När kommer mITX med möjlighet till SLI/CF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

ITX X79 & CrossFire

Dock skapar det vissa problem som tex. du kan glömma att klocka CPUn för att moderkortet tex. är rent skit på just det området. Och moderkortet ifråga följer väl inte ITX standarden egentligen så kalla det för ITX är väl mer pga av chassit har för stöd. Sen är imo Prodigy chassit inte ett "litet" ITX chassi, lägger du till "ett par" liter så får du ett mATX chassi som lär funka betydligt bättre.

Sen vet jag inte riktigt va poängen är? Du kan hellre köra 7990 eller 690, duger inte dom att du måste ha 780Ti eller 290X då kommer du ändå behöva rätt bra med radiator yta för att kunna kyla dessa och CPU vilket ändå kommer resultera i ett ganska stort chassi.

Anledningen till att det inte finns är det troligen inte skulle blir en speciellt bra lösning iaf.

Nu börjar det likna något...

Kanske var dumt att börja skriva itx, det jag vill diskutera är ultrakompakta system och udda/smarta lösningar för att trycka in så kraftfull hårdvara på så lite utrymme som möjligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Nu börjar det likna något...

Kanske var dumt att börja skriva itx, det jag vill diskutera är ultrakompakta system och udda/smarta lösningar för att trycka in så kraftfull hårdvara på så lite utrymme som möjligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer nog tyvärr inte hända... OEM/barebone men då kan du nog glömma att ha några större valmöjligheter själv. Så pass litet system är väl något i stil med va Gigabyte visade upp på CES, små lådor med laptop liknande hårdvara, Gigabyte Brix? Intel Core i7-4770R och MXM grafikkort, kanske om man har tur släpper dom en SLI config men tror inte det va riktigt den prestandan du hade tänkt dig.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jo, helst hade jag ju sett ett ännu mindre MB, men det blir nog svårt att klämma in allt på....

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår ändå inte varför du ska blanda begrepp som kompakt system och mulit-gpu... Det går liksom inte hand i hand.

Vill man ha det kompakt: mITX, ett bra kub-chassi, och ett bra grafikkort.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Förstår ändå inte varför du ska blanda begrepp som kompakt system och mulit-gpu... Det går liksom inte hand i hand.

Vill man ha det kompakt: mITX, ett bra kub-chassi, och ett bra grafikkort.

Du förstår inte varför jag vill krympa storleken på en viss mängd beräkningskraft? Tja, varför använder vi transistorer över huvud taget? Det går ju lika bra med elektromagnetiska reläer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Kikar man på Mac Pro så kan man ju klämma in rätt mycket mos på liten yta. De har dock inte behövt ta hänsyn till några standarder vilket gör det lättare att optimera kylning.

Själv har jag ett Node 304 chassi och tycker det är rätt imponerande vilken prestanda man kan få in i den med rätt grafikkort

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Du förstår inte varför jag vill krympa storleken på en viss mängd beräkningskraft? Tja, varför använder vi transistorer över huvud taget? Det går ju lika bra med elektromagnetiska reläer?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, inte riktigt så jag menar heller men varför köra SLI på 2st 770 när man kan trycka in ett Titan? Det är det jag menar.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Nja, inte riktigt så jag menar heller men varför köra SLI på 2st 770 när man kan trycka in ett Titan? Det är det jag menar.

Varför ha ett Titan när man kan ha två?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Varför ha ett Titan när man kan ha två?

Skickades från m.sweclockers.com

För det tar för möe plats!

Bah, du är för fan omöjlig

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller motviljan att bygga kraftfullt i kompakta system?

Går det idag köpa delar till ett system som ska vara super kompakt med dubbla gpu'er, atx agg och vattenkylning? Nej, inte ens i närheten. (vad jag vet)

Men med gott hantverk och en näve fantasi så tror jag nog att det finns möjlighet att komma en god bit på vägen.

Kan dessutom dom som tillverka komponenter hjälpa till att utveckla detta finns det nog goda möjligheter.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

För att precis det är som allt annat som är "special"tillverkat. Det kostar förmycket pengar och det är för få som köper det.

Visst skulle någon tillverkare kunna bygga en Mac Pro liknande maskin fast PC fast det skulle nog aldrig bli någon gamingrig. Priset skulle bli alldeles för högt för att en större grupp gamers skulle ha råd, hur många privatpersoner går och köper en fullt kittad Mac Pro? Hur många privatpersoner köper en färdigbyggd gamingdator för 40 tusen? Jag har iaf svårt att motivera ett köpa av en tex. Gigabyte dator för 40 tusen där jag inte kan uppgradera något själv överhuvutaget, och som jag sen bara ska spela på, bara för att få "snygg" design" och tjäna ett par liter utrymme.

Coolt? Ja... Ekonomiskt försvarbart? Nej...
Detta är inte direkt svårt att förstå...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

För att precis det är som allt annat som är "special"tillverkat. Det kostar förmycket pengar och det är för få som köper det.

Visst skulle någon tillverkare kunna bygga en Mac Pro liknande maskin fast PC fast det skulle nog aldrig bli någon gamingrig. Priset skulle bli alldeles för högt för att en större grupp gamers skulle ha råd, hur många privatpersoner går och köper en fullt kittad Mac Pro? Hur många privatpersoner köper en färdigbyggd gamingdator för 40 tusen? Jag har iaf svårt att motivera ett köpa av en tex. Gigabyte dator för 40 tusen där jag inte kan uppgradera något själv överhuvutaget, och som jag sen bara ska spela på, bara för att få "snygg" design" och tjäna ett par liter utrymme.

Coolt? Ja... Ekonomiskt försvarbart? Nej...
Detta är inte direkt svårt att förstå...

Fast vad är det som måste vara "specialtillverkat"?
Lägg till en PCIe slot på undersidan, låt folk använda den om de vill?
Självklart är det bra med standarder som gör att olika delar från olika tillverkare passar ihop och funkar utan specialskrivna drivrutiner etc, men vem bryr sig om den fysiska formen på ett moderkort?

Edit: och förresten, vem köper en Mac pro i övrigt? Grymt överprissatt, om man ser till beräkningskraften....
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av fizzdan:

Fast vad är det som måste vara "specialtillverkat"?
Lägg till en PCIe slot på undersidan, låt folk använda den om de vill?
Självklart är det bra med standarder som gör att olika delar från olika tillverkare passar ihop och funkar utan specialskrivna drivrutiner etc, men vem bryr sig om den fysiska formen på ett moderkort?

Edit: och förresten, vem köper en Mac pro i övrigt? Grymt överprissatt, om man ser till beräkningskraften....
Skickades från m.sweclockers.com

Vill du ha ett mITX med 2x PCI ring någon tillverka och köp 20 000 moderkort så tillverkar dom vilket du vill ha.

Om man har tillräckligt med pengar så kan man helt seriöst betala typ ASUS, Gigabyte om jag inte mistar mig pengar att göra ett eget moderkort.

Dock får du köpa några

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av fizzdan:

Varför ha ett Titan när man kan ha två?

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta på 790, vattenkyl det i mITX så problem solved

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Fast vad är det som måste vara "specialtillverkat"?
Lägg till en PCIe slot på undersidan, låt folk använda den om de vill?
Självklart är det bra med standarder som gör att olika delar från olika tillverkare passar ihop och funkar utan specialskrivna drivrutiner etc, men vem bryr sig om den fysiska formen på ett moderkort?

Edit: och förresten, vem köper en Mac pro i övrigt? Grymt överprissatt, om man ser till beräkningskraften....
Skickades från m.sweclockers.com

Halva mediavärlden kör väl Mac Pro, det är hip som fan! (grov gissning) Men håller med dig, ser inte poängen för ett företag att vilja ha en liten workstation bara för att liksom. Sen måste jag nog ändå säga att prissättningen på just nya Mac Pro inte är lika mycket uppåt väggarna som Apples övriga produkter. CAD kort är inte gratis.

Hur hade du tänkt dig att få plats med en PCIe slot på undersidan rent praktiskt? Antar att du hade tänkt att någon tillverkare sen också skulle tillverka ett chassi som stödjer detta moderkort. (Distansen mellan plåt och PCB är inte tillräckligt hög för att du ska få plats med en PCIe slot. Svårt att se hur man ska kunna få plats med 2 DIMM slots tom)

Ett alternativ är ju Crowd funding men det lär bli problem där med om du inte sitter på kunskap om hur man designar moderkort (va det nu skulle kunna va). Så du får väl hyra in en ingenjör som ritar/designar efter dina önskemål så du har något att sen presentera för intresserade som sen kan sponsra/köpa din produkt för att sen signa tex. Asus eller annan tillverkare som kan göra jobbet åt dig. Slutligen lär du behöva en jäkla massa folk/folk med mycket cash att kasta om kring sig, för det lär knappast bli billigt.

Sen att det rent praktiskt är fysikt omöjligt att få ihop en "kompakt" burk (hur liten ni nu vill ha den?) med dubbla Titan, socket 2011, 4 DIMM platser och vattenkylning, verkar ni inte riktigt bry er om. Jag tror inte att tillexempel tillverkare valt att inte göra ett ITX socket 2011 för att dom inte tycker att det finns någon marknad för det, det finns nog. Se på Shuttle kortet, det är inte ITX, litet är det men det är som sagt rent skit. Har också svårt att se att Nvidia har gjort Titan korten stora bara för att dom tror att det är ballt.

Låter krångligt det där du...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)