går som vanligt.
Ominstallation tycker jag inte är bra. Allt ändras ju. Bättre att göra en kopia utav en nyinstallation.