Asus GTX780 DCII i SLI problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Asus GTX780 DCII i SLI problem

God kväll!

Har precis installerat ett till 780 i burken och startar hur bra som helst och kan aktivera SLI i nvidias kontrollpanel och det går också hur bra som helst men till problemet är att direkt jag belastar korten med tex ett spel så blinkar skärmen lila hela tiden vilket jag uppfattar som att nånting inte är rätt provat.

Är det nånting i bios man behöver fixa? eller kan det vara nåt av korten som är defekt?
Så hade varit evigt tacksam om nån kunde komma på/veta vad problemet kan vara så jag kan lösa det då jag hade velat få det att funka ikväll.

Tack på förhand!

EDIT: Hej igen!

Provade att köra båda korten helt själv i burken först för att se att inget av de var defekta och då funkade det hur bra som helst, provade med båda i utan att aktivera sli och då funkade det också sen när jag aktiverade fick jag åter igen "lila blinken" över skärmen när jag startade spel eller andra saker som krävde gpukraft.
Då läste jag någonstans att vissa haft problem med sli bryggorna provade då byta ut den mot en annan jag fick med moderkortet, åter igen provade jag starta några spel med samma "lila blink" som tidigare. Bytte då ut den bryggan mot en av de som följde med kortet och satte på den andra bryggan från andra grafikkortet och då plötsligt funkar det utan något som helst problem att köra vad som helst.

Är det så att man måste ha på två sli bryggor för att det ska funka? eller har jag bara haft största oturen med att ha provat två stycken defekta bryggor innan jag satte på de två från grafikkorten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Ska räcka med en sli brygga. Två polare skafade 780/780 ti sli system för förra veckan. Den ena fick problem med black screen. Men för honom räckte det att montera om bryggan för att det skulle fungera. Men känns som att det finns flera trådar uppe nu med liknade problem så kanske det är problem med vissa bryggor eller en beläggning på sli kontakterna som försvinner först efter några om monteringar.

Edit:
Han som fick black screen då sli skulle kicka till köpte faktiskt asus 780 dc2 från netonet? samma för dig tänkte om det kan vara en batch som är dålig.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4x AData SP900 128GB in 2st, 2x Raid-0 16K. 1x Crucial M500 480GB. PSU: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d http://www.techpowerup.com/gpuz/details.php?id=wa9bw

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Symptom:

God kväll!

Har precis installerat ett till 780 i burken och startar hur bra som helst och kan aktivera SLI i nvidias kontrollpanel och det går också hur bra som helst men till problemet är att direkt jag belastar korten med tex ett spel så blinkar skärmen lila hela tiden vilket jag uppfattar som att nånting inte är rätt provat.

Är det nånting i bios man behöver fixa? eller kan det vara nåt av korten som är defekt?
Så hade varit evigt tacksam om nån kunde komma på/veta vad problemet kan vara så jag kan lösa det då jag hade velat få det att funka ikväll.

Tack på förhand!

EDIT: Hej igen!

Provade att köra båda korten helt själv i burken först för att se att inget av de var defekta och då funkade det hur bra som helst, provade med båda i utan att aktivera sli och då funkade det också sen när jag aktiverade fick jag åter igen "lila blinken" över skärmen när jag startade spel eller andra saker som krävde gpukraft.
Då läste jag någonstans att vissa haft problem med sli bryggorna provade då byta ut den mot en annan jag fick med moderkortet, åter igen provade jag starta några spel med samma "lila blink" som tidigare. Bytte då ut den bryggan mot en av de som följde med kortet och satte på den andra bryggan från andra grafikkortet och då plötsligt funkar det utan något som helst problem att köra vad som helst.

Är det så att man måste ha på två sli bryggor för att det ska funka? eller har jag bara haft största oturen med att ha provat två stycken defekta bryggor innan jag satte på de två från grafikkorten?

Tja!
Jag kör X-Fire med 2 x 7970 kort, hade inte samma men liknande problem ((gick inte att köra i 144Hz, utan bluescreen)) Sedan fickjag mina att fungera med samma lösning som du.
Jag frågade både här inne o på andra forum, och hittade svaret på att 2 x bryggor är lösningen, och det var det...
har fungerat felfritt sedan dess:)

Mobo: ASUS ROG STRIX Z270I GAMING | CPU: i7-7700k @4.6 | GPU: EVGA Gtx1080 Hybrid | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz | PSU: Corsair RM650x gold | Chassi: Fractal Design Define Nano S | CPUkylare: Corsair Hydro H115i |SSD1: | SSD2:Samsung 850 Evo 1Tb | HDD: WD Black 1Tb | Monitor: Acer Predator X34 @100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalsjöfors
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Wowholypriest:

Tja!
Jag kör X-Fire med 2 x 7970 kort, hade inte samma men liknande problem ((gick inte att köra i 144Hz, utan bluescreen)) Sedan fickjag mina att fungera med samma lösning som du.
Jag frågade både här inne o på andra forum, och hittade svaret på att 2 x bryggor är lösningen, och det var det...
har fungerat felfritt sedan dess:)

Låter ganska osannolikt att 2x bryggor ska lösa problemet. För gör ingen skillnad grafikkort kommer ändå köra över 1x brygga.

Till TS kan det ha att göra med att RGB ställs om till något lägre alternativ som måste ändras i kontrollpanelen eller skärmen.

EDIT:
Om du får det att funka med 2x SLI bryggor så prova med att sätta 1 vadera över bägge SLI portarna varför sig.
Kan ju vara så att en av portarna är defekta, därav att det funkar när du har 2st eller så är en av bryggorna trasiga.

AMD Ryzen 1700X|Noctua NH-U14S|EVGA GTX 1080 FTW|Asus Crosshair VI Hero|16GB Corsair DDR4 3600MHz|Seasonic Prime Titanium 750W|Samsung SSD 850 PRO 512GB|Phantek Enthoo EVOLV||Acer XB270HU IPS 144Hz Gsync|BenQ XL2410T 120Hz|Qpad 8-K|Qpad MK-90|Sennheiser Game Zero Black|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Vad jag vet skall både 1 samt 2 bryggor funka.
Testa och se, det finns alla konstiga möjliga lösningar för datorvärldens alla problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalsjöfors
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Yorgo_:

Vad jag vet skall både 1 samt 2 bryggor funka.
Testa och se, det finns alla konstiga möjliga lösningar för datorvärldens alla problem.

Går såklart att köra 2x bryggor men har sett folk som har fått problem att köra 2st och även prestanda förluster av det.

Men Nvidia och AMD själva säger att det ska krävas bara 1 brygga per kort för att funka. Om det krävs mer så är det något fel på kortet.

Om man ska lita på de som tillverkar korten.

AMD Ryzen 1700X|Noctua NH-U14S|EVGA GTX 1080 FTW|Asus Crosshair VI Hero|16GB Corsair DDR4 3600MHz|Seasonic Prime Titanium 750W|Samsung SSD 850 PRO 512GB|Phantek Enthoo EVOLV||Acer XB270HU IPS 144Hz Gsync|BenQ XL2410T 120Hz|Qpad 8-K|Qpad MK-90|Sennheiser Game Zero Black|