Permalänk
Medlem

överklockning, Prime95

Tjena är nybörjare när det kommer till överklockning och började testa på min e8400 (stockkylare)

Provade först att köra den i 360mhz, multi: x9 =ca 3,2ghz och kom upp i 74°C som högst efter ca 10min i prime95
provade sen för att prova i 390mhz multi: x9 = ca 3,5ghz och kom upp den gången i ca 86°C som mest i prime95 efter 10min

Så då är frågan är det skadligt att köra den i klockfrekvenz som denna?

Är det vanligt att cpun kan komma upp i så hög belastning såsom prime95 ger?

max värme den har tillåtelse att gå upp i är Tjmax: 100°c

Permalänk
Medlem

Den frekvensen är inte skadlig, men se till att speedstep är aktiverat så CPU inte behöver snurra för fullt jämt, vad som kan vara skadligt är värme eller spänning om de blir för mycket av detta.

CPU kan komma upp i en hel del högre belastning än vad prime95 kan skapa,.
Testa tex nåt stressprogram som använder linpack, tex Intel burn test så ska du se att din CPU kommer upp i ca 100c.

Dock så mycket vill du inte att den ska gå upp till.
För övrig vad mätte du tempen med, hoppas att det var kärntemp du anger temp för, så det inte är på heatspreadern.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den frekvensen är inte skadlig, men se till att speedstep är aktiverat så CPU inte behöver snurra för fullt jämt, vad som kan vara skadligt är värme eller spänning om de blir för mycket av detta.

CPU kan komma upp i en hel del högre belastning än vad prime95 kan skapa,.
Testa tex nåt stressprogram som använder linpack, tex Intel burn test så ska du se att din CPU kommer upp i ca 100c.

Dock så mycket vill du inte att den ska gå upp till.
För övrig vad mätte du tempen med, hoppas att det var kärntemp du anger temp för, så det inte är på heatspreadern.

speedstep eller något liknande är på för multiplier sänks automatiskt så den går automatiskt ner till ca 2,0ghz
använder coretemp 1.0 typ c9.
så du menar att det inte är skadligt att den kan ligga i 86°C i längre tid för lär använda den till bf4 osv och då maxar ju cpun ligger i 100% konstant

Självklart förstår jag att frekvenzen inte är farlig, men vill inte röra volten fast såg att den låg på ca 1,2V när jag körde stock klockning och sen när jag körde den i 3,5ghz så var volten på 1,4 utan att jag rörde den :/

Permalänk
Medlem

När du överklockar bör du inte låta volten vara på auto som gärna lägger på lite väl hög volt, testa sänk den till ca 1.35 först och kör en runda i prime95, 86c är lite mycket för att det ska vara bekvämt och minskad volt kan göra ganska mycket i sänkt värme.

Går 1.35 bra, så fortsätt sänk till du får error i prime95, då höjer du ett eller 2 snäpp på volten och testar en längre stund i prime95.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

När du överklockar bör du inte låta volten vara på auto som gärna lägger på lite väl hög volt, testa sänk den till ca 1.35 först och kör en runda i prime95, 86c är lite mycket för att det ska vara bekvämt och minskad volt kan göra ganska mycket i sänkt värme.

Går 1.35 bra, så fortsätt sänk till du får error i prime95, då höjer du ett eller 2 snäpp på volten och testar en längre stund i prime95.

aah tackar ska prova det såg att den låg på ca 1,25V i grund utförande.

Permalänk
Medlem

Som ovan, kör absolut inte med autovolt
Skulle försöka hålla maxtempen närmare 80.

Permalänk
Medlem

investera gärna i en ny kylare så kommer tempsen att droppa drastiskt väldigt bra investering för några hundralappar

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

investera gärna i en ny kylare så kommer tempsen att droppa drastiskt väldigt bra investering för några hundralappar

nää blir ingen ny kylare, ska endå bygga ny dator den här månaden gör det bara för att testa och lära mig

EDIT:::

Skrivet av ggustavsson:

När du överklockar bör du inte låta volten vara på auto som gärna lägger på lite väl hög volt, testa sänk den till ca 1.35 först och kör en runda i prime95, 86c är lite mycket för att det ska vara bekvämt och minskad volt kan göra ganska mycket i sänkt värme.

Går 1.35 bra, så fortsätt sänk till du får error i prime95, då höjer du ett eller 2 snäpp på volten och testar en längre stund i prime95.

testade som du sa och körde den i 3,5ghz volt 1,28V
maxtemp 71° ska försöka få ner den mer

Edit x2: 3,5ghz 1,23V maxtemp 67°
Edit x3: 3,5 1,18V maxtemp 64° och där nöjer jag mig är ju knappast farligt på den tempen.
tackar för alla svar