Byta moderkort behålla Windows-OEM?

Permalänk
Medlem

Byta moderkort behålla Windows-OEM?

Hej!

Såg precis Corsairs nya 250D och blev obotligt förälskad. Detta innebär att jag måste byta tillbaka till mitt ITX-moderkort, kan man lösa det på något sätt med Windows (Har W8.1 OEM)? Har läst att man kan ringa dem, fungerar det alltid?

Med vänliga hälsningar,
Oscar

Permalänk
Inaktiv

Oem versionerna låser väl sig till moderkortet och då ska man inte kunna ringa Microsoft för att fixa det, om man inte har tur att prata med en schysst kille/tjej som vill hjälpa en med det.

Rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Medlem

Moddad Bios

Du kan modda Bioset på moderkortet så att OEMlicensen för Windows 7 kan åter-användas.

Se MDL siten.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Hej!

Såg precis Corsairs nya 250D och blev obotligt förälskad. Detta innebär att jag måste byta tillbaka till mitt ITX-moderkort, kan man lösa det på något sätt med Windows (Har W8.1 OEM)? Har läst att man kan ringa dem, fungerar det alltid?

Med vänliga hälsningar,
Oscar

Hej.

Då du har windows 8.1 OEM (som inte är en OEM-version trots namnet, utan en mer generell version fast utan support och för nyinstallationer) så är det inga problem. Bara att installera. Hade du suttit med Win 7 OEM hade det varit andra bullar

Permalänk
Medlem

Ska så vitt jag vet inte vara något problem, det som händer när du försöker aktivera är att du får ringa till microsofts automatiska kundtjänst och aktivera där istället. Dock gäller detta Windows 7, men borde väl inte vara nån skillnad kan jag tycka.

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Hej!

Såg precis Corsairs nya 250D och blev obotligt förälskad. Detta innebär att jag måste byta tillbaka till mitt ITX-moderkort, kan man lösa det på något sätt med Windows (Har W8.1 OEM)? Har läst att man kan ringa dem, fungerar det alltid?

Med vänliga hälsningar,
Oscar

Windows 8 OEM är inte låst till en dator längre, så det är inga problem.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Ditt windows är bara låst om du skulle köpa en färdig dator på elgiganten osv....

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem

Om jag inte tar fel så finns det, ur licensperspektiv, en uppgraderingsversion och två OEM-versioner, men ingen retailversion, av W8 för konsumentmarknaden.

Den första OEM-versionen används på färdigbyggda datorer, installeras av tillverkaren, och inte kan flyttas till en annan dator. Den andra är den som du köper löst, System Builder Personal Use license, som kan användas av exempelvis mindre tillverkare och privatpersoner. Den senare kan flyttas mellan datorer, men får naturligtvis bara användas på en dator åt gången.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om jag inte tar fel så finns det, ur licensperspektiv, en uppgraderingsversion och två OEM-versioner, men ingen retailversion, av W8 för konsumentmarknaden.

Den första OEM-versionen används på färdigbyggda datorer, installeras av tillverkaren, och inte kan flyttas till en annan dator. Den andra är den som du köper löst, System Builder Personal Use license, som kan användas av exempelvis mindre tillverkare och privatpersoner. Den senare kan flyttas mellan datorer, men får naturligtvis bara användas på en dator åt gången.

Inget retail? Varsågod!

http://www.siba.se/product/15437679/win-8-1-dvd

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det är W8.1, inte W8

(Men tack för infon, visste inte att MS ändrat licensformerna mellan 8 och 8.1.)

Det var fel att säga att det inte fanns någon retail av W8...uppgraderingsversionen var retail. Vad jag avsåg var att det inte fanns någon fullversion i retail. För W8 fick System Builder Personal Use-licensen ersätta den fullversionsretail som tidigare Windowsversioner funnits i. Tydligen har MS ändrat detta iom W8.1, då det åter finns fullversion i retail.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD