Byta moderkort behålla Windows-OEM?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Byta moderkort behålla Windows-OEM?

Hej!

Såg precis Corsairs nya 250D och blev obotligt förälskad. Detta innebär att jag måste byta tillbaka till mitt ITX-moderkort, kan man lösa det på något sätt med Windows (Har W8.1 OEM)? Har läst att man kan ringa dem, fungerar det alltid?

Med vänliga hälsningar,
Oscar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Oem versionerna låser väl sig till moderkortet och då ska man inte kunna ringa Microsoft för att fixa det, om man inte har tur att prata med en schysst kille/tjej som vill hjälpa en med det.

Rätta mig om jag har fel!

Citera För Svar

CPU: I7 4770k GPU: GTX 780 Ti Moderkort: Asrock Z87 pro 3
PSU: Corsair CX750m 750w HDD: 1tb Seagate Barracuda
RAM: 8gb Crucial Ballistix 1600mhz OS: Windows 8.1 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Moddad Bios

Du kan modda Bioset på moderkortet så att OEMlicensen för Windows 7 kan åter-användas.

Se MDL siten.

Gudrun1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av ODalis:

Hej!

Såg precis Corsairs nya 250D och blev obotligt förälskad. Detta innebär att jag måste byta tillbaka till mitt ITX-moderkort, kan man lösa det på något sätt med Windows (Har W8.1 OEM)? Har läst att man kan ringa dem, fungerar det alltid?

Med vänliga hälsningar,
Oscar

Hej.

Då du har windows 8.1 OEM (som inte är en OEM-version trots namnet, utan en mer generell version fast utan support och för nyinstallationer) så är det inga problem. Bara att installera. Hade du suttit med Win 7 OEM hade det varit andra bullar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jul 2010

Ska så vitt jag vet inte vara något problem, det som händer när du försöker aktivera är att du får ringa till microsofts automatiska kundtjänst och aktivera där istället. Dock gäller detta Windows 7, men borde väl inte vara nån skillnad kan jag tycka.

[ Define R4 Black ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [ Intel i5 4670K@ 4,1 Ghz ] [ASRock Z-87 Professional]
[Sapphire R9-290x BF4 Limited Edition ] [ 8GB Kingston HyperX DDR3 1600Mhz ] [Corsair Force GT 128 gb]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av ODalis:

Hej!

Med vänliga hälsningar,
Oscar

Windows 8 OEM är inte låst till en dator längre, så det är inga problem.

Asus X99-S | 5820k | 32GB RAM | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB | Sound Blaster Creative Z | XFX Black 1250W | Obsidian 750D | Corsair Hydro H110 | Samsung 840 EVO | Dell U3415W | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla
Registrerad
Apr 2013

Ditt windows är bara låst om du skulle köpa en färdig dator på elgiganten osv....

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Om jag inte tar fel så finns det, ur licensperspektiv, en uppgraderingsversion och två OEM-versioner, men ingen retailversion, av W8 för konsumentmarknaden.

Den första OEM-versionen används på färdigbyggda datorer, installeras av tillverkaren, och inte kan flyttas till en annan dator. Den andra är den som du köper löst, System Builder Personal Use license, som kan användas av exempelvis mindre tillverkare och privatpersoner. Den senare kan flyttas mellan datorer, men får naturligtvis bara användas på en dator åt gången.

Desktop: Intel C2Q Q9550 | 4GB RAM | Radeon 4850 | 120GB SSD | 3x500GB HDD
HTPC (Intel NUC): Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop (HP 8460p): Intel i7-2620M | 8GB RAM | 14" 1600x900 | 120GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av PeCe:

Om jag inte tar fel så finns det, ur licensperspektiv, en uppgraderingsversion och två OEM-versioner, men ingen retailversion, av W8 för konsumentmarknaden.

Den första OEM-versionen används på färdigbyggda datorer, installeras av tillverkaren, och inte kan flyttas till en annan dator. Den andra är den som du köper löst, System Builder Personal Use license, som kan användas av exempelvis mindre tillverkare och privatpersoner. Den senare kan flyttas mellan datorer, men får naturligtvis bara användas på en dator åt gången.

Inget retail? Varsågod!

http://www.siba.se/product/15437679/win-8-1-dvd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av dannesthlm:

Det är W8.1, inte W8

(Men tack för infon, visste inte att MS ändrat licensformerna mellan 8 och 8.1.)

Det var fel att säga att det inte fanns någon retail av W8...uppgraderingsversionen var retail. Vad jag avsåg var att det inte fanns någon fullversion i retail. För W8 fick System Builder Personal Use-licensen ersätta den fullversionsretail som tidigare Windowsversioner funnits i. Tydligen har MS ändrat detta iom W8.1, då det åter finns fullversion i retail.

Desktop: Intel C2Q Q9550 | 4GB RAM | Radeon 4850 | 120GB SSD | 3x500GB HDD
HTPC (Intel NUC): Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop (HP 8460p): Intel i7-2620M | 8GB RAM | 14" 1600x900 | 120GB SSD |