mITX vs mATX vs ATX, Z87 kretsen över lag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blekinge
Registrerad
Dec 2003

mITX vs mATX vs ATX, Z87 kretsen över lag.

hejsan, jo jag har sökt men tyvärr verkar det inte som att sökfunktionen updaterats sen 2003

SÅ jag får börja med att ursäkta fall jag ställer en fråga som ni på forumet säkert sett många av de senaste året men,

Jag ska köpa ett nytt upgraderingspaket (minne, moderkort, SSD och prolle). Jag har fått bra koll på prollarna, ssd diskarna och minnerna MEN moderkorten är för mig fortfarande lite okända..

på "min" tid, för 8-9år sedan då jag köpte mitt system så vart det stor skillnad på ATX / mATX när det kom till överklockning.. matxen pallade inte lika mycket.

Jag har sökt på google fram och tillbaka i flera flera timmar och vad jag kommer fram till så är ett bra mATX (te.x maximus VI gene) precis lika potent för överklockning som storebrorsan Maximus VI HERO? Såg dessutom ett nytt resultat i 5ghz klubben som bekräftade detta.

Hur är det med mITX korten med z87 krets? Funkar de bättre av dessa korten, tex maximus VI impact precis lika bra för överklockning som storebröderna? Dvs 5ghz är ingen omöjlighet med ett bra ex av processor?

Jag har egentligen inget krav på att datorn ska vara liten men det hade varit "soft" att ha en så liten dator som möjligt, utan att behöva tumma på prestandan. Att korten har olika många SATA/USB/pci-e in/utgångar är jag på det klara med, jag tänker främst på ren överklockning nu utan att ta hänsyn till ventilation i chassi.

Om jag klarar mig med ett grafikkort, 3st hårddiskar och inte har krav på extra pci-e ingångar utan bara vill överklocka och spela, klarar jag mig då precis lika bra på ett bra ITX kort som på ett ATX ?

Mvh
en förvirrad själ

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

Med Haswell så är strömkontrollen on-chip så 1000kr eller 10000kr gör ingen skillnad för överklocking. Det som kan göra skillnad är när du tar det till max och ska hälla kväve på dem eftersom på "överklockningskort" så kan det finnas mätpunkter för volt och temperatur.
Kylkapacitet och tur är det ända som sätter gränser för vanlig överklockning idag. Storleken spelar ingen roll

På AMD sidan ser det likadant ut även fast den inte har volt on-chip så är det inom felmarginalerna från moderkort till moderkort. Det du bör titta på är features du vill ha. Trådlöst, SATA, USB eller vad du nu känner för. Överklockning funkar på alla P87 och Z87 men bara Z87 kan använda grafikkretsen (också, H87 har ingen överklockning men kan använda GPU) så det finns ingen anledninga att skaffa P87.

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN